Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

8. ročník


Přírodopis


1  týdně, P
Biologie živočichů
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • popíše stavbu těla savců a uvede základní charakteristiku včetně systému
  • rozlišuje podle charakteristických znaků základní řády savců a správně roztřídí vybrané zástupce
  • vysvětlí přizpůsobení savců prostředí a způsobu života (např. kytovci, netopýři, krtek, apod.)
  • pozná vybrané zástupce savců

- živočišná buňka, tkáně, orgány, organismus
- mnohobuněční živočichové : obratlovci - savci
- etologie živočichů (vrozené a instinktivní chování)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

prezentace referátů

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

návštěva v ZOO

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

ochrana přírody

Vztah člověka k prostředí

nepoškozování a neznečišťování přírody

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

sledování přírododpisných dokumentů

Fyzika

6. ročník

Fyzikální veličiny

Fyzika

7. ročník

Klid a pohyb tělesa

Fyzika

8. ročník

Teplo, změny skupenství

Fyzika

8. ročník

Zvukové jevy

Zeměpis

6. ročník

Krajinné sféry Země

Zeměpis

7. ročník

Afrika

Zeměpis

7. ročník

Amerika

Zeměpis

7. ročník

Asie

Praktické činnosti

6. ročník

Provoz a údržba domácnosti

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

6. ročník

Animals (zvířata)

Fyzika

7. ročník

Klid a pohyb tělesa

Fyzika

8. ročník

Zvukové jevy

Biologie člověka
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zařadí člověka do systému živočišné říše, charakterizuje biologické znaky lidského a živočišného organismu
  • vysvětlí pojmy: buňka, tkáň, orgán, orgánová soustava, organismus
  • orientuje se ve stavbě a funkci jednotlivých tkání lidského těla
  • vymezí, které soustavy se podílí na opoře těla a umožňují pohyb
  • pojmenuje základní kosti a svaly
  • objasní příčiny onemocnění jednotlivých orgánových soustav
  • vysvětlí, jak tělo získává energii
  • pojmenuje a popíše části trávicí soustavy a stanoví jejich funkci
  • zdůvodní význam prevence a orientuje se v zásadách první pomoci
  • pojmenuje a popíše části dýchací soustavy
  • vysvětlí rozdíly mezi činností DS při zátěži a v klidu
  • uvede složení krve a funkci jednotlivých částí krve
  • popíše stavbu srdce a druhy cév
  • vysvětlí činnost srdce a celé oběhové soustavy
  • popíše stavbu a funkci vylučovací soustavy
  • vysvětlí význam a stavbu kůže
  • popíše stavbu nervové soustavy a její činnost
  • rozliší části mozku a jejich význam
  • popíše stavbu a funkci zrakového, sluchového a rovnovážného ústrojí
  • vymezí nejdůležitější hormony lidského těla a jejich vliv na řízení lidského organismu

- buňky, tkáně, orgány
- anatomie a fyziologie člověka (opěrná a pohybová soustava, trávicí soustava, dýchací soustava, oběhová soustava, vylučovací soustava, soustava kožní, nervová soustava, smyslové orgány, žlázy s vnitřní sekrecí, pohlavní soustava)
- pozitivní a negativní dopad  zdravého životního stylu
- předchůdci člověka, vývoj člověka
- rozmnožování, embryonální vývin, porod, lidský život, smrt
- první pomoc

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

starost o své vlastní zdraví

Poznávání lidí

zájem o své vlastní tělo

Mezilidské vztahy

péče o zdraví svých blízských

Komunikace

znalost svého zdravotního stavu (rozhovor)

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

zájem o zdraví své rodiny (sledování rodinné anamnézy)

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

respektování různých způsobů života

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

dodržování zdravého životního stylu

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

neznečišťování a nepoškozování životního prostředí

Vztah člověka k prostředí

ochrana svého životního prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

sledování naučných filmů, dokumentů o zdraví

Dějepis

6. ročník

Počátky lidské společnosti

Výchova k občanství a ke zdraví

8. ročník

Člověk ve zdraví a nemoci

Fyzika

8. ročník

Práce, energie

Fyzika

8. ročník

Teplo, změny skupenství

Chemie

8. ročník

Soli

Fyzika

8. ročník

Zvukové jevy

Chemie

8. ročník

Oxidy

Chemie

8. ročník

Soli

Chemie

9. ročník

Přírodní látky

Chemie

9. ročník

Chemie a společnost

Tělesná výchova

8. ročník

Kondiční cvičení

Praktické poznávání přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvědomuje si podmínky k provádění transfuze krve
  • stručně uvede zásluhy významných biologů

- mikroskopování
- práce s klíčem a atlasem
- biologové - J. Jánský, L. Pasteur, I. P. Pavlov, A. Fleming, G. Mendel

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

rozpoznávání negativních vlivů na vlastní zdraví

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

spolupráce ve skupině

Praktické činnosti

6. ročník

Provoz a údržba domácnosti

Tady jsem doma

regionální soutěž dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
  • vyhledává a třídí data a informace, pracuje s nimi
  • s porozuměním textu zpracuje přiměřeně dlouhé poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • je schopen použít osvojené poznatky v praxi
  • užívá logické a matematické postupy
  • samostatně i v týmu experimentuje, navrhuje a zachycuje postup řešení
Kompetence komunikativní
  • rozpozná téma a cíl diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce, je ohleduplný ke spolužákům a dospělým
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů