Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

9. ročník


Zeměpis


2  týdně, P
Česká republika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • určí polohu republiky podle různých kriterií
  • porovná rozlohu České republiky s rozlohou vybraných států
  • charakterizuje podnebí, vodstvo, půdy, rostlinstvo, povrch
  • porovná různé krajiny ČR, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky a funkce krajiny
  • zhodnotí možná nebezpečí živelných pohrom v ČR a popíše zásady chování v těchto situacích
  • uvádí příklady účasti a působnosti ČR v mezinárodních organizacích
  • charakterizuje hospodářství České republiky( průmysl, zemědělství, služby, doprava, cestovní ruch, zahraniční obchod
  • lokalizuje na mapách jednotlivé regiony a charakterizuje jejich přírodní podmínky a hospodářství
  • zjistí údaje vztahující se k místnímu regionu a posoudí regionální zvláštnosti, kulturu, přírodu, osídlení a hospodářství

- Česká republika na mapě Evropy
- přírodní podmínky (povrch, vodstvo, podnebí, půdy, lesy, ochrana přírody) - OČMU
- krajina (přírodní a společenské prostředí, typy krajin)
- hospodářství (doprava, zemědělství, průmysl, nerostné suroviny)
- obyvatelstvo a sídla
- regiony ČR
- Příbramsko

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

vyhledávání informací

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

práce s místní mapou, pozorování

Vztah člověka k prostředí

práce se statistickými údaji

Matematika

8. ročník

Základy statistiky

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Dějepis

9. ročník

Rozdělený a integrující se svět

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Terénní geografická výuka
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dodržuje v terénu zásady bezpečného pohybu
  • ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu
  • pořizuje jednoduché náčrtky a plány
  • vytváří přiměřenou dokumentaci z exkurzí
  • hodnotí krajinu na základě různých kritérií
  • uvědomuje si zásady chování při živelních pohromách
  • pracuje s turistickými mapami, plány, tématickými mapami, cestovními průvodci a internetem
  • vytváří myšlenková schémata a mapy pro orientaci v regionech

- tvorba přiměřené dokumentace
- práce s tématickými mapami, atlasem, internetem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

práce s plánem, pořizování fotodokumentace

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

spolupráce na fotodokumentaci

Zeměpisná olympiáda

zeměpisná soutěž dle zájmu žáků

Tady jsem doma

regionální soutěž dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
  • vyhledává a třídí data a informace, pracuje s nimi
  • samostatně nebo ve skupině vypracovává výpisky a práce rozsáhlejšího formátu
Kompetence k řešení problémů
  • je schopen použít osvojené poznatky v praxi
  • samostatně i v týmu experimentuje, navrhuje a zachycuje postup řešení
Kompetence komunikativní
  • při vyjadřování uspořádá informace logicky podle souvislostí a souvislosti vysvětlí
  • rozpozná téma a cíl diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce, je ohleduplný ke spolužákům a dospělým
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů