Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

8. ročník


Český jazyk a literatura


4  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • žák dokáže číst s porozuměním, kultivovaně psát a mluvit, rozhodovat se na základě přečteného i vnímaného textu
  • prohlubuje si osvojování spisovné podoby českého jazyka
  • rozlišuje nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby
  • rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech
  • rozvíjí aktivní slovní zásobu
  • spisovně vyslovuje běžně užívaná cizí slova, zvládá jejich pravopis
  • samostatně pracuje se slovníkem cizích slov, SSČ, SMČ
  • správně užívá tvarů cizích vlastních jmen
  • využívá znalostí z tvarosloví při tvorbě jazykových projevů
  • využívá poznatků o jazyce ke gramaticky a věcně správnému písemnému projevu
  • v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný a morfologický
  • rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek v souvětí
  • v písemném projevu zvládá pravopis syntaktický
  • rozlišuje spisovný jazyk a obecnou češtinu, zdůvodňuje jejich užití
  • zaměřuje se na zvyšování úrovně jazykového vyjadřování a jazykovou kulturu
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev, vhodně užívá spisovnou češtinu vzhledem ke komunikačním záměrům (pracuje s chybou)

- obohacování slovní zásoby
- tvarosloví
- slovesný vid
- pravopis
- skladba
- obecné výklady o českém jazyce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

vytvoření co nejdelšího souvětí o daném obrázku

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

vyhledávání chyb v textu a odůvodnění pravopisu

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

vytvoření myšlenkové mapy indoevropských jazyků

Komunikační a slohové cvičení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pracuje s odborným textem - čte s porozuměním
  • osvojuje si základy studijního čtení – formuluje hlavní myšlenky textu
  • rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení
  • pokouší se o vlastní tvořivé psaní, o vyjádření vlastního postoje ke sdělovanému obsahu
  • vyhledává a třídí informace a využívá je v procesu učení, při tvůrčích činnostech i v praktickém životě
  • rozpozná manipulativní komunikaci v masmediích

- výtah
- charakteristika literární postavy
- výklad
- líčení
- úvaha
- souhrnné poučení o slohu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

vyhledávání nejzajímavější reklamy v denním tisku, na internetu, v televizním vysílání

Tvorba mediálního sdělení

napsání článku do regionálního tisku o průběhu akce

Informatika

8. ročník

Textový editor (Word)

Praktické činnosti

8. ročník

Svět práce

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo
  • tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí literární teorie
  • vyhledává informace v různých informačních zdrojích, ve školním informačním centru a v knihovně
  • jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla

- typické žánry a jejich představitelé
- jazyk literárního díla- jazykové a zvukové prostředky poezie (rým, rytmus)
- struktura literárního díla
- epos, balada, povídka, epigram, deník, komiks
- drama
- biografická literatura faktu, biograf. román, cestopis-kronika, pověst, legenda romantická povídka, román dobrodružná a sci-fi liter.
- společná četba podle výběru

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vyhledání hlavní myšlenky v textu

Mezilidské vztahy

porovnání chování hrdinů ukázek

Hodnoty, postoje, praktická etika

porovnání chování hrdinů ukázek

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

shromáždění informací o životě v Jihoafrické republice a vysvětlení pojmu apartheid

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

porovnání četby knihy s jejím filmovým zpracováním

Vnímání autora mediálních sdělení

porovnání četby knihy s jejím filmovým zpracováním

Dějepis

8. ročník

Objevy a dobývání, počátky nové doby

Dějepis

8. ročník

Modernizace společnosti

Výchova k občanství a ke zdraví

8. ročník

Osobnost

Dějepis

8. ročník

Modernizace společnosti

Výchova k občanství a ke zdraví

8. ročník

Osobnost

Návštěva okresní knihovny

bibliografická výchova

Divadelní představení

společenské chování, druhy dramatu, písemné zpracování vlastního hodnocení

Exkurze na Vyšehrad, Slavín

seznámení s význ. osobnostmi literárního a kulturního života

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • vlastními slovy vyjádří obsah získaných poznatků a využívá je v praxi
Kompetence k řešení problémů
  • volí vhodné způsoby řešení problému
Kompetence komunikativní
  • své sdělení vyjádří písemně uceleně se souvislou stavbou vět, souvětí, odstavců a celého textu
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce
  • přistupuje zodpovědně k plnění svých úkolů v pracovní skupině