Učební osnovy
8. ročník
Fyzika
2 týdně, P
Práce, energie
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- používá hlavní jednotku práce (J) resp. výkonu (W), uvede některé jejich díly a násobky
- používá vztah W = F.s pro práci nebo vztah P = W:t pro výkon při řešení problémů a úloh
- při rovnoměrném pohybu tělesa určí výkon užitím vztahu P = F.v
- objasní souvislost mezi konáním práce a pohybovou resp. polohovou energií tělesa
- porovnává pohybové energie tělesa na základě znalosti jeho rychlostí či hmotností a využívá těchto znalostí při řešení problémů a úloh
- užívá vztah Ep = m.g.h pro polohovou gravitační energii tělesa při řešení problémů a úloh
- v konkrétních příkladech určí, kdy dojde k poklesu (vzrůstu) polohové (pohybové) energie
- objasní vnitřní energii tělesa jako energii, která souvisí s energií částic;její součástí je celková pohybová energie všech částic v tělese
- vysvětlí, jak se mění vnitřní energie tělesa s jeho teplotou
- charakterizuje možnosti změny vnitřní energie a uvede příklady z praxe
- rozpozná v přírodě i v praktickém životě některé formy tepelné výměny
|
- mechanická práce - W = F.s, joule (J)
- mechanická práce při zvedání těles pomocí pevné kladky
- výkon - P = W:t, P = F.v, watt (W)
- pohybová (kinetická) energie Ek
- polohová (potenciální) energie Ep
- vzájemná přeměna polohové a pohybové energie
- vnitřní energie tělesa - změna vnitřní energie tělesa konáním práce a tepelnou výměnou
- tepelná výměna prouděním, tepelné záření
- využití energie slunečního záření, alternativní zdroje energie
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
používání značek fyzikálních veličin, jejich jednotek a vztahů mezi nimi
Komunikace
provádění jednoduchých pokusů
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
využívání vztahů mezi veličinami při řešení úloh
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Základní podmínky života
porovnávání různých zdrojů energie
|
Matematika
7. ročník
Racionální čísla
Matematika
8. ročník
Lineární rovnice
|
Matematika
8. ročník
Lineární rovnice
Chemie
9. ročník
Uhlovodíky
Chemie
9. ročník
Paliva
Přírodopis
8. ročník
Biologie člověka
|
Teplo, změny skupenství
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- rozlišuje a správně používá pojmy teplo a teplota
- charakterizuje teplo jako změnu vnitřní energie při tepelné výměně
- určí přijaté a odevzdané teplo tělesem
- vyhledá v tabulkách měrné tepelné kapacity vybraných látek
- rozpozná základní skupenské přeměny (tání, tuhnutí, kapalnění, vypařování, sublimace, desublimace) ve svém okolí i v přírodě
- vyhledá teploty skupenských přeměn v tabulkách
- vysvětlí podmínky tání a tuhnutí krystalické látky
- určí podmínky, na nichž závisí rychlost vypařování kapaliny a teplota varu kapaliny
- charakterizuje podmínky, za nichž nastává kapalnění vodní páry ve vzduchu
- uvede vlastnosti, kterými se voda liší od ostatních kapalin
|
- teplo - teplo přijaté nebo odevzdané
- měrná tepelná kapacita (c), O = cm( t - to )
- určení tepla přijatého nebo odevzdaného tělesem
- tání a tuhnutí krystal. látky, teplota tání, skupenské teplo tání, anomálie vody
- vypařování, var, teplota varu
- kapalnění
- sublimace a desublimace
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
používání značek fyzikálních veličin, jejich jednotek a vztahů mezi nimi
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
rozeznávání základních pojmů
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Základní podmínky života
vyhledávání informací o vlivu změn teplot na život na Zemi
Vztah člověka k prostředí
vyhledávání informací o vlivu změn teplot na život na Zemi
|
Matematika
7. ročník
Racionální čísla
Matematika
8. ročník
Lineární rovnice
|
Matematika
8. ročník
Lineární rovnice
Chemie
9. ročník
Paliva
Přírodopis
8. ročník
Biologie živočichů
Přírodopis
8. ročník
Biologie člověka
Přírodopis
9. ročník
Základy ekologie
|
Elektrický náboj, elektrické pole
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- ověří existenci elektrického pole a charakterizuje elektrickou sílu jako působení elektrického pole na těleso
- uvede hlavní jednotku elektrického náboje (C), některé její díly
- rozliší pokusem vodič od izolantu
- objasní podstatu elektrostatické indukce
- uvede, ve kterých případech hovoříme o polarizaci izolantu
- popíše elektrické pole pomocí elektrických siločar
|
- opakování elektrických vlastností látek ze 6. ročníku
- elektroskop
- elementární elektrický náboj
- elektrický náboj a jeho jednotka
- vodič a izolant v elektrickém poli (elektrostatická indukce a polarizace izolantu)
- siločáry elektrického pole, stejnorodé elektrické pole
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
ověřování elektrického pole
Komunikace
provádění jednoduchých pokusů
|
Matematika
8. ročník
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Chemie
8. ročník
Částicové složení látek
| |
Vedení elektrického proudu v obvodu
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- dodržuje pravidla bezpečné práce s elektrickými zařízeními
- podle schématu sestaví elektrický obvod
- uvede zdroj napětí
- rozliší vodič od izolantu
- ověří pokusem podmínky průchodu elektrického proudu obvodem
- obecně charakterizuje elektrický proud jako usměrněný pohyb volných nabitých částic
- uvede hlavní jednotku elektrického proudu (A), některé její díly a násobky
- měří stejnosměrný proud v elektrickém obvodu ampérmetrem
- určí směr elektrického proudu v elektrickém obvodu
- uvede hlavní jednotku napětí (V), některé její díly a násobky
- měří stejnosměrné napětí v elektrickém obvodu voltmetrem
- stanoví, jaký proud bude procházet obvodem při vyšším napětí
- vymezí rozdíl mezi rozvětveným a nerozvětveným elektrickým obvodem
- uvede, že při průchodu elektrického proudu se vodič zahřívá
- uvede příklady tepelných elektrických spotřebičů a jejich správné použití
- vysvětlí pojem zkrat, objasní princip pojistky
- uvede příklady zdrojů elektrického napětí
- objasní podstatu Ohmova zákona pro kovy
- uvede hlavní jednotku elektrického odporu , některé její násobky
- při řešení konkrétních úloh používá vztah R = U:I
- uvede závislost odporu vodiče na délce, průřezu, materiálu a teplotě
- porovná celkový odpor při paralelním a sériovém zapojení odporů
- objasní podstatu reostatu
- při řešení konkrétních úloh použije vztahy pro elektrickou práci a výkon : P = U.I, W = U.I.t
- porovná elektrickou energii spotřebovanou různými domácími spotřebiči za určitou dobu a odhadne cenu, kterou za tuto elektrickou energii zaplatí
|
- bezpečné zacházení s elektrickými zařízeními, první pomoc při úrazu elektrickým proudem
- jednoduchý elektrický obvod
- podmínky vedení elektrického proudu v obvodu
- elektrický proud a elektrické napětí a jejich měření (ampérmetr a voltmetr)
- vodiče elektrického proudu, elektrické izolanty
- nerozvětvený a rozvětvený elektrický obvod
- zahřívání elektrického vodiče při průchodu elektrického proudu
- zdroje elektrického napětí
- Ohmův zákon, elektrický odpor vodiče a jeho jednotka ( R = U:I, U = R.I,
I = U:R )
- závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče
- výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém obvodu za sebou (sériově)
- výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém obvodu vedle sebe (paralelně)
- reostat - regulace proudu v obvodu, dělič napětí
- elektrická práce W = UIt (J)
- elektrický výkon P = UI (W)
- spotřebovaná elektrická energie W = Pt ( Ws, kWh )
- potřebné schématické značky elektrických spotřebičů
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
rozlišení jednoduchého a rozvětveného elektrického obvodu
Komunikace
provádění jednoduchých pokusů
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
řešení úloh na zákony elektrického proudu
|
Matematika
7. ročník
Racionální čísla
Matematika
7. ročník
Poměr, přímá a nepřímá úměrnost
Matematika
8. ročník
Lineární rovnice
Technická výchova
8. ročník
Práce s laboratorní technikou
|
Matematika
8. ročník
Lineární rovnice
Matematika
9. ročník
Funkce
Chemie
8. ročník
Částicové složení látek
Technická výchova
8. ročník
Práce s laboratorní technikou
|
Zvukové jevy
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- charakterizuje zdroj zvuku jako chvějící se těleso vyvolávající v prostředí sluchem vnímatelný rozruch (zvuk)
- odůvodní, proč je přítomnost látkového prostředí nezbytnou podmínkou pro šíření zvuku
- uvede, že rychlost zvuku závisí na druhu prostředí, v němž se zvuk šíří, a na teplotě prostředí, a využívá těchto poznatků při řešení problémů a úloh
- charakterizuje tón jako zvuk vznikající pravidelným chvěním těles a výšku tónu jako jeho kmitočet
- charakterizuje hluk jako zvuk vznikající nepravidelným chvěním těles
- popíše, jak přijímáme zvuk uchem
- objasní odraz zvuku jako odraz zvukového rozruchu od překážky a vysvětlí vznik ozvěny
- uvede některé možnosti zmenšování škodlivých vlivů nadměrného hluku v našem životním prostředí
|
- vznik zvuku, zdroj zvuku a jeho šíření
- rychlost zvuku
- tón, jeho výška a kmitočet
- infrazvuk a ultrazvuk, jejich využití v praxi
- pohlcování zvuku, odraz zvuku, zvuková ozvěna
- hlasitost zvuku, hluk a jeho vliv na zdraví (výchova ke zdraví)
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
objasnění vzniku zvuku
Komunikace
vyhledávání informací o zvuku (prezentace)
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
vyhledávání informací o zvuku
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
uvědomění si škodlivosti nadměrného hluku
|
Přírodopis
8. ročník
Biologie živočichů
Přírodopis
8. ročník
Biologie člověka
|
Přírodopis
8. ročník
Biologie živočichů
|
Fyzika zajímavě
řešení zajímavých úloh a výroba jednoduchých pomůcek k danému tématu formou dobrovolných domácích úkolů
Astronomická olympiáda
soutěž pořádaná Českou astronomickou společností, dle zájmu žáků
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
- vyhledává a třídí data a informace, pracuje s nimi
- s porozuměním textu zpracuje přiměřeně dlouhé poznámky
Kompetence k řešení problémů
- je schopen použít osvojené poznatky v praxi
- užívá logické a matematické postupy
- samostatně i v týmu experimentuje, navrhuje a zachycuje postup řešení
Kompetence komunikativní
- rozpozná téma a cíl diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
- pracuje podle určených pravidel spolupráce, je ohleduplný ke spolužákům a dospělým
Kompetence občanské
- uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
- připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
- podílí se na zpracovávání projektů