Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

9. ročník


Výtvarná výchova


2  týdně, P
Rozvíjení smyslové citlivosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vybírá a samostatně vytváří bohatou škálu vizuálně obrazných elementů zkušeností z vlastního vnímání, z představ a poznání, uplatňuje osobitý přístup k realitě
  • užívá vizuálně obrazových vyjádření k zachycení zkušeností získaných pohybem, hmatem a sluchem
  • zvládá zachycení pomíjivého okamžiku - skicování
  • užívá vizuálně obrazového vyjádření k zaznamenání podnětů z představ a fantazie

- techniky kresby - tužka, perko, uhel, rudka
- dynamická kresba, např. kruh, koloběh vody, zátiší s jablky, kresba hlavy
- reflexe a vztahy zrakového vnímání ostatními smysly
- převádění pocitů těla na obrazové znaky s hledáním vzájemných souvislostí
- práce v plenéru, krajinomalba
- vytváření obrazových znaků na základě fantazie, kombinací představ a znalostí - rozvíjení schopnosti rozlišovat z jaké vrstvy představivosti znaky pocházejí 
- asambláže – netradiční výtvarné vyjádření vlastních názorů, myšlenek

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

relaxování při výtvarných počinech

Rozvoj schopností poznávání

cvičení pozornosti a soustředění při práci s drobnými materiály

Kreativita

samostatné zvládání složitější výtvarné činnosti

Hudební výchova

6. ročník

Poslechové činnosti

Uplatňování subjektivity
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívá znalostí o základních, druhotných a doplňkových barvách k osobitému výtvarnému vyjádření
  • orientuje se v složitějších grafických technikách
  • zasazuje předměty do neobvyklých souvislostí, vytváří nové a neobvyklé situace, kompozice

- komplementární barvy - textura
- užitá grafika
- grafika = tisk z hloubky, tisk z plochy ( složitější papírotisk ), druhy technik pro ilustraci literárních děl
- prostorová tvorba – modelování, kresba architektury skutečné i imaginární ( složitější perspektiva )
- lineární perspektiva – uplatnění v architektuře

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

zvládání samostatné výtvarné činnosti

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

tvorba školního časopisu

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

Matematika

9. ročník

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Fyzika

7. ročník

Světelné jevy

Ověřování komunikačních účinků
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • k tvorbě užívá některé metody současného výtvarného umění - počítačová grafika, fotografie, animace - a učí se s nimi zacházet
  • užívá vizuálně obrazného vyjádření k zachycení jevů v proměnách, vývoji a ve vztazích
  • rozlišuje obsah vizuálně obrazného vyjádření uměleckých projevů současnosti a minulosti, orientuje se v oblastech moderního umění, porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření; vysvětluje své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudů
  • respektuje velikost a důstojnost lidské osoby

- reklama a propagační prostředky (obaly, plakáty, prostředky doplňkové reklamy, jednotlivé propagační materiály
- společná tematická práce – vyjádření svého postoje k problematice ekologie - komunikace
- vyjádření procesuálních a kvalitativních proměn,vše je ve vzájemném propojení, vztahu = systémy
- práce s uměleckým dílem - umění 1. poloviny 20. století a 2. poloviny 20. století

- vliv zobrazených vzorů
- práce s internetem - vyhledávání www stránek, získávání užitečných informací o výtvarném umění

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

výtvarné zpracovávání námětů zasazených do evropských souvislostí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

výtvarné zpracovávání různých typů mediálního sdělení (reklama, plakát, ...)

Informatika

6. ročník

Prezentační program (Powerpoint)

Informatika

8. ročník

Informace a komunikace

Informatika

8. ročník

Prezentační program (Powerpoint)

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Dějepis

9. ročník

Rozdělený a integrující se svět

Informatika

9. ročník

Tvorba www stránek

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • využívá výpočetní techniky, aplikačního i výukového software ke zvýšení efektivnosti učení a zlepšení organizace práce
  • porovnává dosažené výsledky
Kompetence k řešení problémů
  • zbavuje se předsudků a snaží se rozumět i jiným kulturám a uměleckým přístupům
  • samostatně řeší problematiku subjektivního vnímání uměleckých děl
Kompetence komunikativní
  • různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky
Kompetence občanské
  • dle svých možností reprezentuje školu
  • vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
  • respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Kompetence pracovní
  • podílí se na zpracovávání projektů
  • využívá znalostí a zkušeností z oblasti umění pro rozvoj vlastní osoby, případně pro svou přípravu na svou budoucí profesi