Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

8. ročník


Dějepis


2  týdně, P
Objevy a dobývání, počátky nové doby
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí podstatu absolutismu, konstituční monarchie, parlamentarismu a uvede jejich příklady v evropských dějinách
  • rozezná základní znaky baroka a klasicismu
  • vyhledá významné památky u nás
  • posoudí vliv osvícenských myšlenek na společenské změny

- absolitusmus, konstituční monarchie, parlamentarismus v Evropě
- baroko a klasicismus
- osvícenství
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

uvažování o právech jednotlivých společenských vrstev

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

navrhování možného dialogu mezi osobami různého společenského postacvení

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Řízení společnosti a lidská práva

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literární výchova

Výtvarná výchova

8. ročník

Ověřování komunikačních účinků

Modernizace společnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede základní hospodářské, sociální, politické a kulturní změny v 17. a 18. století v Evropě a habsburské monarchii
  • popíše vznik USA
  • vysvětlí příčiny vzniku Velké francouzské revoluce a její důsledky pro Francii
  • interpretuje základní myšlenky Deklarace práv občana a člověka
  • popíše hlavní události napoleonského období
  • zhodnotí vliv napoleonských válek na vývoj v Evropě
  • objasní význam vídeňského kongresu pro politické uspořádání Evropy po napoleonských válkách
  • popíše nově vzniklá průmyslová odvětví
  • porovná sílu konkrétních sociálních vrstev v konkrétních státech před vznikem průmyslu a po něm
  • objasní pojem industrializace a její důsledky pro společnost
  • popíše cíle českého národního hnutí
  • uvede významné představitele českého národního emancipačního hnutí
  • popíše utváření novodobého českého národa
  • uvede odlišné znaky českého národního obrození ve srovná j s cíly ostatních národních hnutí
  • popíše strukturu evropské společnosti před revolucí v roce 1848
  • uvede cíle evropských revolucí 1848-1849 a jejich naplnění
  • vysvětlí důsledky sjednocení Itálie a Německa
  • porovná cíle konzervatismu a liberalismu, demokratismu a socialismu
  • popíše život dělníků v 19. století
  • popíše příčiny vzniku Rakouska-Uherska a postavení českých zemí v Rakousku-Uhersku
  • porovná rozdílnou rychlost průmyslového růstu v jednotlivých částech Evropy a světa, včetně důsledků
  • vysvětlí příčiny konfliktů mezi velmocemi
  • vysvětlí význam kolonií
  • popíše hlavní znaky kultury v 19. století

- základní ekonomické, sociální, politické a kulturní změny v 17. a 18. století v Evropě
- vznik USA
- Velká  francouzská revoluce
- napoleonská a ponapoleonská Evropa
- průmyslová revoluce
- české národní obrození a národní hnutí v Evropě
- revoluce 1848-49
- sjednocení Německa a Itálie
- politické proudy, rozvoj dělnického hnutí
- utváření českého národa v 2. polovině  19. století
- kolonialismus a konflikty mezi velmocemi
- kulturní rozrůzněnost doby, umělecké styly 19. století

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

tematicky laděná vycházka nebo exkurze

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

analýza a syntéza faktů

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

uvažování o důležitých meznících evropské historie

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

diskuse na téma lidská práva dříve a dnes

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literární výchova

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Řízení společnosti a lidská práva

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literární výchova

Výtvarná výchova

8. ročník

Ověřování komunikačních účinků

Moderní doba
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • popíše průběh 1. světové války i vztahy mezi velmocemi
  • na příkladech demonstruje zneužití techniky ve válkách
  • zhodnotí činy našich vojáků na frontách 1. sv. války

- první světová válka a její politické, sociální i kulturní důsledky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

analýza postojů vybrané osoby

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

diskuse na téma přijímání odpovědnosti za své postoje a činy

Exkurze se zaměřením na historii

seznámení s význ. kulturní památkou

Dějepisná plympiáda

prohloubení a ověření znalostí žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
  • vyhledává a třídí data a informace, pracuje s nimi
  • s porozuměním textu zpracuje přiměřeně dlouhé poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • je schopen použít osvojené poznatky v praxi
  • užívá logické a matematické postupy
  • samostatně i v týmu experimentuje, navrhuje a zachycuje postup řešení
Kompetence komunikativní
  • rozpozná téma a cíl diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce, je ohleduplný ke spolužákům a dospělým
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů