Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

9. ročník


Český jazyk a literatura


5  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívání aktivní slovní zásoby k výstižnému vyjadřování, souvislému a kultivovanému projevu
  • spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
  • rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby, zásady tvoření českých slov
  • samostatně pracuje s jazykovými příručkami
  • správně třídí slovní druhy a vědomé je používání ve vhodných komunikačních situacích
  • využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace
  • rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
  • v písemném projevu zvládá pravopis lexikální,slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí
  • umí aplikovat při tvorbě vlastního jazykového projevu zásady českého pravopisu a spisovné výslovnosti
  • rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu

- slovní zásoba a význam slov
- nauka o tvoření slov
- tvarosloví
- skladba
- pravopis
- zvuková stránka jazyka
- obecné výklady o jazyce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vyhledávání příkladů různých útvarů českého jazyka

Kreativita

luštění křížovek

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

vyhledávání chyb v textu a zdůvodnění pravopisu

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Občan

Komunikační a slohové cvičení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dokáže rozlišit spisovný a nespisovný projev a vhodně užít spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • vhodně se zapojuje do diskuse, řídí ji a ve svých výstupech využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
  • v mluveném a psaném projevu vhodně užívá verbálních i nonverbálních komunikačních prostředků
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě vlastních dispozic a osobních zájmů
  • komunikuje kultivovaně, výstižně volí vhodné jazykové prostředky
  • získaná fakta si ověřuje v různých informačních zdrojích
  • odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení
  • k manipulativní komunikaci v masmediích zaujímá kritický postoj

- výklad
- popis
- popis pracovního postupu
- popis uměleckého díla
- subjektivně zabarvený popis
- charakteristika – povaha, schopnosti, zájmy
- vypravování
- úvaha
- proslov
- diskuse
- funkční styly

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

vyprávění kapitoly ze své oblíbené knížky

Komunikace

vyprávění kapitoly ze své oblíbené knížky

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

diskuse o nejčastějších příčinách imigrace

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

porovnání textu v denním tisku

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

diskuse o sledovaném pořadu

Stavba mediálních sdělení

vyhledávání slohových útvarů v denním tisku a jejich řazení k jednotlivým stylům

Fungování a vliv médií ve společnosti

porovnání textu v denním tisku

Tvorba mediálního sdělení

vyhledávání slohových útvarů v denním tisku a jejich řazení k jednotlivým stylům

Práce v realizačním týmu

diskuse k tématům, která tě zajímají

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Dějepis

9. ročník

Rozdělený a integrující se svět

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Pracovní poměr

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpoznává základní rysy individuálního stylu autora
  • rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty
  • uvádí základní literární směry a jejich představitele v české a světové literatuře
  • porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování
  • tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie
  • vyjadřuje ústně i písemně dojmy z četby, divadelních a filmových představení a formuluje názory na umělecké dílo

- hlavní vývojová období národní a světové literatury
- renesance, baroko, klasicismus, realismus
- moderna, avantgarda
- literatura 20. stol.
- struktura a jazyk literárního díla
- literatura umělecká a věcná
- interpretace literárního textu, vytváření vlastních textů, dramatizace
- společná četba podle výběru

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

hledání hlavních myšlenek v textu

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

seznámení spolužáků s knihou vybraného světového autora

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

porovnání četby knihy a jejího filmového zpracování

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

porovnání četby knihy a jejího filmového zpracování

Vnímání autora mediálních sdělení

porovnání četby knihy a jejího filmového zpracování

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Dějepis

9. ročník

Rozdělený a integrující se svět

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Občan a právo

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Občan

Výtvarná výchova

9. ročník

Uplatňování subjektivity

Divadelní představení

společenské chování, druhy dramatu, písemné zpracování vlastního hodnocení

Exkurze Památník Karla Čapka Strž

seznámení se životem a rvorbou K. Čapka

Olympiáda v českém jazyce

prohloubení a ověření znalostí žáků posledního ročníku ZŠ

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • rozpozná, jaké metody a způsoby učení jsou pro něj nejefektivnější, a vědomě je používá
  • používá liteárněvědní poznatky při chápání čteného textu
Kompetence k řešení problémů
  • získané informace z různých zdrojů logicky uspořádá a posoudí jejich věrohodnost
Kompetence komunikativní
  • v ústnm projevu se vyjadřuje uceleně, srozumitelně a kultivovaně
  • k názorům druhých zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem
Kompetence sociální a personální
  • hodnotí práci svého týmu, jednotlivce i sebe podle kriterií vytvořených skupinou
Kompetence pracovní
  • je schopen používat osvojené poznatky v praxi