Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

8. ročník


Ruský jazyk - 2. cizí jazyk


2  týdně, V
Chci znát slovní zásobu, která se hodí při každé příležitosti – Как дела?
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • poblahopřeje k narozeninám
  • poděkuje za dárek podle společenské normy
  • vyjádří překvapení, radost z dárku
  • popřeje dobrou chut´
  • řekne, co se mu líbí, či nelíbí
  • použije základní fráze omluvy, prosby, poděkování
  • napíše blahopřání k narozeninám

- intonační čtení – kontrola porozumění slyšeného textu                        
- minulý čas sloves
- slovesné vazby odlišné od češtiny ve frázích
- časování sloves
- doplňování textu – domýšlený text

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

zvířata, součást přírody, vztah k okolí

Chci umět názvy dnů, měsíců, počítat do 100, rád si hraji s čísly – Календар ХХ века
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porozumí některým známým názvům, slovům a velmi jednoduchým větám
  • dokáže říci, kdo se kdy narodil a na totéž se zeptat
  • řekne kolik je komu let, kolik je hodin
  • pojmenuje měsíce v roce a roční období
  • domluví schůzku
  • odpovídá na jednoduché otázky týkající elementárních témat, podobné otázky pokládá

- opakování výslovnosti ruského tvrdého ы
- čtení předložek se slovy, která začínají na samohlásku
- pravopis číslovek do 100                                
- základní číslovky 20 – 100, 900, 1000 lexikálně
- určování času, pojmenování měsíců a ročních období
- 3. pád osobních zájmen
- 1., 2. a 3. pád podstatných jmen
- počítaný předmět po číslovkách 2, 3, 4 a číslovkách složených ( 1год, 2, 3, 4, 22, 33, 54 года, 5 лет ) lexikálně

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

blahopřání, vztahy v rodině, vstřícnost, pochopení potřeb jiných, vzájemná pomoc

Chtěl bych si popovídat o tom, co kdo rád dělá – Что я люблю …
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • řekne, co rád dělá a co rád nedělá, jaké hry rád hraje, na čem rád jezdí
  • komunikuje v modelových situacích
  • napíše krátký dopis o svých zálibách

- opakování výslovnosti tvrdého л
- pravopis záporné částice не u sloves
- výslovnost zvratných částic  -тся,  -ться
- časování zvratných sloves                             
- věty typu: Rád, nerad něco dělám
- slovesné vazby играть во что
- věty se spojkami когда, потому что
- hry ruských a českých dětí

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

cestování, vzájemná propojenost států EU

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

správné využití médií za účelem výběru důležité relevantní informace

Chci si povídat o škole, o předmětech, o rozvrhu – Кто что учит?
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • učí se, napsat krátké, jednoduché vzkazy a stručná sdělení
  • řekne, do které školy a třídy chodí, jaký má rozvrh hodin
  • řekne, kdy začíná a končí hodina, kolikátého je
  • popíše, co dělá a co se dělalo na hodinách
  • řekne, co dělá a dělal po vyučování

- přízvuk řadových číslovek
- časování zvratných sloves начинается, кончается
- pohyblivý přízvuk u sloves учить, учиться
- řadové číslovky 1 – 10 v 1. a 6. pádě
- minulý čas sloves
- vyjádření vykání, oslovování učitele

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

popis činností a práce v hodinách, popis školního rozvrhu

Chci se naučit slovíčka, abych si mohla s Rusy popovídat, jaký kdo je – Какой? Какая? Какое?
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • popíše osobu a řekne jak vypadá, jaké má vlasy, jaké oči
  • odpoví na otázku, kdo tu byl a jak vypadal
  • cizinci popíše někoho, koho hledá
  • řekne, komu se sám podobá
  • popíše osobu a popis zařadí to textu v různých situacích
  • vyplní dotazník týkající se popisu osoby
  • rozumí základním orientačním pokynům

- intonace rozkazovací věty                              
- časování sloves рисовать, фотографировать, танцевать
- přídavná jména: 1. a 4. pád jednotného a množného čísla
- 2. pád osobních zájmen
- slovesná vazba odlišná od češtiny: похож на кого
- vyjádření přirovnání
- rusko – česká antonyma

Procházka naším městem - Город, где я живу
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • řekne, kde bydlí, sdělí svojí adresu
  • zeptá se na adresu
  • řekne, kde pracují rodiče
  • zeptá se na cestu
  • vypráví o svém městě, o místech, která má rád
  • provází ruské přátele po městě, ve kterém bydlí
  • popíše oblíbená místa ve městě

- intonace tázacích vět
- časování sloves
- minulý čas sloves
- skloňování tázacích zájmen кто, что
- 4., 6. a 7. pád podstatných jmen
- skloňování podstatných jmen v jednotném čísle – tvrdé vzory
- internacionalizmy
- závěrečné opakování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

organizace vlastního času, zdravý životní styl v konfrontaci s konzumním způsobem života

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

respektovat odlišnosti i práva jiných lidí, tolerovat odlišné zájmy, názory a schopnosti jiných

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • cítí potřebu vlastního rozvoje v oblasti cizího jazyka
Kompetence k řešení problémů
  • má samostatný a aktivní přístup k řešení problémů
Kompetence komunikativní
  • dbá na kvalitu svého projevu ústního i písemného
  • komunikuje cizím jazykem na úrovni dané ročníkem
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se podílí na práci ve skupině
  • spolupracuje s učitelem
Kompetence občanské
  • je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • v příkladech z praxe aktivně využívá cizí jazyk