Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

9. ročník


Tělesná výchova


2  týdně, P
Bezpečnost
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody a silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost

- zásady bezpečnosti
- seznámení žáků s vhodným a bezpečným chováním na sport. akcích konaných ve škole i mimo školu
- zásady bezpečného používání konkrétních sport. potřeb a nářadí
- význam Tv
- význam biorytmů pro zdraví a pohybovou aktivitu
- drogy a jiné škodliviny

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Osobní bezpečí

Sportovní hry

9. ročník

Bezpečnost a organizace

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Osobní bezpečí

Sportovní hry

9. ročník

Bezpečnost a organizace

Průprava
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • zařazuje do svého pohybového režimu kompenzační, relaxační techniky a speciální vyrovnávací cvičení související s vlastním oslabením v optimálním počtu opakování
  • uplatňuje odpovídající vytrvalost a cílevědomost při korekci zdravotních oslabení
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje a vyhodnotí
  • aktivně se vyhýbá činnostem, které jsou kontraindikací zdravotního oslabení

- správné držení těla
- zvyšování kloubní pohyblivosti
- preventivní pohybová činnost, správné zapojení dechu
- průpravná cvičení pro další pohybové činnosti
- základní technika jednotlivých cviků
- způsoby rozvoje kondičních a koordinačních předpokladů
- pořadová cvičení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání nových tělesných prožitků

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičení

Sportovní hry

9. ročník

Průprava

Sportovní hry

9. ročník

Průprava

Pohybové hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny
  • dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy, spolurozhoduje osvojované hry a soutěže

- základní principy pro řízení pohybových her jejich význam
- využití přírodního prostředí
- závody družstev i jednotlivců s různým zaměřením - štafety, honičky
- pohybové hry pro rozvoj obratnosti
- překážkové dráhy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání nových tělesných prožitků

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičení

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Kreativita

pohybové vyjádření (sebevyjádření)

Poznávání lidí

cvičení v družstvech

Mezilidské vztahy

cvičení v družstvech

Komunikace

nástupy, rozcvičky

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

přebírání role rozhodčího

Hodnoty, postoje, praktická etika

cvičení ve skupinách

Sportovní hry

9. ročník

Pohybové hry

Sportovní hry

9. ročník

Pohybové hry

Organizace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • užívá osvojené názvosloví na úrovni cvičence, diváka, rozhodčího, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu
  • rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy, spolurozhoduje osvojované hry a soutěže
  • zpracuje naměřená data a informace o pohybových aktivitách a podílí se na jejich prezentaci

- tělovýchovné názvosloví
- pořadová cvičení a nástupy
- samostatné vedení rozcvičení
- historie olympijských her - MOV, ČOV, ODM (olympiáda dětí a mládeže)
- týmová hra podle platných nebo dohotnutých pravidel
- role rozhodčího a organizátora
- statistická zjištění - práce se stopkami, pásmem
- samostatná organizace prostoru a pohybové činnosti
- práce s tabulkami
- doplňování, čtení a zjišťování dat

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

spolupráce v družstvu

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

netradiční pohybové aktivity

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

tvorba nástěnky

Práce v realizačním týmu

zpracování výsledků

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Osobní bezpečí

Sportovní hry

9. ročník

Bezpečnost a organizace

Sportovní hry

9. ročník

Bezpečnost a organizace

Atletika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností-zatěžovanými svaly
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny

- průpravná cvičení
- atletická abeceda - lifting, skipping, zakopávání, předkopávání, odpichy, oštěpařský krok, cval stranou
- rychlé běhy na krátkou vzdálenost, postupné zrychlování, starty z různých poloh
- vrh - koulařská gymnastika, vrh z místa
- skok daleký - cvičení na odraz, skok daleký z rozběhu
- skok vysoký - způsob flop
- vytrvalostní běhy do 1500m - ch, do 800m - d
- běh v terénu do 12 min
- štafetová předávka

Komentář
ch - chlapci
d - děvčata
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Psychohygiena

sebekontrola a sebekázeň při soutěžích

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Osobní bezpečí

Sportovní hry

9. ročník

Atletika

Sportovní hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy, spolurozhoduje osvojované hry a soutěže

- pravidla, význam a herní role jednotlivých her
- basketbal - herní systémy, postupný útok, rychlý protiútok, osobní obrana
- kopaná - herní systémy (ch)
- házená - herní systémy, trojtakty, střelba
- softbal - hra v poli a na pálce
- florbal - herní systémy, přihrávky, střelba
- odbíjená - příjem podání spodem, vrchem, hra v poli, obrana (bloky)

- fair play – zdravá soutěživost, dodržování pravidel hry, asertivita a prosociálnost v soutěživých situacích,   

   prosociálnost a sport

Komentář
ch - chlapci
d - děvčata
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání nových tělesných prožitků

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičení

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Kreativita

pohybové vyjádření (sebevyjádření)

Poznávání lidí

cvičení v družstvech

Mezilidské vztahy

cvičení v družstvech

Komunikace

nástupy rozcvičky

Kooperace a kompetice

přebírání role rozhodčího

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

přebírání role rozhodčího

Hodnoty, postoje, praktická etika

cvičení ve skupinách, spolupráce

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

zpracování výsledků

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Osobní bezpečí

Sportovní hry

9. ročník

Sportovní hry

Sportovní hry

9. ročník

Sportovní hry

Gymnastika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zařazuje do svého pohybového režimu kompenzační, relaxační techniky a speciální vyrovnávací cvičení související s vlastním oslabením v optimálním počtu opakování
  • samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností-zatěžovanými svaly
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody a silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny

- základní a průpravná cvičení
- koordinace - spojení pohybu paží a nohou
- kotouly vpřed a vzad vícekrát za sebou
- stoj na rukou se záchranou
- přemet stranou se záchranou
- základy akrobacie - kotoul plavmo do duchny z trampolínky, výskok na švédskou bednu z trampolínky, seskok do duchny
- nácvik salta
- cvičení na kruhách - kotoul vpřed, vzad, houpání ve visu
- cvičeni na hrazdě - vzpor na rukách, kotoul vpřed, vis vznesmo, výmyk
- přeskok kozy ve zvýšené výšce
- šplh na tyči
- šplh na laně (ch)
- moderní gymnastika - cvičení s drobným náčiním (D)

Komentář
ch - chlapci
d - děvčata
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičení

Kreativita

pohybové vyjádření (sebevyjádření)

Sportovní hry

9. ročník

Gymnastika

Sportovní hry

9. ročník

Gymnastika

Kondiční cvičení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje a vyhodnotí

- kondiční cvičení zaměřené na rozvoj obratnosti, síly a koordinace
- kondiční formy cvičení s hudbou (d)
- aerobik - vazby a sestavy na hudební doprovod
- posilování - kruhový trénink
- kondiční testy
- cvičení ve dvojicích
- balanční cvičení na overbalech
- strečink
- relaxační a vyrovnávací cvičení

Komentář
ch - chlapci
d - děvčata
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičení

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Psychohygiena

sebekontrola a sebekázeň při soutěžích

Kreativita

pohybové vyjádření (sebevyjádření)

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

přebírání role rozhodčího

Sportovní hry

9. ročník

Kondiční cvičení

Sportovní hry

9. ročník

Kondiční cvičení

Úpoly
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky- čestné soupeření, pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví, ochranu přírody při sportu

- význam úpolových sportů pro sebeobranu
- hry na rozvoj pozornosti
- přetahy a přetlaky
- střehové postoje, držení a pohyb v postojích, odpory v nich
- sebeobrana - držení soupeře na zemi, obrana proti objetí zpředu, obrana proti škrcení
- pády - vpřed, vzad, stranou

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Mezilidské vztahy

cvičení v družstvech

Komunikace

nástupy, rozcvičky

Hodnoty, postoje, praktická etika

cvičení ve skupinách, spolupráce

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

spolupráce v družstvu

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

zpracování výsledků

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Osobní bezpečí

Sportovní hry

9. ročník

Úpoly

Sportovní hry

9. ročník

Úpoly

Cvičení v přírodě
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody a silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost

- sportovní hry v přírodě
- orientační hry v přírodě
- chůze v terénu
- vytrvalostní běh v terénu střídaný chůzí
- ochrana přírody
- orientace podle mapy a buzoly
- přežití v přírodě
- orientace a ukrytí, nouzový přístřešek
- zajištění potravy, vody a tepla

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

netradiční pohybové aktivity

Vztah člověka k prostředí

tématické cvičení v přírodě

Netradiční sporty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program

- lezení na lezecké stěně
- základy sportovního lezení
- ringo - herní kombinace
- létající talíře - herní kombinace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání nových tělesných prožitků

Poznávání lidí

cvičení v družstvech

Komunikace

nástupy, rozcvičky

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Osobní bezpečí

Sportovní hry

9. ročník

Netradiční sporty

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Osobní bezpečí

Sportovní hry

9. ročník

Netradiční sporty

Projektový týden pro lepší kondici

pro všechny žáky naší školy, prověření vlastní tělesné kondice, soutěžení za svoji třídu, nové rekordy školy

Školní sportovní liga

výběr soutěží podle nabídky OR AŠSK Příbram, DDM Příbram a dalších organizátorů sportovních soutěží s přihlédnutím k fyzickým schopnostem žáků

Celoroční školní soutěž Pohár atletické všestrannosti

zapojení všech žáků školy do atletických disciplín, vyhodnocení nejlepších výsledků žáka za školní rok a nejlepších atletů za školu

Florbal

výběr nejlepších žáků z ročníku

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • chápe význam pohybu pro zdraví
Kompetence komunikativní
  • reaguje na smluvené signály a gesta
Kompetence sociální a personální
  • je schopen spolupráce v družstvu
Kompetence občanské
  • ctí a dodržuje zásady fair play
  • je cílevědomý a houževnatý v případě obtíží
  • poskytne pomoc v případě potřeby nebo o ni požádá
  • aktivně se zapojuje do sportovních aktivit