Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273
Učební osnovy
9. ročník
Výchova k občanství a ke zdraví
Občan
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- já - občan obce
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Poznávání lidí zamyšlení se nad příčinami emigrace a imigrace lidí Mezilidské vztahy zamyšlení se nad příčinami emigrace a imigrace lidí VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát vyjmenování práv a povinností vyplývajících z občanství Formy participace občanů v politickém životě seznámení se s činností mocenských orgánů, způsoby projevování své vůle ve společnosti VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané zjištění způsobů vytváření podmínek pro zlepšení života lidí Evropskou unií MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy zamyšlení se nad příčinami emigrace a imigrace lidí |
Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Dějepis 9. ročník Moderní doba Dějepis 9. ročník Rozdělený a integrující se svět |
Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova |
Občan a právo
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- občan a právo |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola vyjmenování práv a povinností vyplývajících z občanství Občan, občanská společnost a stát zopakování práv a povinností vyplývajících ze školního řádu, právní vztahy ve škole Formy participace občanů v politickém životě způsoby projevování své vůle ve společnosti Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování seznámení se s Ústavou ČR |
Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova |
Právní ochrana
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- právní ochrana |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát řešení nějakého sporu ve třídě podle principů občanského soudního řízení Formy participace občanů v politickém životě rozdělení státní moci Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování zopakování demokratických principů volebního práva VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané seznámení se zajišťováním právní ochrany občanů EU MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy vyhledávání zpráv o projevech rasismu, xenofobie a náboženské nesnášenlivosti MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení vyhledávání zpráv o projevech rasismu, xenofobie a náboženské nesnášenlivosti |
Pracovní poměr
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- pracovní poměr
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Mezilidské vztahy požadavky zaměstnavatelů na své zaměstnance Komunikace předvedení přijímacího pohovoru Kooperace a kompetice návštěva IPS při ÚP Řešení problémů a rozhodovací dovednosti sestavení akčního plánu pro volbu budoucího povolání Hodnoty, postoje, praktická etika předvedení přijímacího piohovoru, vypracování strukturovaného životopisu |
Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohové cvičení Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Work and jobs (práce a zaměstnání) |
Hospodaření
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- státní rozpočet (FG) |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Seberegulace a sebeorganizace sestavení vlastního rozpočtu Mezilidské vztahy sestavení přehledu organizací starajících se o lidi v nouzi Kooperace a kompetice dramatizace, jak klientovi poradit s řešením daných úkolů Hodnoty, postoje, praktická etika porovnání životní úrovně našich občanů s ostatními státy |
Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Work and jobs (práce a zaměstnání) |
Globální svět
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- evropská integrace, Rada Evropy, NATO, OSN |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá diskuse o globálních problémech, zprávy z médií Objevujeme Evropu a svět diskuse o globálních problémech, zprávy z medií Jsme Evropané diskuse o globálních problémech, zprávy z medií MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diference vyhledání informací o aktuálních konfliktech na základě rozdílného náboženství Multikulturalita vypracování krátké zprávy o činnosti OSN, NATO, UNICEF a UNESCO |
Dějepis 9. ročník Rozdělený a integrující se svět |
Dějepis 9. ročník Rozdělený a integrující se svět Chemie 9. ročník Chemie a společnost Přírodopis 9. ročník Základy ekologie |
Rodina
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- rodina a faktory, které ji oslabují |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Poznávání lidí předvedení určených situací Mezilidské vztahy předvedení určených situací Komunikace diskuse nad vlastnostmi tvého budoucího partnera Řešení problémů a rozhodovací dovednosti vytvoření seznamu zásad, které by měli rodiče a děti dodržovat v době rozvodu Hodnoty, postoje, praktická etika porovnání rodiny dříve a dnes MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diference předvedení se spolužáky určených situací Lidské vztahy předvedení se spolužáky určených situací |
Péče o duševní zdraví
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- péče o duševní zdraví |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí hra na sebepoznání Seberegulace a sebeorganizace sestavení plánu prevence civilizačních chorob Psychohygiena zpracování souboru zásad pro péči o duševní zdraví Řešení problémů a rozhodovací dovednosti sestavení plánu prevence civilizačních chorob Hodnoty, postoje, praktická etika hra na sebepoznání MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy hra na sebepoznání ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Základní podmínky života úvaha na téma, jak životní prostředí ovlivňuje naše zdraví MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení vyhledání informací o péči o naše zdraví |
Zdravá výživa
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- výživa malých dětí, sportovců …
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Seberegulace a sebeorganizace zjištění informací o poruchách příjmu potravy ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Ekosystémy napsání úvahy, jak životní prostředí ovlinňuje naše zdraví Základní podmínky života napsání úvahy, jak životní prostředí ovlinňuje naše zdraví |
Osobní bezpečí
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- osobní bezpečí, bezpečí ve škole |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání práce s Listinou lidských práv a svobod a Úmluvou o právech dítěte Sebepoznání a sebepojetí práce s Listinou lidských práv a svobod a Úmluvou o právech dítěte Poznávání lidí práce s Listinou lidských práv a svobod a Úmluvou o právech dítěte Mezilidské vztahy práce s Listinou lidských práv a svobod a Úmluvou o právech dítěte Komunikace práce s Listinou lidských práv a svobod a Úmluvou o právech dítěte MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diference návrh opatření, aby nevznikalo při sportovních utkáních násilí Lidské vztahy návrh opatření, aby nevznikalo při sportovních utkáních násilí ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Základní podmínky života vyhledání v médiích situací, které lze nazvat mimořádnými událostmi MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Fungování a vliv médií ve společnosti vyhledání v tisku zpráv o násilí při různých sportech |
Tělesná výchova 9. ročník Bezpečnost Tělesná výchova 9. ročník Netradiční sporty |
Tělesná výchova 9. ročník Bezpečnost Tělesná výchova 9. ročník Organizace Tělesná výchova 9. ročník Atletika Tělesná výchova 9. ročník Sportovní hry Tělesná výchova 9. ročník Úpoly Tělesná výchova 9. ročník Netradiční sporty Sportovní hry 9. ročník Bezpečnost a organizace Sportovní hry 9. ročník Úpoly Sportovní hry 9. ročník Netradiční sporty |
Sexuální výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- pohlavní ústrojí muže a ženy |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí hledání vlastních předpokladů pro partnerské vztahy Seberegulace a sebeorganizace vytvoření informačního letáku propagujícího prevenci nechtěného těhotenství Psychohygiena vytvoření informačního letáku propagujícího prevenci nechtěného těhotenství Mezilidské vztahy vyplnění tabulky "vzory partnerství" Komunikace diskuse na téma význam plánovaného rodičovství a rizika neplánovaného rodičovství Řešení problémů a rozhodovací dovednosti diskuse na téma význam plánovaného rodičovství a rizika neplánovaného rodičovství Hodnoty, postoje, praktická etika dokončení daného příběhu MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy vysvětlení pojmu mravnostní kriminalita, návrh prevence |
Úřad práce Příbram
seznámení s možnostmi studia, volba povolání
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- vyhledává, třídí a prakticky používá informace o probíraných oblastech podle zadaných kritérií
Kompetence k řešení problémů
- uplatňuje samostatný a aktivní přístup k řešení problému
Kompetence komunikativní
- různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky
- využívá různých informačních a komunikačních prostředků a technologií
Kompetence sociální a personální
- odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
Kompetence občanské
- vnímá češství v kontextu celé Evropy
Kompetence pracovní
- podílí se na zpracovávání projektů