Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

8. ročník


Chemie


2  týdně, P
Pozorování, pokus a bezpečnost práce
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede fyzikální a chemické vlastnosti látek
  • rozliší fyzikální a chemický děj, uvede příklady
  • popíše vlastnosti látek – barva, skupenství, rozpustnost, zahřívání látek
  • navrhne a provede jednoduché chemické pokusy a zaznamená jejich výsledek
  • rozpozná skupenství látek a vysvětlí vztahy mezi nimi
  • vyhledá hodnoty látek v tabulkách (hustota, teploty tání a varu) a předvídá jejich vlastnosti na základě získaných hodnot
  • uvede zásady bezpečné práce v chemické pracovně, poskytne a přivolá první pomoc při úrazu
  • dodržuje bezpečnostní pravidla stanovená laboratorním řádem
  • rozezná základní chemické nádobí a ví, k jakému účelu se používá
  • uvede příklady nebezpečných chemických látek, se kterými nesmí zatím pracovat a popíše nejefektivnější jednání v případě havárie s únikem některé této nebezpečné látky
  • vysvětlí význam R-vět a S-vět a vyhledá jejich příklady u výrobků, které se běžně prodávají

- vymezení základních pojmů
- látky a tělesa
- chemické děje, chemická výroba
- vlastnosti látek – barva, skupenství, rozpustnost, kujnost, vodivost, hustota, změny skupenství (tání, tuhnutí, vypařování, kondenzace, sublimace)
- chemické sklo a nádobí
- bezpečnost práce v laboratoři
- první pomoc při úrazu v laboratoři (poleptání, popálení, pořezání)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

rozpoznávání skupenství těles, vypočítání hmotnostního zlomku

Fyzika

6. ročník

Látky a tělesa, síly

Směsi
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozliší různorodé a stejnorodé směsi
  • uvede příklad pevné, kapalné a plynné stejnorodé směsi
  • vysvětlí pojmy: složka roztoku, rozpuštěná látka, rozpouštědlo, rozpustnost, koncentrovanější, zředěnější, nasycený a nenasycený roztok
  • vypočítá složení roztoku ze vztahu w = m(s)/m a připraví roztok určitého složení
  • vyjádří vliv podmínek na rychlost chemické reakce (teplota, míchání a plošný obsah povrchu rozpuštěné látky)
  • sestaví jednoduché aparatury pro filtraci a destilaci
  • navrhne postup oddělování složek směsí v běžném životě
  • vysvětlí princip usazování a krystalizace
  • uvede příklad chemické výroby založené na oddělování složek směsi
  • rozezná a uvede názvy vody v plynném, kapalném a pevném skupenství
  • uvede základní vlastnosti vody a její využití v praxi
  • rozliší vodu destilovanou, pitnou, užitkovou, odpadní a uvede příklady jejich výskytu a použití
  • uvede princip výroby pitné vody ve vodárnách
  • popíše princip čističky odpadních vod, uvede příklady znečišťování vody v pracovním prostředí a domácnosti, navrhne nejvhodnější preventivní opatření a způsob likvidace znečištění
  • vysvětlí oběh vody v přírodě a zhodnotí jeho význam pro život na Zemi
  • zhodnotí vliv činnosti člověka na změny obsahu kyslíku a ozonu v plynném obalu Země
  • popíše, co je teplotní inverze a smog, a uvede příklady zdrojů informací o čistotě ovzduší

- různorodé a stejnorodé směsi
- složky směsí
- složení roztoků
- hmotnostní zlomek, procento
- koncentrace
- metody oddělování složek směsí (filtrace, destilace, krystalizace, usazování, odstřeďování, extrakce, chromatografie)
- voda (pitná, užitková, odpadní, minerální, destilovaná), její vlastnosti a výroba pitné vody, kolběh vody v přírodě
- vzduch jako abiotická podmínka života – čistota ovzduší, složení a vlastnosti, ozon

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

testování tvrdosti vody

Základní podmínky života

vyhledávání informací o čistotě ovzduší

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Matematika

9. ročník

Soustavy lineárních rovnic se dvěma neznámými

Částicové složení látek
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá pojmy atom, molekula ve správných souvislostech
  • popíše složení atomu (zná pojmy proton, elektron a neutron) a vznik kationu a anionu z neutrálních atomů
  • určí počet protonů, elektronů a valenčních elektronů daného prvku
  • vyhledá v tabulkách názvy prvků podle protonového čísla
  • používá značky a názvy vybraných chemických prvků
  • používá pojmy chemická látka, chemický prvek, chemická sloučenina a chemická vazba ve správných souvislostech
  • rozliší chemickou značku prvku a chemický vzorec sloučeniny
  • odvodí složení chemické látky ze vzorce chemické sloučeniny
  • rozpozná vybrané kovy a nekovy, uvede jejich základní vlastnosti a praktické využití
  • objasní pojmy : jaderná síla, jaderná energie
  • určí, co udává protonové a nukleonové číslo
  • uvede radionuklidy, rozdělí je na přirozené a umělé a chápe jejich užití
  • charakterizuje jaderné záření a způsoby ochrany před ním

- molekuly, atomy
- stavba atomu – atomové jádro – protony a neutrony - elektronový obal - elektrony
- protonové číslo, valenční elektorny
- jaderné síly, jaderná energie
- radionuklidy, radioaktivita
- jaderné záření a způsoby ochrany před ním
- využití radionuklidů v praxi
- ionty (kationty a anionty) a jejich vznik
- chemické prvky
- vybrané značky prvků a jejich názvy
- periodický zákon, D. I. Mendělejev
- kovy, nekovy, polokovy – základní vlastnosti a využití
- slitiny

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vyhledávání vlastností kovů, zařazení prvků do periodické tabulky

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

poznávání prvků podle písmenného označení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

zkoumání složení látek

Fyzika

8. ročník

Vedení elektrického proudu v obvodu

Přírodopis

6. ročník

Obecná biologie a genetika

Fyzika

6. ročník

Elektrické vlastnosti látek

Fyzika

8. ročník

Elektrický náboj, elektrické pole

Fyzika

9. ročník

Vedení elektrického proudu v polovodičích

Chemické reakce
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozliší výchozí látky a produkty
  • provede jednoduché chemické reakce ve školní laboratoři
  • uvede zákon zachování hmotnosti pro chemické reakce
  • odhadne výsledky a vypočítá úlohy s užitím veličin n, M, m, V, ρ a chemických rovnic
  • vypočítá hmotnost výchozích látek a produktů
  • uvede základní faktory ovlivňující průběh chemické reakce

- výchozí látky a produkty
- chemické děje
- zákon zachování hmotnosti
- látkové množství
- molární hmotnost

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení chemických rovnic, rozpoznávání výchozí látky a produktu

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

zapisování reakcí v přírodě pomocí chemických rovnic

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

poznává chemické názvosloví

Matematika

8. ročník

Lineární rovnice

Přírodopis

9. ročník

Základy ekologie

Oxidy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zapíše z názvů vzorce a ze vzorce jejich název
  • popíše vlastnosti, vznik, použití a výskyt základních oxidů a posoudí jejich vliv na ŽP

- názvosloví oxidů
- oxidy síry, uhlíku, dusíku, oxid vápenatý a křemičitý
- skleníkový efekt, ozónová díra

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

poznávání významu kyslíku a jeho sloučenin

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

analýza negativního vlivu oxidů na životní prostředí

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Přírodopis

9. ročník

Základy ekologie

Kyseliny a hydroxidy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá názvosloví kyselin a hydroxidů
  • popíše vlastnosti základních kyselin a hydroxidů a jejich využití
  • změří pH roztoku pomocí indikátorového papírku a rozliší tak kyselinu a hydroxid
  • vysvětlí vznik kyselých dešťů a jak tomuto negativnímu jevu předcházet

- názvosloví kyselin a hydroxidů
- kyseliny – vlastnosti, rozdělení
- kys. chlorovodíková, sírová, dusičná, fosforečná (výbušniny - OČMU)
- hydroxidy – vlastnosti
- hydroxid sodný, draselný, vápenatý
- bezpečnost práce s kyselinou a hydroxidem
- pH, indikátory pH
- kyselé deště

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

7. ročník

Procenta

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Přírodopis

9. ročník

Základy ekologie

Soli
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede vlastnosti, použití, přípravu, názvy a vzorce u vybraných typů solí
  • provede prakticky neutralizaci

- vznik solí
- podstata neutralizace
- názvy a vzorce vybraných solí (sírany, uhličitany, dusičnany) + halogenidy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

provádění neutralizace sloučenin

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Přírodopis

9. ročník

Základy ekologie

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
  • vyhledává a třídí data a informace, pracuje s nimi
  • s porozuměním textu zpracuje přiměřeně dlouhé poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • je schopen použít osvojené poznatky v praxi
  • užívá logické a matematické postupy
  • samostatně i v týmu experimentuje, navrhuje a zachycuje postup řešení
Kompetence komunikativní
  • rozpozná téma a cíl diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce, je ohleduplný ke spolužákům a dospělým
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů