Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

8. ročník


Výtvarná výchova


1  týdně, P
Rozvíjení smyslové citlivosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vybírá a samostatně vytváří bohatou škálu vizuálně obrazných elementů zkušeností z vlastního vnímání, z představ a poznání, uplatňuje osobitý přístup k realitě, užívá vizuálně obrazového vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností
  • užívá vizuálně obrazových vyjádření k zachycení zkušeností získaných pohybem, hmatem a sluchem
  • zobrazuje vlastní fantazijní představy a odhaluje interpretační kontext vlastního vyjádření, kombinuje výtvarné prostředky a experimentuje s nimi

- kresebné etudy
- etuda s linií jako výtvarným prostředkem
- různé typy zobrazení (podhledy, rovnoběžné promítání)
- rozvíjení smyslové citlivosti
- souvislost zrakového vnímání s vjemy ostatních smyslů
- práce s netradičními materiály

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

relaxování při malbě a kresbě

Kreativita

zvládání samostatné výtvarné činnosti, nápaditě a originálně maluje a modeluje

Matematika

8. ročník

Konstrukční úlohy

Hudební výchova

8. ročník

Poslechové činnosti

Matematika

8. ročník

Konstrukční úlohy

Hudební výchova

8. ročník

Vokální činnosti

Hudební výchova

8. ročník

Instrumentální činnosti

Praktické činnosti

8. ročník

Práce s technickými materiály

Technická výchova

8. ročník

Práce s technickými materiály

Uplatňování subjektivity
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se ve složitějších grafických technikách
  • rozvíjí se v estetickém cítění - využívá dekorativních postupů
  • správně uplatňuje techniku kresby a zachycuje prostor
  • užívá složitějších perspektivních postupů
  • správně užívá techniku malby, využívá texturu, míchá a vrství barvy

- hlubotisk, složitější papírotisk
- např. tematické práce - Vánoce, Velikonoce - jak se slaví v jiných zemích
- písmo, užitá grafika, reklama a propagační prostředky – upoutávky, pozvánky, plakáty
- zdokonalování technik kresby - způsoby stínování, kontrast
- objemové vyjádření námětu barvami - doplňkové a lomené barvy, valéry, barvy podobné a příbuzné
- subjektivní barevná škála

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

poznávání, výtvarné zpracovávání a zasazování regionální barokní architektury do evropského kontextu

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

plánování a organizování vlastního času při hodině

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

výtvarné zpracovávání námětů souvisejících s vlastním regionem, památkami

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

příspěvky do školního časopisu

Informatika

8. ročník

Informace a komunikace

Informatika

8. ročník

Textový editor (Word)

Informatika

8. ročník

Souborové manažery

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Naše vlast

Fyzika

7. ročník

Světelné jevy

Hudební výchova

8. ročník

Instrumentální činnosti

Hudební výchova

8. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Hudební výchova

8. ročník

Poslechové činnosti

Ověřování komunikačních účinků
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • k tvorbě užívá některé metody současného výtvarného umění a digitálních médií - počítačová grafika, fotografie
  • interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti
  • respektuje velikost a důstojnost lidské osoby

- práce s uměleckým dílem
- teoretické práce - Baroko, Rokoko klasicismus, umění 19. století - na příkladech konkrétních výtvarných děl 

  vyhledávat a srovnávat různé způsoby uměleckého vyjadřování

- vliv zobrazených vzorů

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

diskuse o zážitcích z cest po Evropě, galeriích, muzeích

Jsme Evropané

porovnávání zdrojů evropské a národní kultury

Informatika

8. ročník

Informace a komunikace

Dějepis

8. ročník

Objevy a dobývání, počátky nové doby

Dějepis

8. ročník

Modernizace společnosti

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • využívá výpočetní techniky, aplikačního i výukového software ke zvýšení efektivnosti učení a zlepšení organizace práce
  • porovnává dosažené výsledky
  • samostatně i v týmu experimentuje a navrhuje
  • zúčastňuje se různých soutěží
Kompetence k řešení problémů
  • využívá svých předchozích zkušeností,vědomostí a dovedností
  • vyhledává informace z oblasti umění a zpracovává je
  • zbavuje se předsudků a snaží se rozumět i jiným kulturám a uměleckým přístupům
Kompetence komunikativní
  • různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky
  • k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků
Kompetence občanské
  • dle svých možností reprezentuje školu
Kompetence pracovní
  • podílí se na zpracovávání projektů