Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

9. ročník


Sportovní hry


1  týdně, V
Bezpečnost a organizace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody a silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • užívá osvojené názvosloví na úrovni cvičence, diváka, rozhodčího, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy, spolurozhoduje osvojované hry a soutěže
  • zpracuje naměřená data a informace o pohybových aktivitách a podílí se na jejich prezentaci

- bezpečný pohyb a chování i v méně známých prostorech
- sbírání a třídění informací z Tv a sportu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

spolupráce v družstvu

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

netradiční pohybové aktivity

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

tvorba nástěnky

Práce v realizačním týmu

zpracování výsledků

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Osobní bezpečí

Tělesná výchova

9. ročník

Bezpečnost

Tělesná výchova

9. ročník

Organizace

Tělesná výchova

9. ročník

Bezpečnost

Tělesná výchova

9. ročník

Organizace

Průprava
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • zařazuje do svého pohybového režimu kompenzační a relaxační techniky
  • uplatňuje sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonání únavy a předcházení stresovým situacím
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje a vyhodnotí

- cvičení pro přípravu organismu před různými pohybovými činnostmi
- cvičení motivační, tvořivá, napodobivá aj.
- cvičení pro kompenzaci zátěže různých profesí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání nových tělesných prožitků

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičení

Tělesná výchova

9. ročník

Průprava

Tělesná výchova

9. ročník

Průprava

Gymnastika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zařazuje do svého pohybového režimu kompenzační a relaxační techniky
  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny

- akrobacie - přemet vpřed, přemet vzad, rondat, akrobatická cvičení ve dvojicích a ve skupinách
- přeskoky - skrčka přes bednu našíř
- hrazda doskočná - výmyk tahem, toč jízdmo
- kruhy - komíhání ve visu, svis vznesmo, střemhlav

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičenií

Kreativita

pohybové vyjádření (sebevyjádření)

Tělesná výchova

9. ročník

Gymnastika

Tělesná výchova

9. ročník

Gymnastika

Kondiční cvičení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje a vyhodnotí

- základy aerobiku
- step aerobik
- balanční cvičení s overbaly
- pokusy o samostatné pohybové skladby

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičení

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Kreativita

pohybové vyjádření (sebevyjádřen í)

Tělesná výchova

9. ročník

Kondiční cvičení

Tělesná výchova

9. ročník

Kondiční cvičení

Úpoly
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky - čestné soupeření, pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví, ochranu přírody při sportu

- sebeobranné činnosti
- judó - obrana proti seku shora
- karatedó - přímý úder rovnostranný, vrchní, spodní, vnější kryt
- kop vpřed

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Mezilidské vztahy

cvičení v družstvech

Komunikace

nástupy, rozcvičky

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

spolupráce v družstvu

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Osobní bezpečí

Tělesná výchova

9. ročník

Úpoly

Tělesná výchova

9. ročník

Úpoly

Atletika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností-zatěžovanými svaly
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny

- příprava na atletické soutěže
- průprava pro hody a vrhy s otočkou
- atletický čtyřboj
- využití počítače pro evidenci a hodnocení výsledků

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Psychohygiena

sebekontrola a sebekázeň při soutěžích

Tělesná výchova

9. ročník

Atletika

Pohybové hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny
  • dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy, spolurozhoduje osvojované hry a soutěže

- zdokonalování pohybových dovedností
- samostatná organizace a řízení her
- samostatně navržené a vyrobené náčiní

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání nových tělesných prožitků

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičení

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Kreativita

pohybové vyjádření (sebevyjádřen í)

Mezilidské vztahy

cvičení v družstvech

Komunikace

nástupy, rozcvičky

Kooperace a kompetice

přebírání role rozhodčího

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

přebírání role rozhodčího

Tělesná výchova

9. ročník

Pohybové hry

Tělesná výchova

9. ročník

Pohybové hry

Sportovní hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy, spolurozhoduje osvojované hry a soutěže

- příprava na soutěže
- házená - další způsoby uvolňování, přihrávání, střelby
- fotbal - další způsoby zpracování míče
- basketbal - další způsoby herních systémů
- volejbal - herní kombinace
- softba l- zdokonalování herní taktiky
- florbal - zdokonalování herních kombinací

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání nových tělesných prožitků

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičení

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Psychohygiena

sebekontrola a sebekázeň při soutěžích

Kreativita

pohybové vyjádření (sebevyjádření)

Poznávání lidí

cvičení v družstvech

Komunikace

nástupy, rozcvičky

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

přebírání role rozhodčího

Hodnoty, postoje, praktická etika

cvičení ve skupinách, spolupráce

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

zpracování výsledků

Tělesná výchova

9. ročník

Sportovní hry

Tělesná výchova

9. ročník

Sportovní hry

Netradiční sporty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy, spolurozhoduje osvojované hry a soutěže

- výcvik na lezecké stěně
- jízda na kolečkových bruslích
- ringo

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání nových tělesných prožitků

Poznávání lidí

cvičení v družstvech

Komunikace

nástupy, rozcvičky

Kooperace a kompetice

přebírání role rozhodčího

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Life style – (životní styl)

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Osobní bezpečí

Tělesná výchova

9. ročník

Netradiční sporty

Tělesná výchova

9. ročník

Netradiční sporty

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • chápe význam pohybu pro zdraví
Kompetence komunikativní
  • reaguje na smluvené signály a gesta
Kompetence sociální a personální
  • je schopen spolupráce v družstvu
Kompetence občanské
  • ctí a dodržuje zásady fair play
  • je cílevědomý a houževnatý v případě obtíží
  • poskytne pomoc v případě potřeby nebo o ni požádá
  • aktivně se zapojuje do sportovních aktivit