Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

8. ročník


Matematika


5  týdně, P
Shrnutí a opakování učiva z 7. ročníku
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozumí pojmu racionální číslo a vyjádří racionální číslo zlomkem
  • provádí početní operace s racionálními čísly
  • pracuje s trojčlenkou a používá ji při řešení úloh
  • určí procento, procentovou část, základ, počet procent a používá je při řešení úloh

- racionální čísla
- procenta
- přímá a nepřímá úměrnost

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

výpočty v oboru racionálních čísel

Druhá mocnina a odmocnina.Pythagorova věta
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • určí druhou mocninu a druhou odmocninu pomocí tabulek a kalkulačky
  • užívá znalosti druhých mocnin od 1 - 20 a odpovídajících druhých odmocnin
  • řeší slovní úlohy z praxe na užití druhé mocniny a druhé odmocniny
  • uvede Pythagorovu větu, příklady jejího využití v praxi
  • řeší praktické úlohy s využitím Pythagorovy věty ( reálný náčrt, matematická symbolika a řešení )

- druhá mocnina a druhá odmocnina
- Pythagorova věta, její algebraický a geometrický význam
- výpočet přepony a odvěsny prav. trojúhelníku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

určování druhé mocniny a odmocniny pomocí tabulek a kalkulačky

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení slovních úloh

Dějepis

6. ročník

Nejstarší civilizace, kořeny evropské kultury

Mocniny s přirozeným mocnitelem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vypočítá mocniny s přirozeným mocnitelem
  • provádí základní početní operace s mocninami
  • zapíše dané číslo v desítkové soustavě pomocí mocnin deseti

- mocniny s přirozeným mocnitelem
- početní operace s mocninami s přirozeným mocnitelem a jejich vlastnosti
- zápis čísel v desítkové soustavě pomocí mocnin deseti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

používání pravidel pro počítání s mocninami

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

vyjadřování čísel v desítkové soustavě pomocí mocnin deseti

Zeměpis

6. ročník

Země a vesmír

Fyzika

8. ročník

Elektrický náboj, elektrické pole

Kružnice, kruh
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • určí vzájemnou polohu přímky a kružnice
  • sestrojí tečnu ke kružnici
  • užívá Thaletovu větu v praxi
  • určí vzájemnou polohu dvou kružnic
  • vypočítá obsah a obvod kruhu, délku kružnice a řeší úlohy z praxe
  • vyhledá potřebné údaje, volí vhodné matematické postupy, vyhodnotí výsledek úlohy

- vzájemná poloha kružnice (kruhu) a přímky - tečna, sečna, vnější přímka
- Thaletova věta
- vzájemná poloha dvou kružnic (kruhů)
- obvod kruhu, délka kružnice, Ludolfovo číslo
- obsah kruhu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vyhledávání kružnic, kruhů a jejich částí v praktickém životě

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení slovních úloh

Dějepis

6. ročník

Nejstarší civilizace, kořeny evropské kultury

Praktické činnosti

8. ročník

Práce s technickými materiály

Technická výchova

8. ročník

Práce s technickými materiály

Praktické činnosti

8. ročník

Práce s technickými materiály

Technická výchova

8. ročník

Práce s technickými materiály

Výrazy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vypočítá hodnotu daného číselného výrazu
  • zapíše slovní text pomocí výrazů s proměnnými v jednoduchých případech a naopak vytvoří podobnou úlohu
  • vyjádří slovně daný výraz
  • sčítá, odčítá a násobí mnohočleny, dělí mnohočlen jednočlenem
  • vytýkáním před závorku rozloží výraz na součin
  • užívá vzorce (a ± b)2, a2 - b2 ke zjednodušení výrazů

- číselný výraz
- proměnná
- mnohočlen
- určování hodnot číselných výrazů
- výrazy s proměnnou
- zápis slovního textu pomocí výrazů
- sčítání, odčítání a násobení mnohočlenů
- dělení mnohočlenu jednočlenem
- vytýkání před závorku
- užití algebraických vzorců

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

užívání pravidel početních operací

Válec
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • načrtne rotační válec v rovnoběžném promítání, načrtne a sestrojí jeho síť
  • vypočítá objem a povrch válce
  • užívá pojem válec v praktických situacích
  • účelně využívá kalkulátor

- válec, síť válce
- objem a povrch válce
- řešení slovních úloh

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání využití válce v praktickém životě

Komunikace

spolupráce ve skupině

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení slovních úloh z praxe

Praktické činnosti

8. ročník

Práce s technickými materiály

Technická výchova

8. ročník

Práce s technickými materiály

Praktické činnosti

8. ročník

Práce s technickými materiály

Technická výchova

8. ročník

Práce s technickými materiály

Lineární rovnice
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • řeší lineární rovnice pomocí ekvivalentních úprav
  • provádí zkoušku správnosti svého řešení
  • vypočítá hodnotu neznámé ze vzorce
  • využívá lineárních rovnic při řešení úloh z praxe a výsledek ověří zkouškou
  • určuje počet řešení lineární rovnice

- rovnost
- lineární rovnice s jednou neznámou, kořen (řešení) lineární rovnice
- ekvivalentní úpravy lineárních rovnic
- zkouška
- výpočet neznámé ze vzorce, řešení slovních úloh 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

používání ekvivaletních úprav

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení slovních úloh

Fyzika

7. ročník

Klid a pohyb tělesa

Fyzika

7. ročník

Mechanické vlastnosti kapalin

Fyzika

8. ročník

Práce, energie

Fyzika

8. ročník

Teplo, změny skupenství

Fyzika

8. ročník

Vedení elektrického proudu v obvodu

Fyzika

9. ročník

Elektromagnetické jevy

Fyzika

8. ročník

Práce, energie

Fyzika

8. ročník

Teplo, změny skupenství

Fyzika

8. ročník

Vedení elektrického proudu v obvodu

Fyzika

9. ročník

Elektromagnetické jevy

Chemie

8. ročník

Chemické reakce

Konstrukční úlohy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá základní pravidla přesného rýsování
  • užívá potřebnou matematickou symboliku
  • pojmenuje základní množiny všech bodů daných vlastností
  • provádí konstrukce s využitím množin bodů dané vlastnosti
  • sestrojí trojúhelníky a čtyřúhelníky zadané různými prvky v jednodušších případech, provádí rozbor, postup konstrukce, konstrukci, zkoušku a určí počet řešení

- množiny bodů dané vlastnosti
- základní konstrukční úlohy
- řešení konstrukčních úloh na sestrojování trojúhelníků, rovnoběžníků, lichoběžníků
- rozbor konstrukční úlohy
- zápis postupu konstrukce
- provedení konstrukce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vyjádření postupu konstrukce

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení konstrukční úlohy

Výtvarná výchova

8. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Praktické činnosti

8. ročník

Práce s technickými materiály

Technická výchova

8. ročník

Práce s technickými materiály

Výtvarná výchova

8. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Základy statistiky
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data, posoudí reálnost
  • porovnává soubory dat (četnost, aritmetický průměr, nejmenší a největší hodhota)
  • matematizuje jednoduché reálné situace s využitím funkčních vztahů
  • účelně využívá tabulkový kalkulátor, vytváří grafy (volí vhodný typ grafu)
  • porovná kvantitativní vztahy mezi soubory dat a iterpretuje výsledky

- statistické šetření
- aritmetický průměr
- diagramy (bodové, sloupcové, spojnicové, kruhové)
- statistika v praxi (FG)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

využívání statistiky v praxi

Mezilidské vztahy

dodržování pravidel spolupráce

Komunikace

statistické šetření v rámci daného souboru

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

zpracování výsledků statistického šetření

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

vyhledávání statistických údajů

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

vyhledávání statistických údajů

Informatika

8. ročník

Tabulkový editor (Excel)

Výchova k občanství a ke zdraví

8. ročník

Hospodářství

Přírodopis

9. ročník

Základy ekologie

Zeměpis

8. ročník

Společenský a hospodářský zeměpis

Zeměpis

9. ročník

Česká republika

Informatika

8. ročník

Tabulkový editor (Excel)

Výchova k občanství a ke zdraví

8. ročník

Hospodářství

Přírodopis

9. ročník

Základy ekologie

Zeměpis

8. ročník

Společenský a hospodářský zeměpis

Matematický klokan

matematická soutěž dle zájmu žáků

Matematická olympiáda

matematická soutěž dle zájmu žáků

Pythagoriáda

matematická soutěž dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • plánuje a organizuje si vlastní učební proces
  • vyhledává a třídí data a informace, pracuje s nimi
Kompetence k řešení problémů
  • porozumí textu matematické úlohy a pracuje s ním
  • využívá svých předchozích zkušeností,vědomostí a dovedností
  • volí vhodné způsoby a postupy řešení
  • ověřuje prakticky správnost řešení
Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje své myšlenky v logickém sledu v ústním i písemném projevu
  • k vyjádření používá grafického znázornění a příslušné matem. symboly
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce v týmu
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů