Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

8. ročník


Praktické činnosti


1  týdně, P
Využití digitálních technologií
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede a odstraní základní problémy při provozu digitální techniky
  • propojuje jednotlivé přístroje
  • vyhledává fakta a informace na www-stránkách
  • používá technické údaje, čte v návodu k digit. technice
  • dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce
  • pracuje s digitální fotografií

- hygiena a bezpečnost práce
- první pomoc při úrazech
- práce s návodem a jeho aplikace
- úpravy a pořizování digitální fotografie
- práce s multimediálními nosiči

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

odstranění základních problémů při provozu digitální techniky

Kreativita

používání technických údajů, čtení v návodu k digitální technice

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

dodržení pravidel bezpečnosti práce

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

třídění a recyklace materiálů, šetření zdrojů (energie)

Informatika

6. ročník

Textový editor (Word)

Informatika

8. ročník

Informace a komunikace

Informatika

8. ročník

Multimedia

Informatika

8. ročník

Novinky v informačních a komunikačních technologiích

Výtvarné činnosti

8. ročník

Grafické techniky

Výtvarné činnosti

9. ročník

Grafické techniky

Práce s technickými materiály
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce
  • na příkladu objasní poskytnutí první pomoci při úrazu
  • rozezná různé druhy materiálů a hodnotí jejich vlastnosti
  • pracuje s vhodnými nástroji a nářadím
  • provádí jednoduché řezání, pilování,vrtání, stříhání a šití
  • spojuje materiály - rozebíratelně a nerozebíratelně
  • dbá na dokončení a povrchovou úpravu, design
  • dodržuje poučení o nebezpečí ohrožení zdraví
  • volí vhodné pracovní oblečení

- užití materiálů a jejich vlastnosti
- pracovní pomůcky, nářadí, nástroje pro ruční opracování
- jednoduché pracovní operace a postupy
- první pomoc při úrazech
- bezpečnost a hygiena práce
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

řezání, vrtání, pilování

Kreativita

dokončení výrobku, povrchová úprava, design

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

poučení o nebezpečí ohrožení zdraví (barvy, laky)

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

jednoduchá údržba, zdravotně nězávadné barvy a laky

Matematika

8. ročník

Kružnice, kruh

Matematika

8. ročník

Válec

Výtvarná výchova

8. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Matematika

8. ročník

Kružnice, kruh

Matematika

8. ročník

Válec

Matematika

8. ročník

Konstrukční úlohy

Výtvarné činnosti

8. ročník

Prostorová tvorba

Svět práce
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • seznamuje se s druhy učebních oborů a s náplní jednotlivých řemesel
  • vyhledává možnosti uplatnění na trhu práce po absolvování vybrané profese
  • rozlišuje druhy středních škol a zhodnotí návaznost dalšího vzdělávání
  • seznámí se u vybrané profese s pracovní činností, pracovním prostředím, pracovními prostředky a pracovními předměty
  • informuje se ve škole, v rodině, na ÚP, PPP, v médiích
  • seznámí se se základními náležitostmi pracovní smlouvy
  • napíše žádost o zaměstnání a životopis
  • dovede zhodnotit své předpoklady pro volbu povolání
  • posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních cílů

- učební a studijní obory škol
- povolání, druhy pracovišť, pracovních prostředků
- sebehodnocení, kvalifikace
- informace a poradenská služba, trh práce
- psaní životopisu a žádosti o zaměstnání
- pohovory u budoucího zaměstnavatele
- práva a povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců
- výchova k volbě povolání - práce s interaktivními programy


 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

vyhledávání možností na trhu práce

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

psaní žádosti o zaměstnání a životopisu

Princip sociálního smíru a solidarity

seznámení se s právy a povinnostmi zaměstnanců a zaměstnavatelů

Český jazyk a literatura

8. ročník

Komunikační a slohové cvičení

Výchova k občanství a ke zdraví

8. ročník

Osobnost

Výchova k občanství a ke zdraví

8. ročník

Právní minimum

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

7. ročník

The future (budoucnost)

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • organizuje svou práci
Kompetence k řešení problémů
  • řeší problémové situace
  • přichází s neotřelými, avšak praktickými (technickými) nápady, řešeními, výtvory (technická tvořivost)
  • samostatně řeší technické problémy, rozvíjí technické myšlení
Kompetence komunikativní
  • spolupodílí se na utváření pravidel komunikace
Kompetence sociální a personální
  • respektuje názory druhých
Kompetence občanské
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
Kompetence pracovní
  • udržuje v pořádku pracovní pomůcky a dbá na pravidla bezpečnosti práce
  • je schopen vytvořit si svůj studijní plán zaměřený na budoucí povolání
  • vysvětluje své představy o vlastní profesní dráze
  • připravuje se na své budoucí povolání
  • využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech pro život v současné, technikou bohatě disponující společnosti