Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

9. ročník


Konverzace v anglickém jazyce


1  týdně, V
Work and jobs (práce a zaměstnání)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje a v konverzaci běžně užívá názvy profesí, povolání a činností
  • vytváří žádost o zaměstnání, tvoří životopis podle daného vzoru
  • v modelových situacích přebírá role zaměstnavatele/budoucího zaměstnance
  • při výslovnosti používá správné frázování a přízvuk

- slovní zásoba: profese, povolání, činnosti
- vytváření žádosti o zaměstnání, tvorba životopisu
- modelové situace – pohovor

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozlišování profesí a komunikace na téma zaměstnání

Mezilidské vztahy

hraní rolí zaměstnance a zaměstnavatele

Komunikace

hraní rolí zaměstnance a zaměstnavatele

Kooperace a kompetice

společná tvorba nabídek práce

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

hraní rolí zaměstnance a zaměstnavatele, zdůrazňování osobnostních vlastností

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Pracovní poměr

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Hospodaření

Crime (zločin)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • užívá adekvátní výrazy z oblasti kriminality a soudnictví
  • písemně či ústně pojedná o kriminálních případech, o odpadu na společnost, o zkušenostech se zločinem
  • aktivně se zapojuje do konverzace o trestném činu
  • sestaví písemné sdělení související s tématem

- slovní zásoba: druhy trestných činů, profese, některé výrazy ze soudnictví
- pojednání o kriminálních případech, o odpadu na společnost, o zkušenostech se zločinem
- konverzace o kriminalitě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

vnímání negativního vlivu kriminality na společnost, popisování negativních jevů

Mezilidské vztahy

vnímání negativního vlivu kriminality na společnost, popisování negativních jevů

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

čtení článků s ponaučením

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

komunikace na téma povinností a práv

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

vnímání negativního vlivu kriminality na společnost, popisování negativních jevů

People around me – people´s behavior (lidé kolem mě – lidské chování)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozeznává a užívá slovní zásobu z oblasti lidského chování a vlastností
  • v modelových situacích napodobuje a prostřednictvím adekvátních jazykových prostředků imituje různé druhy lidského chování
  • rozlišuje formální a neformální promluvu

- slovní zásoba: lidské vlastnosti, druhy chování
- modelové situace – různé typy reakcí a jednání

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

mluvení o lidských vlastnostech a druzích chování

Sebepoznání a sebepojetí

mluvení o lidských vlastnostech a druzích chování

Seberegulace a sebeorganizace

mluvení o lidských vlastnostech a druzích chování, vnímání negativních postojů

Psychohygiena

rozhovory na téma přátelských vztahů

Kreativita

tvorba modelových situací mezilidských vztahů

Poznávání lidí

tvorba modelových situací mezilidských vztahů

Mezilidské vztahy

tvorba modelových situací mezilidských vztahů

Komunikace

tvorba modelových situací mezilidských vztahů

Kooperace a kompetice

společná tvorba modelových situací mezilidských vztahů

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

tvorba modelových situací mezilidských vztahů

Hodnoty, postoje, praktická etika

tvorba modelových situací mezilidských vztahů

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

tvorba modelových situací mezilidských vztahů s ohledem na lidské rozdílnosti

Etnický původ

tvorba modelových situací mezilidských vztahů s ohledem na lidské rozdílnosti

Modern technologies – internet (moderní technologie – internet)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • v konverzaci rozeznává a užívá výrazů z oblasti výpočetní techniky se zaměřením na internet
  • pojednává o jednotlivých prvcích internetových stránek
  • samostatně nebo v týmu vytváří návrh internetové stránky

- slovní zásoba: internetová a počítačová terminologie
- pojednání o tvorbě internetových stránek
- tvorba návrhu internetové stránky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

četba původních článků o moderních komunikačních kanálech

Komunikace

četba původních článků o moderních komunikačních kanálech

Kooperace a kompetice

tvorba návrhu anglických webových stránek

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Vnímání autora mediálních sdělení

četba původních článků o moderních komunikačních kanálech

Fungování a vliv médií ve společnosti

četba původních článků o moderních komunikačních kanálech

Tvorba mediálního sdělení

tvorba návrhu anglických webových stránek

Práce v realizačním týmu

tvorba návrhu anglických webových stránek

Life style – (životní styl)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá vhodnou slovní zásobu k popisu životního stylu lidí
  • písemně či ústně pojedná o svém životním stylu
  • v modelových situacích přebírá definované role

- slovní zásoba: životní styly lidí, atributy jednotlivých stylů
- pojednání o vlastním životním stylu
- modelové situace – konflikt mezi životním stylem rodičů a dětí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání slovní zásoby pro odlišné životní styly lidí

Sebepoznání a sebepojetí

komunikace na téma životní styl, dobré a špatné vlastnosti

Psychohygiena

komunikace na téma životní styl, dobré a špatné vlastnosti

Komunikace

komunikace na téma životní styl, dobré a špatné vlastnosti

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

přebírání a hraní rolí v různých scénkách deklarujících střety životních stylů

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

přebírání a hraní rolí v různých scénkách deklarujících střety životních stylů

Etnický původ

přebírání a hraní rolí v různých scénkách deklarujících střety životních stylů

Multikulturalita

Sportovní hry

9. ročník

Netradiční sporty

Recent problems (současné problémy)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • v hovoru nebo písemném projevu používá pojmenování z oblasti zneužívání drog, kriminality, extremismu a terorismu
  • konverzuje na téma současných problémů ve světě
  • samostatně nebo v týmu vytváří novinový článek, nebo zvukové či obrazové reportáže o nějaké události

- slovní zásoba: zneužívání drog, kriminalita, extremismus, terorismus
- konverzace o problémech současné společnosti
- vytváření novinového článku, nebo zvukové či obrazové reportáže o nějaké události

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

aplikace znalostí a komunikačních dovedností v modelových krizových situacích

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

aplikace znalostí a komunikačních dovedností v modelových krizových situacích

Občan, občanská společnost a stát

aplikace znalostí a komunikačních dovedností v modelových krizových situacích

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

aplikace znalostí a komunikačních dovedností v modelových krizových situacích

Etnický původ

poznávání osob a jejich specifik

Multikulturalita

poznávání osob a jejich specifik

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

četba článků o předsudcích vůči některým lidem

Money (peníze)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • v hovoru o penězích rozeznává základní slovní zásobu z oblasti bankovnictví, plateb, účetnictví a nakupování
  • písemně nebo ústně pojednává o vztahu lidí a peněz
  • v modelových situacích přebírá roli bankovního úředníka/zákazníka banky
  • písemně vyžádá informaci

- slovní zásoba: bankovnictví, platby, základní pojmy z účetnictví, nakupování
- pojednání: peníze a lidé, jak peníze mění lidi
- modelové situace: v bance
- přiklady oficiální korespondence

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

užívání základních výrazů z oblasti bankovnictví

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • cítí potřebu vlastního rozvoje v oblasti cizího jazyka
  • aktivně používá dříve nabyté vědomosti
  • čerpá informace z různých informačních zdrojů
Kompetence k řešení problémů
  • k řešení problémů využívá veškeré dostupné prostředky
  • má samostatný a aktivní přístup k řešení problémů, hledá varianty řešení
Kompetence komunikativní
  • dbá na kvalitu svého projevu ústního i písemného
  • adekvátně vyjadřuje své názory
  • využívá moderních komunikačních prostředků
  • komunikuje cizím jazykem na úrovni dané ročníkem
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se podílí na práci ve skupině
  • spolupracuje s učitelem
  • kooperuje s lidmi ze svého okolí
  • respektuje různé názory a je schopen se z nich poučit
Kompetence občanské
  • je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
  • hovoří o kultuře a reáliích naší země i států, jejichž jazyk se učí
Kompetence pracovní
  • v příkladech z praxe aktivně využívá cizí jazyk