Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

8. ročník


Technická výchova


1  týdně, V
Práce s technickými materiály
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • udržuje pracovní místo i celé pracovní prostředí školní dílny v pořádku a řídí se přitom stanovenými hygienickými zásadami
  • dodržuje vnitřní řád školní dílny a zásady bezpečnosti práce – předvídá možná nebezpečí při práci, poskytuje první pomoc při úrazu
  • ke své práci si připraví složitější náčrtek nebo výkres, včetně kótování
  • orientuje se v technických výkresech
  • rozezná různé druhy materiálů, charakterizuje jejich vlastnosti, využívá je při své práci – pracuje se dřevem, kovem, plastem
  • na základě posouzení materiálu volí jejich vhodné spojení
  • materiál si změří a vhodně orýsuje
  • rozeznává a používá vhodné pracovní pomůcky, nářadí a nástroje pro ruční a strojní opracování materiálů
  • správně určuje potřebné pracovní operace a postupy, které následně dodržuje
  • provádí složitější technické operace – řezání, pilování, vrtání, stříhání, ohýbání
  • dbá na dokončení a povrchovou úpravu výrobku
  • pečuje o konečný výrobek, zvládá i složitější údržbu
  • získává poučení o nebezpečí ohrožení zdraví (laky, barvy)
  • volí vhodné pracovní oblečení a obuv

- pracovní místo a pracovní prostředí
- zásady hygieny při práci
- bezpečnost práce ve školní dílně
- první pomoc při úrazech
- vnitřní řád školní dílny
- technické kreslení, technické náčrty
- vlastnosti a použití technických materiálů
- ruční a strojní nástroje a nářadí na opracování materiálů
- pracovní postupy při opracování materiálů
- spojování materiálů
- povrchové úpravy materiálů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

řezání, vrtání, pilování

Seberegulace a sebeorganizace

dodržování správných pracovních postupů

Kreativita

dokončení výrobku, povrchová úprava, design

Komunikace

předvídá možná nebezpečí

Kooperace a kompetice

příprava náčrtku

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

určení správného pracovního postupu

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

poučení o nebezpečí ohrožení zdraví (barvy, laky)

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

jednoduchá údržba, zdravotně nězávadné barvy a laky

Matematika

8. ročník

Kružnice, kruh

Matematika

8. ročník

Válec

Výtvarná výchova

8. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Matematika

8. ročník

Kružnice, kruh

Matematika

8. ročník

Válec

Matematika

8. ročník

Konstrukční úlohy

Využití digitálních technologií
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvědomuje si nebezpečí práce se zařízeními pod elektrickým proudem
  • v modelových situacích objasní princip poskytnutí první pomoci
  • dodržuje základní hygienická pravidla a předpisy
  • orientuje se v různých periferních zařízeních
  • pracuje s digitální technikou, ošetřuje ji, chrání před poškozením
  • uvede a odstraní základní problémy při práci s digitální technikou
  • rozumí použitým pojmům a vhodně je používá
  • využívá grafické editory jako doplněk k tvorbě prezentací
  • používá technické údaje, čte v návodu k digitální technice
  • vyhledává fakta a informace na www-stránkách
  • uživatelským způsobem pracuje s mobilními technologiemi – cestování, obchod, vzdělání, zábava

- práce digitální technikou, periferními zařízeními
- práce s multimediálními nosiči
- mobilní, bezdrátová technologie a její využití
- mapy a informace k cestování (internet)
- vyhledávání informací na internetu
- čtení návodu a konkrétní práce s digitálním přístrojem
- hygiena práce
- bezpečnost práce
- bezpečnost práce se zařízeními pod elektrickým proudem
- první pomoc při úraze elektrickým proudem
- programy na zpracování obrazu, zvuku, videa

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

odstranění základních problémů při provozu digitální techniky

Kreativita

používá technických údajů, čtení návodu k digitální technice

Komunikace

vyhledává na www-stránkách

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

uvede a odstraní problémy s technikou

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

vyhledává fakta

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

dodržení pravidel bezpečnosti práce

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

používá vhodných pomůcek, ochrana techniky

Informatika

6. ročník

Prezentační program (Powerpoint)

Informatika

8. ročník

Tabulkový editor (Excel)

Informatika

8. ročník

Informace a komunikace

Informatika

8. ročník

Textový editor (Word)

Informatika

8. ročník

Prezentační program (Powerpoint)

Informatika

8. ročník

Internetové aplikace

Informatika

8. ročník

Informace a komunikace

Informatika

8. ročník

Multimedia

Informatika

8. ročník

Novinky v informačních a komunikačních technologiích

Práce s laboratorní technikou
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vhodně vybírá a pracuje s odbornými pomůckami, měřidly, přístroji
  • volí vhodný pracovní postup
  • z pozorovaného experimentu vnímá základní údaje, které zapisuje a zpracovává do vhodné formy, formuluje výsledky práce
  • vyhledává informace o zadaném experimentu – postup činností, pomůcky, ochrana zdraví
  • dodržuje vnitřní řád školní laboratoře, zásady bezpečnosti práce, chrání životní prostředí
  • používá různé materiály, poznává a využívá jejich vlastností

- měřené veličiny – délka, objem, hmotnost, teplota a její změna, čas, elektrický proud, elektrické napětí, rychlost a její změna
- vypracování protokolu
- elektrický obvod
- schéma zapojení
- reakce kovů
- reakce nekovů
- vlastnosti materiálů
- ochrana zdraví a přírody


  

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

sám vyhledává informace

Kreativita

volí vhodný pracovní postup

Komunikace

první pomoc při úrazu

Kooperace a kompetice

vnímá objektivní údaji z pozorování experimentu

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

formuluje výsledky práce

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

dodržování bezpečnosti práce

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

chrání životní prostředí

Fyzika

8. ročník

Vedení elektrického proudu v obvodu

Fyzika

8. ročník

Vedení elektrického proudu v obvodu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • řídí svou práci
  • získané informace užívá v praxi
Kompetence k řešení problémů
  • přichází s neotřelými, avšak praktickými (technickými) nápady, řešeními, výtvory (technická tvořivost)
  • samostatně řeší technické problémy, rozvíjí technické myšlení
  • uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí
Kompetence komunikativní
  • spolupodílí se na utváření pravidel komunikace
Kompetence sociální a personální
  • ovládá a řídí své chování a jednání
Kompetence občanské
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
Kompetence pracovní
  • udržuje v pořádku pracovní pomůcky a dbá na pravidla bezpečnosti práce
  • využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech pro život v současné, technikou bohatě disponující společnosti