Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

7. ročník


Dějepis


2  týdně, P
Křesťanství a středověká Evropa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • za pomoci mapy popíše osídlení Evropy po stěhování národů, ukáže pravlast Slovanů
  • popíše uspořádání společnosti raně feudálního státu, vznik národních států
  • vysvětlí příčiny rozdílného vývoje nejstarších státních útvarů v Evropě
  • najde významné raně středověké říše
  • porovná základní rysy jednotlivých kulturních oblastí (západoevropské, byzantsko-slovanské, islámské)
  • charakterizuje první státní útvary na našem území (Velkomoravská říše, počátky českého státu)
  • popíše rozmach českého státu a jeho význam ve střední Evropě
  • objasní vliv křesťanství na život středověkého člověka
  • vymezí vztahy mezi světskou a církevní mocí (mocenské spory)
  • shrne příčiny křížových výprav a jejich vliv na Evropu
  • hodnotí dobový životní styl středověku
  • rozezná hlavní znaky románské kultury
  • rozezná hlavní znaky gotické kultury

- nový etnický obraz Evropy
- vznik a vývoj raně středověkých státních útvarů
- první státní útvary na našem území
- český stát v době knížecí
- rozmach českého státu a jeho význam ve střední Evropě
- boj mezi světskou a církevní mocí
- křížové výpravy
- románská kultura a životní styl raného středověku
- gotická kultura a životní styl vrcholného středověku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

navrhování možného dialogu mezi osobami různého společenského postavení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

vyprávění na téma odlišné myšlení a vnímání světa

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

uvažování o vlivu středověkého zemědělství na životní prostředí

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Člověk a kultura

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Život mezi lidmi

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Člověk a kultura

Výtvarná výchova

7. ročník

Ověřování komunikačních účinků

Objevy a dobývání, počátky nové doby
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • objasní vliv antiky na život raně novověkého člověka (renesance, humanismus)
  • objasní nové myšlenky žádající reformu církve, včetně reakce církve na tyto požadavky
  • vysvětlí příčiny, průběh a důsledky české reformace
  • vysvětlí hlavní myšlenky mistra Jana Husa
  • porovná cíle reformace a protireformace
  • popíše náboženské rozdělení Evropy v 15. století a jeho důsledky
  • uvede období, příčiny a důsledky zámořských objevů
  • popíše průběh zámořských objevů
  • porovná postavení českého státu v Evropě před nástupem Habsburků na český trůn a po něm
  • popíše vývoj vztahu habsburských panovníků a českých stavů
  • popíše stručně sirtuaci velmocí
  • vysvětlí cíle účastníků třicetileté války
  • vysvětlí důsledky třicetileté války pro obyvatelstvo českých zemí
  • porovná poměr sil v Evropě před třicetiletou válkou a po ní

- humanismus, renesance
- husitská revoluce
- reformace a protireformace
- zámořské objevy
- český stát do třicetileté války
- třicetiletá válka
- absolutismus v českých zemích
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

navrhování možného dialogu mezi osobami různého společenského postavení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

uvažování o právech jednotlivých společenských vrstev

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Řízení společnosti a lidská práva

Zeměpis

6. ročník

Regiony světa

Zeměpis

7. ročník

Afrika

Zeměpis

7. ročník

Amerika

Zeměpis

7. ročník

Asie

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Majetek v našem životě

Zeměpis

6. ročník

Regiony světa

Zeměpis

7. ročník

Afrika

Zeměpis

7. ročník

Amerika

Zeměpis

7. ročník

Asie

Výtvarná výchova

7. ročník

Ověřování komunikačních účinků

Exkurze se zaměřením na historii

seznámení s vybranými historickými památkami

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • samostatně i ve skupině pozoruje, navrhuje a provádí pokusy
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
  • s porozuměním textu zpracuje přiměřeně dlouhé poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • využívá vhodné zdroje informací k vypracování úkolu
Kompetence komunikativní
  • zapojuje se do diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se podílí na práci ve skupině
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů