Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

8. ročník


Zeměpis


2  týdně, P
Evropa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porovná rozlohu a počet obyvatel jednotlivých světadílů
  • vyhledá světadíl na mapách a určí jeho geografickou polohu
  • vyhledá a pojmenuje vybrané povrchové celky, města, státy a oblasti cestovního nruchu
  • vytyčí společné znaky vybraného regionu
  • popíše nejdůležitější změny ve vybraných regionech
  • pracuje s tematickými mapami a grafy
  • získává informace ze statistických podkladů

- poloha a rozloha
- povrch
- vodstvo
- podnebí a rostlinstvo
- obyvatelstvo
- Jižní Evropa
- Západní Evropa
- Severní Evropa
- Střední Evropa
- Jihovýchodní Evropa
- Východní Evropa
- orientace v mapách

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

tvorba prezentace (evropské krajiny)

Jsme Evropané

práce s mapou (EU - rozšiřování unie ...)

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

rozhovor na téma různá etnika

Lidské vztahy

četba textů s tématikou vztahy mezi kulturami

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

práce s atlasem

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Dějepis

9. ročník

Rozdělený a integrující se svět

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Naše vlast

Společenský a hospodářský zeměpis
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se v počtu a rozmístění lidí na Zemi
  • popisuje rozmístění lidských ras, náboženství, jazyků a nejvýznamnějších aglomerací
  • určí a vyhledá hlavní oblasti světového hospodářství
  • vymezí kritéria hodnocení vyspělosti státu
  • orientuje se na politické mapě světa
  • porovnává státy podle různých hledisek
  • uvádí příklady různé úrovně demokracie ve světě
  • lokalizuje na politické mapě světa oblasti konfliktů
  • pojmenuje základní znaky sídel
  • posoudí jak přírodní podmínky souvisí s funkcí sídel

- lidé na Zemi
- světové hospodářství
- mezinárodní obchod
- cestovní ruch
- orientace v mapách
- politická mapa dnešního světa

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

rozhovor na téma různá etnika

Lidské vztahy

četba textů s tématikou vztahy mezi kulturami

Matematika

8. ročník

Základy statistiky

Informatika

8. ročník

Tabulkový editor (Excel)

Matematika

8. ročník

Základy statistiky

Dějepis

9. ročník

Rozdělený a integrující se svět

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Terénní geografická výuka
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pracuje s turistickými mapami, plány, tématickými mapami, cestovními průvodci a internetem
  • vytváří přiměřenou dokumentaci z exkurzí a výletů
  • dodržuje v terénu zásady bezpečného pohybu
  • hodnotí vlivy lidské společnosti
  • uvědomuje si zásady chování při živelních pohromách
  • vytváří myšlenková schémata a mapy pro orientaci v regionech

- tvorba přiměřené dokumentace
- orientace v terénu
- práce s tématickými mapami, atlasem, internetem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

vytvoření mapy na dané téma

Práce v realizačním týmu

vytvoření mapy na dané téma

Zeměpisná olympiáda

zeměpisná soutěž dle zájmu žáků

Tady jsem doma

regionální soutěž dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
  • vyhledává a třídí data a informace, pracuje s nimi
  • s porozuměním textu zpracuje přiměřeně dlouhé poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • je schopen použít osvojené poznatky v praxi
  • užívá logické a matematické postupy
  • samostatně i v týmu experimentuje, navrhuje a zachycuje postup řešení
Kompetence komunikativní
  • rozpozná téma a cíl diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce, je ohleduplný ke spolužákům a dospělým
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů