Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

9. ročník


Výchova k občanství a ke zdraví


2  týdně, P
Občan
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné konflikty či neshody s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem
  • popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občana, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU
  • všímá si svého okolí a aktivně vystupuje proti vandalskému chování

- já - občan obce
- na úřadě
- občan státu a občan EU

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

zamyšlení se nad příčinami emigrace a imigrace lidí

Mezilidské vztahy

zamyšlení se nad příčinami emigrace a imigrace lidí

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

vyjmenování práv a povinností vyplývajících z občanství

Formy participace občanů v politickém životě

seznámení se s činností mocenských orgánů, způsoby projevování své vůle ve společnosti

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

zjištění způsobů vytváření podmínek pro zlepšení života lidí Evropskou unií

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

zamyšlení se nad příčinami emigrace a imigrace lidí

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Dějepis

9. ročník

Rozdělený a integrující se svět

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Občan a právo
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • přiměřeně uplatňuje svá práva, včetně práv spotřebitele, a respektuje práva druhých lidí, provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky
  • objasní význam právní úpravy důležitých vztahů

- občan a právo
- občanskoprávní vztah
- vlastnictví, ochrana majetku, smlouvy, odpovědnost za škodu
- důležité právní vztahy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

vyjmenování práv a povinností vyplývajících z občanství

Občan, občanská společnost a stát

zopakování práv a povinností vyplývajících ze školního řádu, právní vztahy ve škole

Formy participace občanů v politickém životě

způsoby projevování své vůle ve společnosti

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

seznámení se s Ústavou ČR

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

Právní ochrana
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy (osobní přeprava, koupě, oprava či pronájem
  • chápe význam zákona o rodině a dovede v něm vyhledat potřebné informace
  • diskutuje o příčinách a dů sledcích korupčního jednání
  • rozumí povinnostem občana při zajišťování obrany státu
  • uved příklady korupčního jednání
  • diskutuje o příčinách důsledcích a řešení korupčního jednání v konkrétních situacích

- právní ochrana
- orgány právní ochrany a sankce
- přestupky a sankce
- přestupky a správní řízení
- občanské soudní řízení
- trestní právo
- děti a paragrafy
- rodina a zákony
- protiprávní jednání - korupce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

řešení nějakého sporu ve třídě podle principů občanského soudního řízení

Formy participace občanů v politickém životě

rozdělení státní moci

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

zopakování demokratických principů volebního práva

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

seznámení se zajišťováním právní ochrany občanů EU

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

vyhledávání zpráv o projevech rasismu, xenofobie a náboženské nesnášenlivosti

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

vyhledávání zpráv o projevech rasismu, xenofobie a náboženské nesnášenlivosti

Pracovní poměr
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • objasní význam právní úpravy důležitých vztahů ( pracovní smlouva, vlastnictví…)

- pracovní poměr
- správná volba, první brigáda, první zaměstnání

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

požadavky zaměstnavatelů na své zaměstnance

Komunikace

předvedení přijímacího pohovoru

Kooperace a kompetice

návštěva IPS při ÚP

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

sestavení akčního plánu pro volbu budoucího povolání

Hodnoty, postoje, praktická etika

předvedení přijímacího piohovoru, vypracování strukturovaného životopisu

Český jazyk a literatura

9. ročník

Komunikační a slohové cvičení

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Work and jobs (práce a zaměstnání)

Hospodaření
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí, jakou funkci plní banky
  • rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směřuje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané
  • popíše vliv inflace na hodnotu peněz
  • uvede příklady použití kreditní a debetní karty, vysvětlí jejich omezení
  • uvede nejčastější druhy pojištění a navrhne, kdy je využít
  • uvede a porovnává nejobvyklejší způsob nakládání s volnými prostředky a způsoby krytí deficitu
  • vysvětlí význam úroku placeného a přijatého
  • na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení

- státní rozpočet (FG)
- záchytná sociální síť (FG)
- peněžní ústavy, aktivní a pasivní operace (FG)
- tvorba ceny, inflace (FG)
- pojištění (FG)
- produkty finančního trhu pro investovámí a pro získávání prostředku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

sestavení vlastního rozpočtu

Mezilidské vztahy

sestavení přehledu organizací starajících se o lidi v nouzi

Kooperace a kompetice

dramatizace, jak klientovi poradit s řešením daných úkolů

Hodnoty, postoje, praktická etika

porovnání životní úrovně našich občanů s ostatními státy

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Work and jobs (práce a zaměstnání)

Globální svět
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život člověka
  • uvede příklady některých projevů globalizace, porovná jejich klady a zápory
  • uvede některé významné mezinárodní organizace k nimž má ČR vztah, posoudí jejich význam při zajišťování obrany ČR a účasti v zahraničních misích
  • vyjadřuje svůj názor na některé globální problémy současnosti
  • objasní roli ozbrojených sil ČR při obraně státu a při řešení krizí nevojenského charakteru
  • uvede příklady zahraničních misí Armády ČR

- evropská integrace, Rada Evropy,  NATO, OSN
- problémy současného světa
- globalizace - války,. terorismus
- obrana státu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

diskuse o globálních problémech, zprávy z médií

Objevujeme Evropu a svět

diskuse o globálních problémech, zprávy z medií

Jsme Evropané

diskuse o globálních problémech, zprávy z medií

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

vyhledání informací o aktuálních konfliktech na základě rozdílného náboženství

Multikulturalita

vypracování krátké zprávy o činnosti OSN, NATO, UNICEF a UNESCO

Dějepis

9. ročník

Rozdělený a integrující se svět

Dějepis

9. ročník

Rozdělený a integrující se svět

Chemie

9. ročník

Chemie a společnost

Přírodopis

9. ročník

Základy ekologie

Rodina
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvědomuje si shody a rozdíly mezi funkční a dysfunkční rodinou, posoudí vztahy mezi rodiči a dětmi, posoudí možné příčiny krizí v rodině
  • analyzuje hlavní rysy rodiny, posoudí vztahy mezi rodiči a dětmi, posoudí možné příčiny krizí v rodině, včetně rozvodu a hledá vhodná řešení

- rodina a faktory, které ji oslabují
- hledání partnera
- sňatek
- těžké životní situace a jejich zvládání
- rodina a její význam v současnosti
- problémy současné rodiny
- řešení rodinné krize

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

předvedení určených situací

Mezilidské vztahy

předvedení určených situací

Komunikace

diskuse nad vlastnostmi tvého budoucího partnera

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

vytvoření seznamu zásad, které by měli rodiče a děti dodržovat v době rozvodu

Hodnoty, postoje, praktická etika

porovnání rodiny dříve a dnes

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

předvedení se spolužáky určených situací

Lidské vztahy

předvedení se spolužáky určených situací

Péče o duševní zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • analyzuje rizika ohrožující zdraví a navrhuje účinná opatření,snaží se dodržovat zásady hygieny duše i těla jako prevenci onemocnění
  • používá různé relaxační techniky k překonávání únavy a předcházení stresovým situacím
  • uplatňuje osvojené zásady prevence běžných, přenosných, civilizačních a jiných chorob
  • svěří se se zdravotním problémem, dokáže vyhledat odbornou pomoc
  • vysvětlí na příkladech souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím

- péče o duševní zdraví
- hygienou ke zdraví člověka
- pohybem k tělesnému i duševnímu zdraví
- preventivní léčebná péče
- stres a jeho vztah ke zdraví

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

hra na sebepoznání

Seberegulace a sebeorganizace

sestavení plánu prevence civilizačních chorob

Psychohygiena

zpracování souboru zásad pro péči o duševní zdraví

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

sestavení plánu prevence civilizačních chorob

Hodnoty, postoje, praktická etika

hra na sebepoznání

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

hra na sebepoznání

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

úvaha na téma, jak životní prostředí ovlivňuje naše zdraví

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

vyhledání informací o péči o naše zdraví

Zdravá výživa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná poruchy příjmu potravy, odhadne možné příčiny a navrhne prevenci
  • posoudí rozdíly mezi zdravou a nezdravou výživou, navrhne jídelníček pro vybranou skupinu lidí
  • pochopí a vysvětlí nevhodné působení reklamy na zdravý životní styl a výživu

- výživa malých dětí, sportovců …
- jak se nestat obětí reklamy ve výživě
- anorexie, bulimie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

zjištění informací o poruchách příjmu potravy

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

napsání úvahy, jak životní prostředí ovlinňuje naše zdraví

Základní podmínky života

napsání úvahy, jak životní prostředí ovlinňuje naše zdraví

Osobní bezpečí
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • analyzuje příčiny trestné činnosti mladistvých a dokáže navrhnout možnosti ochrany, varuje před různými podobami násilí a není lhostejný k týrání a zneužívání nejen dětí, ale i starých lidí,odmítá projevy rasismu, xenofobie a jakéhokoliv druhu nenávisti
  • objasní souvislosti mezi lokálními a globálmími problémy ve společnosti
  • vyhledá příklady mezinárodního terorismu a zaujímá k nim postoj
  • zapojuje se do akcí školy podporující bezpečné chování v dopravě
  • poskytne první pomoc při život ohrožujících stavech
  • v případě situací ohrožující zdraví a bezpečí se řídí pokyny zaměstnanců školy

- osobní bezpečí, bezpečí ve škole
- lidská společnost a násilí
- co s chuligány, vandaly a zloději
- bezpečnost v silničním provozu
- poskytování první pomoci (OČMU)
- kriminalita mládeže
- různé projevy násilí
- dopravní výchova

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

práce s Listinou lidských práv a svobod a Úmluvou o právech dítěte

Sebepoznání a sebepojetí

práce s Listinou lidských práv a svobod a Úmluvou o právech dítěte

Poznávání lidí

práce s Listinou lidských práv a svobod a Úmluvou o právech dítěte

Mezilidské vztahy

práce s Listinou lidských práv a svobod a Úmluvou o právech dítěte

Komunikace

práce s Listinou lidských práv a svobod a Úmluvou o právech dítěte

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

návrh opatření, aby nevznikalo při sportovních utkáních násilí

Lidské vztahy

návrh opatření, aby nevznikalo při sportovních utkáních násilí

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

vyhledání v médiích situací, které lze nazvat mimořádnými událostmi

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

vyhledání v tisku zpráv o násilí při různých sportech

Tělesná výchova

9. ročník

Bezpečnost

Tělesná výchova

9. ročník

Netradiční sporty

Tělesná výchova

9. ročník

Bezpečnost

Tělesná výchova

9. ročník

Organizace

Tělesná výchova

9. ročník

Atletika

Tělesná výchova

9. ročník

Sportovní hry

Tělesná výchova

9. ročník

Úpoly

Tělesná výchova

9. ročník

Netradiční sporty

Sportovní hry

9. ročník

Bezpečnost a organizace

Sportovní hry

9. ročník

Úpoly

Sportovní hry

9. ročník

Netradiční sporty

Sexuální výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • podporuje pozitivní vztahy, jako jsou přátelství, různé podoby lásky, partnerské vztahy, vztahy manželské a rodičovské, zná různé druhy antikoncepce
  • chápe význam zdrženlivosti v dospívání a odpovědného sexuálního chování
  • charakterizuje zásady odpovědného chování v oblasti sexuality na elektronických mediích, uvede postup v konkrétních modelových případech
  • spojuje význam sexuality s perspektrivním vztahem, manželstvím, založením rodiny
  • chápe etické normy v oblasti sexuální výchovy
  • dokáže respektovat a tolerovat odlišnost druhého pohlaví
  • posoudí vlastní předpoklady pro partnerské vztahy, porozumí technice pohlavního styku a možným rizikům
  • respektuje význam sexuality v souvislosti se zdravím, etikou a pozitivními životními cíli

- pohlavní ústrojí muže a ženy
- co je to láska
- odlišnosti v lásce
- zdraví reprodukční soustavy
- sexualita jako součást formování osobnosti
- partnerské vztahy
- plánované rodičovství, těhotenství, porod, péče o dítě
- rodičovské předpoklady
- prostituce, pornografie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

hledání vlastních předpokladů pro partnerské vztahy

Seberegulace a sebeorganizace

vytvoření informačního letáku propagujícího prevenci nechtěného těhotenství

Psychohygiena

vytvoření informačního letáku propagujícího prevenci nechtěného těhotenství

Mezilidské vztahy

vyplnění tabulky "vzory partnerství"

Komunikace

diskuse na téma význam plánovaného rodičovství a rizika neplánovaného rodičovství

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

diskuse na téma význam plánovaného rodičovství a rizika neplánovaného rodičovství

Hodnoty, postoje, praktická etika

dokončení daného příběhu

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

vysvětlení pojmu mravnostní kriminalita, návrh prevence

Úřad práce Příbram

seznámení s možnostmi studia, volba povolání

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • vyhledává, třídí a prakticky používá informace o probíraných oblastech podle zadaných kritérií
Kompetence k řešení problémů
  • uplatňuje samostatný a aktivní přístup k řešení problému
Kompetence komunikativní
  • různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky
  • využívá různých informačních a komunikačních prostředků a technologií
Kompetence sociální a personální
  • odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
Kompetence občanské
  • vnímá češství v kontextu celé Evropy
Kompetence pracovní
  • podílí se na zpracovávání projektů