Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

7. ročník


Fyzika


2  týdně, P
Převádění jednotek
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede hlavní jednotku příslušné fyzikální veličiny a její díly a násobky
  • vyjádří fyzikální veličinu při dané jednotce jinou jednotkou

- jednotky délky a obsahu
- jednotky objemu
- jednotky hmotnosti
- jednotky času

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

používání značek fyzikálních veličin a jejich jednotek

Komunikace

spolupráce ve skupinách

Matematika

7. ročník

Racionální čísla

Matematika

7. ročník

Hranoly

Matematika

7. ročník

Racionální čísla

Klid a pohyb tělesa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • na konkrétním příkladu pozná, zda těleso je v klidu či pohybu vzhledem k jinému tělesu
  • objasní pojem trajektorie, vysvětlí rozdíl mezi trajektorií a dráhou pohybu
  • podle tvaru trajektorie rozezná druhy pohybů
  • rozliší rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb
  • používá s porozuměním vztah v = s : t pro rychlost při řešení problémů a úloh
  • určí rychlost rovnoměrného pohybu či průměrnou rychlost nerovnoměrného pohybu ze změřené dráhy a doby
  • vyjadřuje rychlost při dané jednotce pomocí jiné jednotky rychlosti
  • vyjádří grafem závislost dráhy na čase při rovnoměrném pohybu a odečítá z něho hodnoty

- klid a pohyb tělesa
- trajektorie a dráha pohybu
- druhy pohybů
- rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb
- rychlost rovnoměrného pohybu
- dráha při rovnoměrném pohybu
- průměrná rychlost nerovnoměrného pohybu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozeznávání, zda je těleso v klidu nebo v pohybu

Komunikace

grafické znázornění příběhu

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení úloh o pohybu

Matematika

7. ročník

Racionální čísla

Přírodopis

8. ročník

Biologie živočichů

Matematika

7. ročník

Racionální čísla

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Matematika

8. ročník

Lineární rovnice

Matematika

9. ročník

Funkce

Přírodopis

8. ročník

Biologie živočichů

Síla a skládání sil
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • znázorní sílu graficky
  • uvede přibližnou charakteristiku hlavní jednotky Newton
  • používá vztah mezi gravitační silou a hmotností (Fg = m.g)
  • určí graficky i výpočtem výslednici dvou sil působících na těleso ve stejných či opačných směrech
  • vysvětlí, kdy dochází k rovnováze sil, a určí, jakou velikost má v tomto případě výslednice
  • charakterizuje těžiště tělesa jako působiště gravitační síly působící na těleso
  • experimentálně určí polohu těžiště

- síla a její znázornění
- jednotka síly
- gravitační síla a hmotnost tělesa
- skládání dvou sil stejného a opačného směru
- rovnováha sil
- těžiště tělesa a jeho vlastnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

určení těžiště tělesa

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

grafické znázorňování skládání sil

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Zeměpis

6. ročník

Země a vesmír

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Účinky síly na těleso
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • objasní podstatu Newtonových pohybových zákonů
  • používá pohybové zákony pro objasňování běžných situací
  • určí rameno síly, je - li dáno působiště síly a osa otáčení tělesa
  • vyjádří rovnováhu na páce a pevné kladce pomocí momentů sil
  • objasní funkci páky, kladky v praxi
  • charakterizuje tlakovou sílu
  • uvede jednotku tlaku (Pa), některé její násobky
  • používá vztah pro tlak p = F : S
  • na praktických příkladech uvede, jak lze zvětšit (zmenšit) tlak
  • při výpočtech používá vztah pro výpočet síly ( F = S . p )
  • využívá poznatek, že třecí síla je přímo úměrná tlakové síle, souvisí s materiálem a drsností styčných ploch
  • na konkrétních příkladech objasní, jak můžeme třecí sílu zvětšit (zmenšit)

- účinky síly na těleso – posuvné, otáčivé, deformační
- posuvné účinky síly na těleso – Newtonovy pohybové zákony
- otáčivé účinky síly – moment síly a jeho jednotka
- rovnovážná poloha páky
- užití páky, rovnoramenná páka
- pevná kladka a její vlastnosti
- deformační účinky síly – tlaková síla, tlak
- tlak v praxi
- tření – třecí síla, porovnávání třecí síly, význam třecí síly

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozlišování účinků síly na těleso

Komunikace

provedení jednoduchých pokusů

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení úloh na jednoduché stroje

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Mechanické vlastnosti kapalin
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • objasní podstatu Pascalova zákona
  • objasní využití Pascalova zákona v hydraulickém zařízení ( především u hydraulického lisu)
  • popíše účinky gravitační síly na kapalinu
  • porovná tlaky v různých hloubkách kapaliny, tlaky ve stejné hloubce dvou různých kapalin
  • používá vztah ph = h.ρ.g pro hydrostatický tlak při řešení úloh
  • objasní vznik vztlakové síly při ponoření tělesa do kapaliny
  • objasní podstatu Archimédova zákona
  • vyvodí, zda se těleso potopí, bude se vznášet, bude plovat

- vlastnosti kapalin – opakování ze 6. roč.
- Pascalův zákon
- hydraulická zařízení
- působení gravitační síly Země na kapalinu v klidu – tlaková síla
- hydrostatický tlak
- vztlaková síla působící na těleso v kapalině, Archimédův zákon
- potápění, plování a vznášení se stejnorodého tělesa v kapalině, plování nestejnorodých těles

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

objasňování vlastností kapalin

Komunikace

provedení jednoduchých pokusů

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení úloh

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Matematika

8. ročník

Lineární rovnice

Mechanické vlastnosti plynů
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • charakterizuje atmosférický tlak jako tlak v atmosféře vyvolaný gravitační silou
  • objasní podstatu jeho určení pomocí Torricelliho pokusu
  • uvede, jak se mění atmosférický tlak s nadmořskou výškou, určí tzv. normální tlak
  • objasní princip rtuťového tlakoměru, aneroidu
  • objasní pojem vztlakové síly v atmosféře,uvede příklady praktického využití vztlakové síly
  • určí ze znalosti tlaku v uzavřené nádobě a tlaku atmosférického, zda v nádobě je přetlak či podtlak

- vlastnosti plynů – opak. ze 6. roč.
- atmosféra Země, atmosférický tlak
- měření atmosférického tlaku, Torricelliho pokus
- změny atmosférického tlaku
- vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
- tlak plynu v uzavřené nádobě, manometr

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

objasňování vlastností plynů

Komunikace

provedení jednoduchých pokusů

Zeměpis

6. ročník

Krajinné sféry Země

Světelné jevy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozliší zdroj světla a osvětlené těleso
  • rozlišuje optické prostředí čiré,barevné, průhledné, průsvitné a neprůhledné
  • objasní vznik stínu za tělesem
  • objasní vznik zatmění Slunce a Měsíce
  • uvede vlastnosti rychlosti světla
  • charakterizuje zákon odrazu světla
  • rozpozná duté a vypuklé zrcadlo, seznámí se s pojmem ohnisko a ohnisková vzdálenost kulového zrcadla
  • určí a načrtne lom světla ke kolmici a od kolmice
  • rozpozná spojku a rozptylku, seznámí se s pojmem ohnisko a ohnisková vzdálenosti tenké čočky
  • pozoruje a vysvětlí rozklad bílého světla optickým hranolem

- světelné zdroje,optické prostředí,šíření světla
- stín a jeho vznik, zatmění Slunce a Měsíce
- měsíční fáze
- rychlost světla
- zákon odrazu světla
- zobrazení rovinným zrcadlem
- kulová zrcadla a jejich užití
- lom světla ke kolmici a od kolmice
- čočky, tenká spojka a rozptylka, ohnisko, ohnisková vzdálenost čočky
- optické vlastnosti oka
- rozklad bílého světla optickým hranolem, spektrum

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozeznávání různých druhů zrcadel a čoček

Komunikace

vyhledávání informací o zatmění Slunce a Měsíce

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

určování možnosti využití zrcadel a čoček

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

pozorování rozkladu světla, duha

Matematika

6. ročník

Úhel

Matematika

6. ročník

Osová souměrnost

Zeměpis

6. ročník

Země a vesmír

Matematika

6. ročník

Osová souměrnost

Zeměpis

6. ročník

Země a vesmír

Výtvarná výchova

7. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Výtvarná výchova

8. ročník

Uplatňování subjektivity

Výtvarná výchova

9. ročník

Uplatňování subjektivity

Exkurze

návštěva Štefánikovy hvězdárny, zaměřeno na světelné jevy

Fyzika zajímavě

řešení zajímavých úloh a výroba jednoduchých pomůcek k danému tématu formou dobrovolných domácích úkolů

Astronomická olympiáda

soutěž pořádaná Českou astronomickou společností, dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • samostatně i ve skupině pozoruje, navrhuje a provádí pokusy
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
  • s porozuměním textu zpracuje přiměřeně dlouhé poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • využívá vhodné zdroje informací k vypracování úkolu
Kompetence komunikativní
  • zapojuje se do diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se podílí na práci ve skupině
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů
  • učí se používat technické pomůcky