Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

8. ročník


Konverzace v anglickém jazyce


1  týdně, V
People around me (lidé kolem mne)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • v konverzaci používá názvy lidských vlastností, určuje lidské charaktery povahy
  • popisuje a srovnává jednotlivé lidi, hovoří o jejich vlastnostech
  • v modelových situacích přebírá přidělené role
  • vyjadřuje se o současných a minulých hypotetických situacích

- slovní zásoba: lidské vlastnosti, charakteristiky, povahy
- popis, srovnání, sumarizace
- vyhodnocování jevů v kolektivu, modelové situace
- pojednává o tom, jak se lidé v průběhu času mění - dospívání

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

komunikace s ostatními lidmi, poznávání a představování se

Sebepoznání a sebepojetí

komunikace s ostatními lidmi, poznávání a představování se

Kreativita

tvoření identifikačních kartiček s osobními údaji

Poznávání lidí

komunikace s ostatními lidmi, poznávání a představování se

Mezilidské vztahy

užívání zdvořilostních frází, pozdravů a ustálených spojení

Komunikace

užívání zdvořilostních frází, pozdravů a ustálených spojení

Hodnoty, postoje, praktická etika

užívání zdvořilostních frází, pozdravů a ustálených spojení

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

užívání zdvořilostních frází, pozdravů a ustálených spojení

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

Jsme Evropané

dialogy čtené i hrané s rolemi cizinců

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

dialogy čtené i hrané s rolemi cizinců

Lidské vztahy

Multikulturalita

dialogy čtené i hrané s rolemi cizinců

Princip sociálního smíru a solidarity

dialogy čtené i hrané s rolemi cizinců

Výchova k občanství a ke zdraví

8. ročník

Osobnost

Transport (doprava)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • v konverzaci užívá názvy dopravních prostředků
  • srovnává minulost se současností, vysvětlí, že něco je lepší a proč
  • v modelových situacích adekvátně reaguje, vyžádá si pomoc a informaci a dokáže ji poskytnout

- slovní zásoba: dopravní prostředky a jejich atributy, znamení užívaná v dopravě
- srovnávání minulosti se současností, vyjadřování prognóz do budoucna
- modelové situace - cestování

Modern technologies (moderní technika)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pohovoří o technických vynálezech posledních let, užije k tomu vhodné výrazy
  • rozlišuje klady a zápory využití moderních technologií v praxi
  • samostatně nebo v týmu vytváří návrh vlastního vynálezu
  • v textech rozumí významu klíčových slov
  • využívá příručky a výkladový slovník

- slovní zásoba: technické vymoženosti posledních let, komunikační a sdělovací technika
- pojednávání o kladech a záporech moderních technických vynálezů
- tvorba návrhu vlastního vynálezu s popisem
- četba autentických materiálů
- překlady složitějších textů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

vytváření a angl. prezentace vlastního vynálezu

Mezilidské vztahy

rozhovory na téma mezilidské komunikace prostřednictvím moderních technologií

Kooperace a kompetice

vytváření a angl. prezentace vlastního vynálezu

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

vytváření a angl. prezentace vlastního vynálezu

Clothes and fashion (oblečení a móda)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje a užívá různé názvy oblečení, popisuje jednotlivé součásti, stejně tak pohovoří o možnostech nakupování oblečení
  • při konverzaci užívá výrazů vyjadřujících dostatek/přebytek
  • hodnotí a kriticky pojednává o oblečení druhých
  • v reálných situacích vyžádá informaci

- slovní zásoba: oblečení, jeho druhy a součásti, obchody s oblečením, velikosti
- gramatika: too/enough – příliš/dost
- vyjádření vhodnosti/nevhodnosti zvoleného outfitu
- komunikace v obchodě

Media
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • při konverzaci o médiích užívá výrazy vhodné pro toto téma
  • porovná výhody a nevýhody médií a pojedná o jejich přínosu pro společnost
  • samostatně nebo v týmu vytváří novinový článek nebo televizní spot
  • opisem vyjádří větu či krátký text
  • ústně i písemně shrne myšlenky krátkého sdělení

- slovní zásoba: média, televize, tisk
- výhody/nevýhody médií, jejich přínos
- tvorba vlastního sdělení – novinový článek, televizní spot
- převyprávění události

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

čtení zjednodušených článků z anglického tisku

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

čtení zjednodušených článků z anglického tisku a následná diskuse

Stavba mediálních sdělení

samostatná tvorba novinového článku nebo televizního spotu a následná prezentace

Vnímání autora mediálních sdělení

samostatná tvorba novinového článku nebo televizního spotu a následná prezentace

Fungování a vliv médií ve společnosti

diskuse na téma reklama a její vliv na nás

Tvorba mediálního sdělení

samostatná tvorba novinového článku nebo televizního spotu a následná prezentace

Práce v realizačním týmu

samostatná tvorba novinového článku nebo televizního spotu a následná prezentace

Culture life (kulturní život)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • v konverzaci o kultuře využívá výrazů vhodných pro toto odvětví
  • pojedná o kultuře, coby životním stylu
  • rozlišuje formální a neformální promluvu

- slovní zásoba: divadlo, kino, personál, činnosti a místa spojená s kulturou
- pojednání o kultuře jako o životním stylu, životní styl mladých lidí
- příklady formálních a neformálních jazykových principů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

užívání výrazů z oblasti kulturního života

Poznávání lidí

vnímání kultury jako odrazu životního stylu lidí

English writing authors (anglicky píšící spisovatelé)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • seznámí se s nejznámějšími anglicky píšícími autory a pohovoří o jejich díle
  • porozumí čteným úryvkům z děl jednotlivých autorů
  • reprodukuje poznaný příběh adekvátními výrazy
  • v textech vyhledává známé výrazy

- stručné biografie nejznámějších autorů
- četba fragmentů nejznámějších děl - s porozuměním
- reprodukce čteného textu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

poznávání a četba anglicky píšících autorů

American and British school system (soustava školských systémů GB a USA)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • na jednoduché úrovni se seznamuje se školskými systémy GB a USA
  • porovnává jmenované systémy navzájem a v závislosti na systému ČR

- jednotlivé školské systémy na jednoduché úrovni
- porovnání jednotlivých školských systémů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

seznamování se se školskými systémy VB a USA

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • cítí potřebu vlastního rozvoje v oblasti cizího jazyka
  • aktivně používá dříve nabyté vědomosti
  • čerpá informace z různých informačních zdrojů
Kompetence k řešení problémů
  • k řešení problémů využívá veškeré dostupné prostředky
  • má samostatný a aktivní přístup k řešení problémů
Kompetence komunikativní
  • dbá na kvalitu svého projevu ústního i písemného
  • adekvátně vyjadřuje své názory
  • využívá moderních komunikačních prostředků
  • komunikuje cizím jazykem na úrovni dané ročníkem
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se podílí na práci ve skupině
  • spolupracuje s učitelem
  • kooperuje s lidmi ze svého okolí
  • respektuje různé názory a je schopen se z nich poučit
Kompetence občanské
  • je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
  • hovoří o kultuře a reáliích naší země i států, jejichž jazyk se učí
Kompetence pracovní
  • v příkladech z praxe aktivně využívá cizí jazyk