Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

7. ročník


Ruský jazyk - 2. cizí jazyk


2  týdně, V
Když se učím rusky, chci o Rusku něco vědět
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • seznamuje se s mapou Ruska, dějinami, symboly
  • porozumí ruské výslovnosti
  • převypráví známou pohádku podle ruské nahrávky
  • rozumí jednoduchým pokynů a otázkám učitele, které jsou pronášeny pomalu a s pečlivou výslovností a reaguje na ně

- předazbukové období
- fonetické znaky
- výslovnostní návyky – nácvik výslovnosti ruských samohlásek a souhlásek
- vztah mezi zvukovou a obrazovou podobou slova
- ruský a český přízvuk                                     
- pozdravy a rozloučení
- pozdravy v rusky mluvících zemích
- pohádka           
- ruská města, osobnosti
- internacionalizmy
- základní užívané pokyny učitele v hodině

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

já a moje rodina, pozice mladého člověka v rodině – jeho seberealizace

Chci se naučit ruštinu - Азбука
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozumí některým podobným slovům a velmi jednoduchým větám
  • převádí azbuku podle tabulky do latinky
  • na základě podobnosti s češtinou nebo s prvním cizím jazykem odhadne význam některých slov
  • odpoví na otázku: Kdo to je? Kdo je tu? Kdo je tam
  • vyjádří záporné odpovědi
  • klade otázky
  • rozumí základním informacím v krátkých poslechových textech týkajících se každodenních témat

- azbukové období
- opakování fonetických rozcviček
- otázky a odpovědi
- seznámení s grafickým systémem ruštiny
- vznik azbuky z hlaholice a cyrilice
- základní poučení o přízvuku
- rozlišování přízvučných a nepřízvučných slabik
- výslovnost ruských samohlásek a souhlásek
- intonace věty oznamovací a tázací
- čtení a psaní písmen: А, К, М, О, Т, Д, В, Н, У, Э, Е, Я
- nepřízvučné slabiky                                    
- čtení jotovaných písmen  е, я – je, ja

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

já a moje rodina, pozice mladého člověka v rodině

Chci se naučit azbuku – В Интернете
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pozdraví
  • zeptá se na jméno
  • představí svou kamarádku, svého kamaráda
  • používá vhodné pozdravy při setkání a rozloučení
  • řekne odkud kdo je a na totéž se zeptá
  • napíše jednoduchý pozdrav ( e-mail)

- čtení a psaní písmen: Б, З, И, П, Р, С, Г, Й, ы
- různomístný přízvuk v ruštině
- čtení samohlásek v první slabice před přízvukem
- intonace vět tázacích
- oslovení v ruštině při tykání a vykání             

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

tolerance, porozumění v rodině, v kolektivu vrstevníků, v širší společnosti

Chci se naučit azbuku – Моя семья
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • sdělí základní informace o sobě a své rodině
  • řekne kolik mu je let, kolik má sourozenců, jak se jmenují a na totéž se dokáže zeptat
  • zapojí se do jednoduchých rozhovorů

- čtení a psaní dalších písmen: Л, Ц, Ч, Ш, ь    
- redukce písmen е, я ( je a ja ) – první stupeň redukce
- čtení a výslovnost číslovek do 20                    
- úloha měkkého znaku v ruštině
- domácí jména v ruštině
- čtení s porozuměním

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

tolerance odlišných etnických a kulturních skupin, odlišných názorů, zájmů

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

vyprávění jako základ mediálního sdělení

Chci se naučit azbuku - Школа
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porozumí některým známým názvům, slovům a velmi jednoduchým větám
  • dokáže říct, co děláme o přestávkách
  • pojmenuje předměty ve třídě, školní věci a co má ve škole rád
  • řekne koho má rád
  • sdělí jaká domácí zvířata má doma a jaké domácí zvíře chce, ale nemůže ho mít

- slovesa, časování sloves, pohyblivý přízvuk u sloves
- další písmena azbuky – Ж, Щ, Х, Ё, Ю
- pravidla čtení a, o, е, я
- lexikální osvojení sloves číst, psát…
- věty typu – Co mám rád? Koho mám rád?

Chci se naučit azbuku - Где ты живёшь?
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • přečte všechna písmena azbuky
  • řekne, kdo kde bydlí
  • řekne, co bylo k snídani, k obědu, k večeři
  • popíše cestu autem na návštěvu
  • stručně reaguje na jednoduché písemné sdělení

- časování sloves v přítomném a minulém čase
- minulý čas pohybových sloves
- čtení a psaní ruského ф - f a ъ - tvrdého znaku                                   
- měkký znak v ruštině – ne vždy jako háček v češtině
- ruská slova shodná s češtinou ale významově jiná
- ruský folklór – písně
- závěrečné opakování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

komunikace mezi lidmi z různých zemí, účast v projektech, spolupráce

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

využití volného času, koníček – správný krok ke zdravému formování osobnosti

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • cítí potřebu vlastního rozvoje v oblasti cizího jazyka
Kompetence k řešení problémů
  • má samostatný a aktivní přístup k řešení problémů
Kompetence komunikativní
  • dbá na kvalitu svého projevu ústního i písemného
  • komunikuje cizím jazykem na úrovni dané ročníkem
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se podílí na práci ve skupině
  • spolupracuje s učitelem
Kompetence občanské
  • je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • v příkladech z praxe využívá cizí jazyk