Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

8. ročník


Hudební výchova


1  týdně, P
Vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívá své individuální hudební schopnosti a dovednosti při hudebních aktivitách
  • uplatňuje získané pěvecké dovednosti a návyky při zpěvu i mluvním projevu v běžném životě

- rozšiřování hlasového rozsahu na vhodném hudebním materiálu (písně nejrůznějšího původu a druhu)
- jednohlasý i vícehlasý zpěv
- diatonické postupy v dur i moll tóninách
- způsoby nápravy hlasové nedostatečnosti
- transpozice, melodie
- orientace v notovém záznamu vokální skladby

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

napravování hlasové nedostatečnosti

Komunikace

diskuse o různých druzích a původech písní

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

hra na hudební nástroj dle jejich původu, typizace hudebních nástrojů, materiál

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

hra na hudební nástroj dle jejich původu, typizace hudebních nástrojů, materiál

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

sborový zpěv

Výtvarná výchova

8. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • reprodukuje na základě svých individuálních hudebních schopností a dovedností různé motivy, témata i části skladeb, vytváří a volí jednoduché doprovody, provádí jednoduché hudební improvizace

- pokusy o nástrojovou reprodukci melodie i rytmu
- používání Orffova instrumentáře
- tvorba doprovodů pro dramatické projekty
- vyjadřování hudebních i nehudebních představ a myšlenek pomocí hudebního nástroje

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

vyjadřování hudby popisem představ a myšlenek, melodizace vlastních textů

Komunikace

vyjadřování hudby popisem představ a myšlenek, melodizace vlastních textů

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

vyjadřování hudby popisem představ a myšlenek, melodizace vlastních textů

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

návštěva koncertu se specifickou tématikou

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

návšrěva koncertu se specifickou tématikou

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

diskuse, zhodnocení hudby zprostředkované médii

Výtvarná výchova

8. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Výtvarná výchova

8. ročník

Uplatňování subjektivity

Hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná některé z tanců různých stylových období
  • zvolí vhodný typ hudebně pohybových prvků k poslouchané hudbě a na základě hudebních schopností a pohybové vyspělosti předvede jednoduchou pohybovou vazbu

- pohybové vyjádření tanců různých epoch, a to jak z oblasti artificiální i nonartificiální hudby
- pohybové vyjádření hudebně vyjadřovacích prostředků a hudebního kontrastu
- pohybová improvizace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

exhibice vlastních i převzatých pohybových kreací

Seberegulace a sebeorganizace

exhibice vlastních i převzatých pohybových kreací

Kreativita

exhibice vlastních i převzatých pohybových kreací

Komunikace

exhibice vlastních i převzatých pohybových kreací

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

diskuse o typických národních tancích a jejich ztvárnění

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

diskuse o typických národních tancích a jejich ztvárnění

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

diskuse o typických národních tancích a jejich ztvárnění

Výtvarná výchova

8. ročník

Uplatňování subjektivity

Tělesná výchova

8. ročník

Gymnastika

Tělesná výchova

8. ročník

Gymnastika

Poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná některé z tanců různých stylových období
  • zařadí na základě individuálních schopností a získaných vědomostí slyšenou hudbu do stylového období
  • porovnává slyšenou hudbu z hlediska její slohové a stylové příslušnosti s dalšími skladbami

- letmý přehled hudebních dějin od nejstarších dob až po dvacáté století v oblasti světové artificiální hudby
- hudební formy
- nejvýznamnější autoři z přehledu dějin
- mezníky nonartificiální hudby ve světovém měřítku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

referáty a ptrezentace o hudebních skladatelích

Komunikace

referáty a ptrezentace o hudebních skladatelích

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

referáty a ptrezentace o hudebních skladatelích

Hodnoty, postoje, praktická etika

referáty a ptrezentace o hudebních skladatelích

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

prezentace vlastních hudebních děl

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

koncerty se specifickou tématikou

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

koncerty se specifickou tématikou

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

diskuse ochování lidí na koncertech

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

analýza hudebních klipů a jejich vliv na pozorovatel

Fungování a vliv médií ve společnosti

analýza hudebních klipů a jejich vliv na pozorovatel

Práce v realizačním týmu

analýza hudebních klipů a jejich vliv na pozorovatel

Výtvarná výchova

8. ročník

Uplatňování subjektivity

Výtvarná výchova

8. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Výtvarné činnosti

8. ročník

Experimentální kresba a malba

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • využívá výpočetní techniky, aplikačního i výukového software ke zvýšení efektivnosti učení a zlepšení organizace práce
  • porovnává dosažené výsledky
  • samostatně i v týmu experimentuje a navrhuje
  • zúčastňuje se různých soutěží
Kompetence k řešení problémů
  • využívá svých předchozích zkušeností,vědomostí a dovedností
  • vyhledává informace z oblasti umění a zpracovává je
  • zbavuje se předsudků a snaží se rozumět i jiným kulturám a uměleckým přístupům
Kompetence komunikativní
  • různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky
  • k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků
Kompetence občanské
  • dle svých možností reprezentuje školu
Kompetence pracovní
  • podílí se na zpracovávání projektů