Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

8. ročník


Výchova k občanství a ke zdraví


1  týdně, P
Osobnost
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života
  • posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
  • rozpoznává projevy záporných charakterových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání
  • popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti, rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru
  • respektuje velikost a důstojnost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí
  • analyzuje a aplikuje empatii v kolektivu
  • nahrazuje agresivní a pasivní chování chováním asertivním, neagresivním způsobem obhajuje svá práva

- podobnost a odlišnost lidí - projevy chování
- rozdíly v prožívání, myšlení a jednání
- osobní vlastnosti, dovednosti a schopnosti, charakter,vrozené předpoklady, osobní potenciál
- posuzování sebe i druhých lidí, sebehodnocení
- adaptace na životní změny
- vnitřní svět člověka - vnímání a prožívání, posuzování sebe i druhých lidí
- vůle a osobní kázeň při seberealizaci
- dopady vlastního jednání na utváření mezilidských vztahů

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

obkreslení dlaně, do levé vyjádření jaký žák je, do pravé jaký by chtěl být

Sebepoznání a sebepojetí

obkreslení dlaně, do levé vyjádření jaký žák je, do pravé jaký by chtěl být

Seberegulace a sebeorganizace

zjištění svého typu temperamentu, naplnění svých hrnečků pohody

Psychohygiena

zjištění svého typu temperamentu, naplnění svých hrnečků pohody

Kreativita

zjištění svého typu temperamentu, naplnění svých hrnečků pohody

Mezilidské vztahy

označení svých vlastností a napsání těch, které chce získat,nakreslení cesty svého života

Komunikace

označení svých vlastností a napsání těch, které chce získat,nakreslení cesty svého života

Hodnoty, postoje, praktická etika

označení svých vlastností a napsíní těch, které chce získat,nakreslení cesty svého života

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literární výchova

Konverzace v anglickém jazyce

8. ročník

People around me (lidé kolem mne)

Praktické činnosti

8. ročník

Svět práce

Hospodářství
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dodržuje zásady hospodárnosti a vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi
  • rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu, služeb, uvede příklady jejich součinnosti

- peníze, funkce a podoby peněz, nakládání s penězi (FG)
- výroba, obchod, služby, jejich funkce a návaznost, nabídka, poptávka (FG)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

sestavení svého podnikatelského záměru

Hodnoty, postoje, praktická etika

porovnání práce lidí v minulosti a dnes

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

sehrání s kamarády scénky na daná témata

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

zjistitění informace o dělbě práce mezi státy EU

Matematika

8. ročník

Základy statistiky

Matematika

8. ročník

Základy statistiky

Právní minimum
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod
  • rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí, uvede příklady těchto orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu
  • dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují a uvědomuje si rizika jejich porušování
  • rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů

- základní lidská práva - úprava lidských práv v dokumentech poškozování lidských práv
- šikana, diskriminace
- právní řád ČR - význam a funkce
- rozdělení státní moci
- Ústava ČR
- orgány právní ochrany občanů
- soustava soudů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

nalezení příkladu, kdy je určitý čin pro jednoho dobrý a prospěšný, druhého spíše poškozuje

Hodnoty, postoje, praktická etika

nalezení příkladu, kdy je určitý čin pro jednoho dobrý a prospěšný, druhého spíše poškozuje

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

vytvoření pětilístku odpovědnosti

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

připrava soudního řízení ve třídě

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

práce s Listinou základních práv a svobod

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

porovnání, jak jednu politickou událost hodnotí různé noviny i televize

Praktické činnosti

8. ročník

Svět práce

Člověk ve zdraví a nemoci
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí zásady dodržování léčebného režimu
  • vysvětlí pravidla zdravého způsobu stravování, je seznámen s alternativními formami výživy a dovede posoudí jejich klady a zápory
  • spolupracuje i v obtížných sociálních situacích
  • posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za zdraví vlastní i druhých
  • dává do souvislostí složení stravy a způsob stolování s rozvojem civilizačních chorob
  • vyhodnocuje konkrétní rizikové situace v silniční a železniční dopravě a vyvozuje bezpečné chování
  • diskutuje o příčinách nehod a o jejich předcházení, hledá správné řešení situace

- péče o nemocné a jejich stravování
- ochrana před přenosnými chorobami
- ochrana před chronickými nepřenosnými chorobami
- zdravá výživa a její vliv na zdraví člověka, nežádoucí způsoby výživy
- alternativní strava
- dopravní vcýchova

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

doplnění tabulky

Hodnoty, postoje, praktická etika

sestavení zásad léčení a péče u nemocného

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

doplnění tabulky

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Tělesná výchova

8. ročník

Bezpečnost

Tělesná výchova

8. ročník

Kondiční cvičení

Prevence zneužívání návykových látek
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvědomuje si rizika zneužívání návykových látek, orientuje se v účincích nejznámějších náv. látek, uvědomuje si rizika rozvoje závislosti na návykových látkách
  • je informován, s kterými drogami se může setkat a zná teoreticky jejich účinek, uvědomuje si, že závislost je horší než samotná droga
  • uvádí do souvislosti zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek

- zdravotní a sociální rizika zneužívání návykových látek
- drogy kolem nás
- nebezpečí závislosti
- jak se bránit a jak pomoci
- rizikové chování - alkohol, kouření, nebezpečné látky, zbraně

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

vytvoření programu prevence

Psychohygiena

vytvoření programu prevence

Komunikace

dramatizace scénky s odmítnutím nabízené drogy

Hodnoty, postoje, praktická etika

dramatizace scénky s odmítnutí nabízené drogy

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

vyhledání v historických pramenech příčin užívání drog

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

vytvoření reklamy na prevenci či léčbu drogové závislosti

Osobní bezpečí
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • svým chováním a jednáním respektuje u ostatních potřebu jistoty a bezpečí, bojuje účinnými prostředky proti násilí ve škole, rodině, vrstevníky
  • uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi
  • na příkladu uvede povinnosti občana při obraně státu

- agresivita kolem nás
- hledám bezpečí
- domácí násilí
- integrovaný záchranný systém (OČMU)
- dopravní výchova
- obrana státu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

dokončení příběhu

Mezilidské vztahy

dokončení příběhu

Hodnoty, postoje, praktická etika

praktické vyzkoušení první pomoci

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

navržení forem prevence a řešení šikany na škole

Tělesná výchova

8. ročník

Bezpečnost

Tělesná výchova

8. ročník

Průprava

Tělesná výchova

8. ročník

Bezpečnost

Tělesná výchova

8. ročník

Organizace

Tělesná výchova

8. ročník

Atletika

Tělesná výchova

8. ročník

Sportovní hry

Tělesná výchova

8. ročník

Úpoly

Tělesná výchova

8. ročník

Cvičení v přírodě

Tělesná výchova

8. ročník

Netradiční sporty

Návštěva soudního líčení na Okresním soudu Příbram

právní výchova, seznámení s provozem Okresního soudu

Kurzy Baťa junior achievement

profesní orientace, volba povolání

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejefektivnější
Kompetence komunikativní
  • zapojuje se do diskuse, bere v úvahu názory druhých
  • obhajuje svůj názor asertivním způsobem
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce
  • pojmenuje své emoce v daném okamžiku, omluví se
Kompetence občanské
  • respektuje základní lidská práva a povinnosti