Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

7. ročník


Hudební výchova


1  týdně, P
Vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase či dvojhlase
  • využívá získané pěvecké dovednosti a návyky při interpretaci písní a vokálních skladeb různých žánrů
  • uplatňuje pravidla hlasové hygieny při zpěvu i v běžném životě
  • aktivně se zapojuje do hudebních aktivit a využívá při nich svůj hlasový potenciál, instrumentální dovednosti a pohybové schopnosti
  • rozpozná na základě individuálních schopností přednosti i nedostatky vlastního zpěvu i zpěvu ostatních, přednosti dokáže ocenit

- pěvecký a mluvní projev
- upevňování již osvojených pěveckých dovedností hlasových, rytmických a intonačních, hlasová hygiena v době mutace
- rozvoj hudebního sluchu a hudební představivosti (reprodukce tónů, převádění melodie z nezpěvné do zpěvné polohy)
- zpěv lidových, umělých, populárních písní
- aktivní zapojení do hudebních aktivit (zpěv sólový i sborový, jednohlasý i dvojhlasý)
- reflexe vokálního projevu
- melodizace a rytmizace krátkých textů
- intonace a vokální improvizace
- hudební rytmus (taktování dvoudobého, třídobého, čtyřdobého taktu,využívání rytmických zákonitostí při vokálním projevu)
- dynamika a její proměny
- durové a mollové tóniny
- orientace v notovém (grafickém) záznamu melodie, reprodukce zapsané melodie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

zpívání, rytmizování, melodizace krátkých textů

Komunikace

rytmická melodická cvičení, naslouchání projevům druhých

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

tvorba vlastních textů

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

sborový zpěv

Výtvarná výchova

7. ročník

Upaltňování subjektivity

Instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně se zapojuje do hudebních aktivit a využívá při nich svůj hlasový potenciál, instrumentální dovednosti a pohybové schopnosti
  • tvoří na základě hudebních schopností a dovedností jednoduchá aranžmá a improvizace s pomocí jednoduchých hudebních nástrojů
  • volí vhodné typy doprovodů, interpretuje různé motivy, témata i části skladeb
  • orientuje se v zápise písní a skladeb

- hra na melodické a rytmické či klasické hudební nástroje (nástrojová reprodukce melodií, hra a tvorba doprovodů, nástrojová improvizace)
- obměňování a tvorba předeher, doprovodů, meziher a doher
- vyjadřování hudebních i nehudebních představ a myšlenek pomocí hudebního nástroje
- tvorba doprovodů pro hudebně dramatické projevy
- poznání hudebních nástrojů podle zvuku, případně podle zobrazení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

dramatizace projevů, reprodukce melodií

Mezilidské vztahy

dramatizace projevů, reprodukce melodií

Kooperace a kompetice

rozdělení rolí hudebního doprovodu

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

rozdělení rolí hudebního doprovodu

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

poznávání hudebních nástrojů podle původů

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

tvorba plakátů s vyobrazením nástrojů

Výtvarná výchova

7. ročník

Upaltňování subjektivity

Hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně se zapojuje do hudebních aktivit a využívá při nich svůj hlasový potenciál, instrumentální dovednosti a pohybové schopnosti
  • zvolí vhodný typ hudebně pohybových prvků k poslouchané hudbě
  • na základě individuálních hudebních schopností a pohybové vyspělosti předvede jednoduchou pohybovou vazbu
  • rozpozná některé z tanců různých stylových období

- pohybový doprovod znějící hudby – taktování, taneční kroky, skupinové tance, vlastní pohybové ztvárnění, pantomima
- orientace v prostoru
- pohybové projevy odvozené z rytmické složky hudby populární
- pohybové vyjádření hudebně vyjadřovacích prostředků a hudebního kontrastu
- pohybová improvizace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

ztvárnění rytmické složky hudby pohybem

Kreativita

ztvárnění rytmické složky hudby pohybem

Mezilidské vztahy

prezentace pohybových projevů

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

prezentace pohybových projevů

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

poznávání původů tanců, pozorování skupinových tanců

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

napodobování pohybů různých etnik

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

napodobování pohybů různých etnik ve skupinách

Tělesná výchova

7. ročník

Pohybové hry

Tělesná výchova

7. ročník

Gymnastika

Tělesná výchova

7. ročník

Gymnastika

Poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se v proudu znějící hudby
  • vnímá užité hudebně výrazové prostředky a sémantické prvky v hudbě
  • zhodnotí význam hudebně výrazových prostředků a na základě toho přistupuje k hudebnímu dílu jako k logicky utvářenému celku
  • charakterizuje znějící hudbu jednotlivých stylů a žánrů s uplatněním hlediska historického vývoje
  • všímá si souvislostí mezi hudbou a jinými druhy umění a rozpozná vliv kontextu na způsoby jejího utváření, její interpretace

- orientace v hudebním prostoru a analýza hudební skladby (postihování hudebně výrazových prostředků, významné sémantické prvky užité ve skladbě..)
- hudební dílo a její autor
- nejstarší hudební památky
- baroko (J. S. Bach, české baroko)
- klasicismus (Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven)
- romantismus a jeho představitelé
- sonátová forma
- formy symfonické hudby
- hudební styly a žánry (chápání jejich funkcí vzhledem k životu jedince i spol., kulturním tradicím a zvykům, vzájemné podněty a vztahy v hudbě)
- zvuková podoba hudby tzv. vážné i populární
- proměnlivost estetických norem v umění
- interpretace znějící hudby
- vlastní soud a preference, uvědomělý poslech

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

výběr hudby k určité příležitosti

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

koncerty

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

koncerty

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

analýza hudebních aktivit v rodinách

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

zhodnocení hudby znějící v mediích

Fungování a vliv médií ve společnosti

zhodnocení hudby znějící v mediích

Práce v realizačním týmu

zhodnocení hudby znějící v mediích

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Člověk a kultura

Výtvarná výchova

7. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Výtvarná výchova

7. ročník

Upaltňování subjektivity

Výtvarná výchova

7. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Výtvarná výchova

7. ročník

Upaltňování subjektivity

Výtvarné činnosti

7. ročník

Experimentální kresba a malba

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • využívá výpočetní techniky, aplikačního i výukového software
  • samostatně i v týmu experimentuje a navrhuje
  • využívá různé informační zdroje
Kompetence k řešení problémů
  • využívá svých předchozích zkušeností,vědomostí a dovedností
  • umí vyhledávat informace z oblasti umění a zpracovat je
  • zbavuje se předsudků a snaží se rozumět i jiným kulturám a uměleckým přístupům
Kompetence komunikativní
  • různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje termín splnění úkolu a domluvená pravidla
Kompetence občanské
  • dle svých možností reprezentuje školu
  • vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
  • respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Kompetence pracovní
  • podílí se na zpracovávání projektů