Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

8. ročník


Fyzika


2  týdně, P
Práce, energie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá hlavní jednotku práce (J) resp. výkonu (W), uvede některé jejich díly a násobky
  • používá vztah W = F.s pro práci nebo vztah P = W:t pro výkon při řešení problémů a úloh
  • při rovnoměrném pohybu tělesa určí výkon užitím vztahu P = F.v
  • objasní souvislost mezi konáním práce a pohybovou resp. polohovou energií tělesa
  • porovnává pohybové energie tělesa na základě znalosti jeho rychlostí či hmotností a využívá těchto znalostí při řešení problémů a úloh
  • užívá vztah Ep = m.g.h pro polohovou gravitační energii tělesa při řešení problémů a úloh
  • v konkrétních příkladech určí, kdy dojde k poklesu (vzrůstu) polohové (pohybové) energie
  • objasní vnitřní energii tělesa jako energii, která souvisí s energií částic;její součástí je celková pohybová energie všech částic v tělese
  • vysvětlí, jak se mění vnitřní energie tělesa s jeho teplotou
  • charakterizuje možnosti změny vnitřní energie a uvede příklady z praxe
  • rozpozná v přírodě i v praktickém životě některé formy tepelné výměny

- mechanická práce - W = F.s, joule (J)
- mechanická práce při zvedání těles pomocí pevné kladky
- výkon - P = W:t, P = F.v, watt (W)
- pohybová (kinetická) energie Ek
- polohová (potenciální) energie Ep
- vzájemná přeměna polohové a pohybové energie
- vnitřní energie tělesa - změna vnitřní energie tělesa konáním práce a tepelnou výměnou
- tepelná výměna prouděním, tepelné záření
- využití energie slunečního záření, alternativní zdroje energie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

používání značek fyzikálních veličin, jejich jednotek a vztahů mezi nimi

Komunikace

provádění jednoduchých pokusů

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

využívání vztahů mezi veličinami při řešení úloh

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

porovnávání různých zdrojů energie

Matematika

7. ročník

Racionální čísla

Matematika

8. ročník

Lineární rovnice

Matematika

8. ročník

Lineární rovnice

Chemie

9. ročník

Uhlovodíky

Chemie

9. ročník

Paliva

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Teplo, změny skupenství
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje a správně používá pojmy teplo a teplota
  • charakterizuje teplo jako změnu vnitřní energie při tepelné výměně
  • určí přijaté a odevzdané teplo tělesem
  • vyhledá v tabulkách měrné tepelné kapacity vybraných látek
  • rozpozná základní skupenské přeměny (tání, tuhnutí, kapalnění, vypařování, sublimace, desublimace) ve svém okolí i v přírodě
  • vyhledá teploty skupenských přeměn v tabulkách
  • vysvětlí podmínky tání a tuhnutí krystalické látky
  • určí podmínky, na nichž závisí rychlost vypařování kapaliny a teplota varu kapaliny
  • charakterizuje podmínky, za nichž nastává kapalnění vodní páry ve vzduchu
  • uvede vlastnosti, kterými se voda liší od ostatních kapalin

- teplo - teplo přijaté nebo odevzdané
- měrná tepelná kapacita (c), O = cm( t - to )
- určení tepla přijatého nebo odevzdaného tělesem
- tání a tuhnutí krystal. látky, teplota tání, skupenské teplo tání, anomálie vody
- vypařování, var, teplota varu
- kapalnění
- sublimace a desublimace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

používání značek fyzikálních veličin, jejich jednotek a vztahů mezi nimi

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

rozeznávání základních pojmů

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

vyhledávání informací o vlivu změn teplot na život na Zemi

Vztah člověka k prostředí

vyhledávání informací o vlivu změn teplot na život na Zemi

Matematika

7. ročník

Racionální čísla

Matematika

8. ročník

Lineární rovnice

Matematika

8. ročník

Lineární rovnice

Chemie

9. ročník

Paliva

Přírodopis

8. ročník

Biologie živočichů

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Přírodopis

9. ročník

Základy ekologie

Elektrický náboj, elektrické pole
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ověří existenci elektrického pole a charakterizuje elektrickou sílu jako působení elektrického pole na těleso
  • uvede hlavní jednotku elektrického náboje (C), některé její díly
  • rozliší pokusem vodič od izolantu
  • objasní podstatu elektrostatické indukce
  • uvede, ve kterých případech hovoříme o polarizaci izolantu
  • popíše elektrické pole pomocí elektrických siločar

- opakování elektrických vlastností látek ze 6. ročníku
- elektroskop
- elementární elektrický náboj
- elektrický náboj a jeho jednotka
- vodič a izolant v elektrickém poli (elektrostatická indukce a polarizace izolantu)
- siločáry elektrického pole, stejnorodé elektrické pole

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

ověřování elektrického pole

Komunikace

provádění jednoduchých pokusů

Matematika

8. ročník

Mocniny s přirozeným mocnitelem

Chemie

8. ročník

Částicové složení látek

Vedení elektrického proudu v obvodu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dodržuje pravidla bezpečné práce s elektrickými zařízeními
  • podle schématu sestaví elektrický obvod
  • uvede zdroj napětí
  • rozliší vodič od izolantu
  • ověří pokusem podmínky průchodu elektrického proudu obvodem
  • obecně charakterizuje elektrický proud jako usměrněný pohyb volných nabitých částic
  • uvede hlavní jednotku elektrického proudu (A), některé její díly a násobky
  • měří stejnosměrný proud v elektrickém obvodu ampérmetrem
  • určí směr elektrického proudu v elektrickém obvodu
  • uvede hlavní jednotku napětí (V), některé její díly a násobky
  • měří stejnosměrné napětí v elektrickém obvodu voltmetrem
  • stanoví, jaký proud bude procházet obvodem při vyšším napětí
  • vymezí rozdíl mezi rozvětveným a nerozvětveným elektrickým obvodem
  • uvede, že při průchodu elektrického proudu se vodič zahřívá
  • uvede příklady tepelných elektrických spotřebičů a jejich správné použití
  • vysvětlí pojem zkrat, objasní princip pojistky
  • uvede příklady zdrojů elektrického napětí
  • objasní podstatu Ohmova zákona pro kovy
  • uvede hlavní jednotku elektrického odporu , některé její násobky
  • při řešení konkrétních úloh používá vztah R = U:I
  • uvede závislost odporu vodiče na délce, průřezu, materiálu a teplotě
  • porovná celkový odpor při paralelním a sériovém zapojení odporů
  • objasní podstatu reostatu
  • při řešení konkrétních úloh použije vztahy pro elektrickou práci a výkon : P = U.I, W = U.I.t
  • porovná elektrickou energii spotřebovanou různými domácími spotřebiči za určitou dobu a odhadne cenu, kterou za tuto elektrickou energii zaplatí

- bezpečné zacházení s elektrickými zařízeními, první pomoc při úrazu elektrickým proudem
- jednoduchý elektrický obvod
- podmínky vedení elektrického proudu v obvodu
- elektrický proud a elektrické napětí a jejich měření (ampérmetr a voltmetr)
- vodiče elektrického proudu, elektrické izolanty
- nerozvětvený a rozvětvený elektrický obvod
- zahřívání elektrického vodiče při průchodu elektrického proudu
- zdroje elektrického napětí
- Ohmův zákon, elektrický odpor vodiče a jeho jednotka ( R = U:I, U = R.I,
I = U:R )
- závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče
- výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém obvodu za sebou (sériově)
- výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém obvodu vedle sebe (paralelně)
- reostat - regulace proudu v obvodu, dělič napětí
- elektrická práce W = UIt (J)
- elektrický výkon P = UI (W)
- spotřebovaná elektrická energie W = Pt ( Ws, kWh )
- potřebné schématické značky elektrických spotřebičů
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozlišení jednoduchého a rozvětveného elektrického obvodu

Komunikace

provádění jednoduchých pokusů

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení úloh na zákony elektrického proudu

Matematika

7. ročník

Racionální čísla

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Matematika

8. ročník

Lineární rovnice

Technická výchova

8. ročník

Práce s laboratorní technikou

Matematika

8. ročník

Lineární rovnice

Matematika

9. ročník

Funkce

Chemie

8. ročník

Částicové složení látek

Technická výchova

8. ročník

Práce s laboratorní technikou

Zvukové jevy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • charakterizuje zdroj zvuku jako chvějící se těleso vyvolávající v prostředí sluchem vnímatelný rozruch (zvuk)
  • odůvodní, proč je přítomnost látkového prostředí nezbytnou podmínkou pro šíření zvuku
  • uvede, že rychlost zvuku závisí na druhu prostředí, v němž se zvuk šíří, a na teplotě prostředí, a využívá těchto poznatků při řešení problémů a úloh
  • charakterizuje tón jako zvuk vznikající pravidelným chvěním těles a výšku tónu jako jeho kmitočet
  • charakterizuje hluk jako zvuk vznikající nepravidelným chvěním těles
  • popíše, jak přijímáme zvuk uchem
  • objasní odraz zvuku jako odraz zvukového rozruchu od překážky a vysvětlí vznik ozvěny
  • uvede některé možnosti zmenšování škodlivých vlivů nadměrného hluku v našem životním prostředí

- vznik zvuku, zdroj zvuku a jeho šíření
- rychlost zvuku
- tón, jeho výška a kmitočet
- infrazvuk a ultrazvuk, jejich využití v praxi
- pohlcování zvuku, odraz zvuku, zvuková ozvěna
- hlasitost zvuku, hluk a jeho vliv na zdraví (výchova ke zdraví)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

objasnění vzniku zvuku

Komunikace

vyhledávání informací o zvuku (prezentace)

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

vyhledávání informací o zvuku

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

uvědomění si škodlivosti nadměrného hluku

Přírodopis

8. ročník

Biologie živočichů

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Přírodopis

8. ročník

Biologie živočichů

Fyzika zajímavě

řešení zajímavých úloh a výroba jednoduchých pomůcek k danému tématu formou dobrovolných domácích úkolů

Astronomická olympiáda

soutěž pořádaná Českou astronomickou společností, dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
  • vyhledává a třídí data a informace, pracuje s nimi
  • s porozuměním textu zpracuje přiměřeně dlouhé poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • je schopen použít osvojené poznatky v praxi
  • užívá logické a matematické postupy
  • samostatně i v týmu experimentuje, navrhuje a zachycuje postup řešení
Kompetence komunikativní
  • rozpozná téma a cíl diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce, je ohleduplný ke spolužákům a dospělým
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů