Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

7. ročník


Výchova k občanství a ke zdraví


2  týdně, P
Život mezi lidmi
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace, řeší případné neshody nebo konflikty s druhými lidmi nenásilným způsobem
  • hodnotí a na příkladech doloží význam lidské solidarity, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu
  • uvědomuje si potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
  • rozpoznává netolerantní, rasistické a xenofobní projevy v chování lidí a zaujímá tolerantní postoje k menšinám
  • posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních problémů a dosahování cílů v rodině, ve škole, v obci
  • komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci
  • rozlišuje jednotlivé varovné signály

- vztahy mezi lidmi - osobní a neosobní
- mezilidská komunikace
- pomoc lidem v nouzi
- varovné signály - VŠEOBECNÁ VÝSTRAHA (OČMU)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

vytvoření rodinného erbu

Seberegulace a sebeorganizace

vytvoření rodinného erbu

Poznávání lidí

Moje záchraná siť - tito lidé mi pomáhají

Mezilidské vztahy

Moje záchraná siť - tito lidé mi pomáhají

Komunikace

Moje záchraná siť - tito lidé mi pomáhají

Kooperace a kompetice

Moje záchraná siť - tito lidé mi pomáhají

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Moje záchraná siť - tito lidé mi pomáhají

Hodnoty, postoje, praktická etika

Moje záchraná siť - tito lidé mi pomáhají

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

pomáháme druhým různými způsoby

Multikulturalita

pomáháme druhým různými způsoby

Český jazyk a literatura

7. ročník

Komunikační a slohové cvičení

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Dějepis

7. ročník

Křesťanství a středověká Evropa

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

7. ročník

Komunikační a slohové cvičení

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

7. ročník

The future (budoucnost)

Člověk a kultura
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvědomuje si potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
  • dokáže se orientovat v nabídce kult. pořadův kulturních zařízeních ve svém městě,prezentuje kulturní tradice rodiny, školy, města
  • kriticky pracuje s informacemi v médiích a zhodnotí vliv reklamy

- kulturní život
- rozmanitost kulturních projevů
- kulturní hodnoty a tradice
- víra a náboženství
- zásady lidského soužití - morálka a mravnost
- demokracie a svoboda
- pravidla chování
- dělba práce a činností
- výhody spolupráce lidí
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

pracovní list- Kkultura kolem mě

Kreativita

pracovní list- Kkultura kolem mě

Hodnoty, postoje, praktická etika

pracovní list- Kkultura kolem mě

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

vytvoření informačních plakátu o náboženství

Multikulturalita

vytvoření informačních plakátu o náboženství

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

vytvoření zpravodajství ze světa a zdomova

Vnímání autora mediálních sdělení

vytvoření zpravodajství ze světa a zdomova

Český jazyk a literatura

7. ročník

Komunikační a slohové cvičení

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Dějepis

7. ročník

Křesťanství a středověká Evropa

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

7. ročník

Komunikační a slohové cvičení

Dějepis

7. ročník

Křesťanství a středověká Evropa

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

7. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Výtvarné činnosti

7. ročník

Výtvarné umění a životní prostředí

Výtvarné činnosti

8. ročník

Výtvarné umění a životní prostředí

Výtvarné činnosti

9. ročník

Výtvarné umění a životní prostředí

Majetek v našem životě
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede příklady
  • na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu
  • objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny
  • ukáže tvorbu ceny jako součet nákaldů, zisku a DPH

- majetek a formy vlastnictví
- právo vlastnit majetek
- životní úroveň
- základy podnikání - program Junior Achievement (FG)
- výroba, obchod, služby, jejich funkce a návaznost
- principy tržního hospodářství
- základní práva spotřebitelů (FG)
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Junior Achievent - základy podnikání

Hodnoty, postoje, praktická etika

Junior Achievent - základy podnikání

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

porovnání životní úrovně města a vesnice, našeho státu, USA a rozvojové země

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

porovnání životní úrovně města a vesnice, našeho státu, USA a rozvojové země

Princip sociálního smíru a solidarity

porovnání životní úrovně města a vesnice, našeho státu, USA a rozvojové země

Matematika

7. ročník

Procenta

Dějepis

7. ročník

Objevy a dobývání, počátky nové doby

Praktické činnosti

6. ročník

Provoz a údržba domácnosti

Matematika

7. ročník

Procenta

Výtvarná výchova

7. ročník

Upaltňování subjektivity

Řízení společnosti a lidská práva
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů, vyloží smysl voleb do zastupitelstev
  • rozlišuje nejčastější formy a typy státu a na příkladech porovná jejich znaky
  • rozlišuje typické vlastnosti a charakteristické rysy demokratických režimů, na příkladu vztahu státní správy a samosprávy popíše základní principy a způsoby demokratického řízení státu, vysvětlí, na čem je založena svoboda člověka
  • vysvětlí, jaký význam má pro život jednotlivce a společnosti právní úprava některých oblastí společenského života
  • rozlišuje úkoly orgánů právní ochrany občanů
  • rozpozná protiprávní jednání
  • navrhne jak může pomoci v konkrétním případě ohrožení

- vznik státu
- podstata státu, formy státu
- principy demokracie - znaky demokratického způsobu rozhodování a řízení státu
- lidská práva - základní
- práva dítěte, jejich ochrana
- všeobecná deklarace lidských práv
- demokracie - způsob společného žití
- začlenění občana do veřejného života
- obrana státu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

budujeme město z kostek a vyvodíme základní principy demokracie, diktatury a anarchie

Mezilidské vztahy

budujeme město z kostek a vyvodíme základní principy demokracie, diktatury a anarchie

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

budujeme město z kostek a vyvodíme základní principy demokracie, diktatury a anarchie

Hodnoty, postoje, praktická etika

budujeme město z kostek a vyvodíme základní principy demokracie, diktatury a anarchie

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

budujeme město z kostek a vyvodíme základní principy demokracie, diktatury a anarchie

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

pracovní list - Česko a jeho sousedé

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

vytvoření zpravodajství z domova a ze světa

Tvorba mediálního sdělení

vytvoření zpravodajství z domova a ze světa

Dějepis

6. ročník

Nejstarší civilizace, kořeny evropské kultury

Dějepis

7. ročník

Objevy a dobývání, počátky nové doby

Dějepis

8. ročník

Objevy a dobývání, počátky nové doby

Dějepis

8. ročník

Modernizace společnosti

Rodina
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede hlavní důvody častějšího rozpadu nezralých manželství, je seznámen s ekonomickými nároky na chod domácnosti a péči o děti
  • sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje
  • objasní orincip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu
  • zváží nezbytnost jednotlivých výdajů k hospodaření

- vztahy mezi lidmi - partnerství
- manželství, rodičovství
- ekonomika domácnosti, typy rozpočtů, jejich odllišnosti (FG)
- funkce rodiny
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

7. ročník

Komunikační a slohové cvičení

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Praktické činnosti

6. ročník

Provoz a údržba domácnosti

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

7. ročník

Komunikační a slohové cvičení

Sexuální výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • chápe důležitost a příčiny změn v psychice jedince v období puberty
  • respektuje změny v období dospívání, vhodně na ně reaguje
  • kulttivovaně se chová k opačnému pohlaví
  • vysvětlí proč zákon stanovuje věkovou hranici pro beztrestný pohlavní život
  • charakterizuje odpovědné sexuální chování
  • vysvětlí, které hygienické postupy a preventivní činnosti podporují reprodukční zdraví

- změny tělesné - duševní a společenské v dětství, pubertě a dospívání
- sexuální dospívání

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

pracovní list - Dospívám, hledám sám sebe

Seberegulace a sebeorganizace

pracovní list - Dospívám, hledám sám sebe

Psychohygiena

pracovní list - Dospívám, hledám sám sebe

Mezilidské vztahy

pracovní list - Dospívám, hledám sám sebe

Hodnoty, postoje, praktická etika

pracovní list - Dospívám, hledám sám sebe

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

povnáváme dospívání v evropských a rozvojových zemích

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

vyhodnocení informací o sexu v tisku a v TV

Zdravá výživa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dovede sestavit jídelníček pro rodinné stravování, zohledňuje doporučený poměr základních živin
  • v rámci svých možnostíé upravuje zdravé stravovací návyky

- zdravá výživa
- zásady zdravého stravování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Vytvoření abecedy zdravé výživy

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

jídelníček našich spolužáků - cizinců

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Vytvoření abecedy zdravé výživy

Přírodopis

7. ročník

Biologie rostlin

Zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uplatňuje hygienické zásady a návyky vztahující se k osobní a intimní hygieně, k hygieně odívání, uplatňuje zásady duševní hygieny v denním režimu, zařazuje formy aktivního odpočinku a způsoby otužování do režimu dne
  • vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví
  • ošedtří drobná i závažná poranění
  • na vycházkách , výletech a akcích školy uplatňuje bezpečné chování
  • ošetří drobná poranění

- zásady osobní, intimní a duševní hygieny
- otužování, význam pohybu pro zdraví
- poskytnutí první pomoci (OČMU)
- dítě v dopravním provozu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

vytvoříme Klíče ke zdraví

Seberegulace a sebeorganizace

vytvoříme Klíče ke zdraví

Psychohygiena

vytvoříme Klíče ke zdraví

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Pilíře podpory zdraví ve škole

Vztah člověka k prostředí

Pilíře podpory zdraví ve škole

Tělesná výchova

7. ročník

Bezpečnost

Tělesná výchova

7. ročník

Průprava

Tělesná výchova

7. ročník

Kondiční cvičení

Tělesná výchova

7. ročník

Cvičení v přírodě

Tělesná výchova

7. ročník

Organizace

Tělesná výchova

7. ročník

Bezpečnost

Tělesná výchova

7. ročník

Sportovní hry

Tělesná výchova

7. ročník

Kondiční cvičení

Tělesná výchova

7. ročník

Cvičení v přírodě

Tělesná výchova

7. ročník

Netradiční sporty

Sportovní hry

7. ročník

Kondiční cvičení

Sportovní hry

7. ročník

Netradiční sporty

Osobní bezpečí
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá v situacích ohrožení osobního bezpečí účinné způsoby chování, uvědomuje si, že setkání s lidmi agresivními a pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek může být nebezpečné
  • uplatňuje pravidla bezpečnosti ve škole, při pohybových aktivitách, v podmínkách silničního provozu, při pobytu v přírodě, na výletech
  • chová se ohleduplně v roli cyklisty, používá správnou výbavu jízdního kola

- bezpečné chování při komunikaci s vrstevníky a neznámými lidmi
- nebezpečí komunikace prosrřednictvím elektronických medií
- manipulativní reklama a informace
- pravidla bezpečnosti v prostředí školy a ochrana zdraví při různých činnostech
- integrovaný záchranný systém (OČMU)
- dopravní výchova

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

pracovní list - Šikana (zpracováno metodou kostky)

Psychohygiena

pracovní list - Šikana (zpracováno metodou kostky)

Poznávání lidí

pracovní list - Šikana (zpracováno metodou kostky)

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

pracovní list - Šikana (zpracováno metodou kostky)

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

pracovní list - Šikana (zpracováno metodou kostky)

Tělesná výchova

7. ročník

Bezpečnost

Tělesná výchova

7. ročník

Průprava

Tělesná výchova

7. ročník

Organizace

Tělesná výchova

7. ročník

Bezpečnost

Tělesná výchova

7. ročník

Atletika

Tělesná výchova

7. ročník

Sportovní hry

Tělesná výchova

7. ročník

Úpoly

Tělesná výchova

7. ročník

Cvičení v přírodě

Tělesná výchova

7. ročník

Netradiční sporty

Sportovní hry

7. ročník

Úpoly

Sportovní hry

7. ročník

Atletika

Sportovní hry

7. ročník

Pohybové hry

Sportovní hry

7. ročník

Netradiční sporty

Kurzy Baťa junior achievement

základy podnikání, volba povolání

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • získané informace chápe včetně souvislostí a vysvětlí je
Kompetence k řešení problémů
  • posoudí, zda lze problém řešit s využitím zadaných informací
Kompetence sociální a personální
  • rozdělí si ve skupině úkol, přijme svůj úkol včetně zodpovědnosti za jeho vypracování
  • vyslovuje své ocenění nápadů a práce druhých dříve než kritiku
Kompetence občanské
  • sleduje kulturní události v obci
Kompetence pracovní
  • chápe podstatu, cíl a riziko podnikání