Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

9. ročník


Matematika


5  týdně, P
Shrnutí a opakování učiva z 8. ročníku
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • počítá s výrazy a používá získané dovednosti
  • řeší rovnice s využitím ekvivalentních úprav

- celistvý výraz
- lineární rovnice

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

užívání pravidel početních operací

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení úloh pomocí pravidel a vzorců

Lomený výraz
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • určí hodnotu a podmínky, za kterých má daný lomený výraz smysl
  • krátí a rozšiřuje lomené výrazy
  • sčítá, odčítá, násobí a dělí jednoduché výrazy
  • řeší jednoduché lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli

- lomený výraz
- krácení a rozšiřování lomených výrazů
- početní operace s lomenými výrazy
- úprava složených lomených výrazů
- lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

užívání pravidel početních operací

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení úloh pomocí pravidel a vzorců

Soustavy lineárních rovnic se dvěma neznámými
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • řeší soustavu dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými , určuje počet řešení
  • provádí zkoušku řešení
  • řeší slovní úlohy pomocí soustav dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými a ověří správnost řešení zkouškou

- řešení soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými (metoda dosazovací, sčítací, kombinovaná)
- řešení slovních úloh lineární rovnicí nebo soustavou lineárních rovnic (pohyb, společná práce, směsi)


Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

používání metod řešení soustav

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení slovních úloh

Chemie

8. ročník

Směsi

Tělesa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozeznává geometrická tělesa
  • načrtne jehlan a kužel ve volném rovnoběžném promítání
  • počítá povrchy a objemy těles a provádí odhad
  • rozlišuje rotační tělesa a stanoví, jak vznikají
  • rozpozná sítě základních těles (načrtne a sestrojí)
  • vypočítá objem a povrch jehlanu, kužele a koule v jednoduchých příkladech z praxe
  • účelně využívá kalkulátor
  • rozpzná, z jakých základních těles je zobrazené těleso složené
  • vyhledá potřebné údaje, volí vhodné matematické postupy, vyhodnotí výsledek úlohy

- opakování těles z předešlých ročníků (hranol, válec)
- jehlan a kužel, jejich objem a povrch
- koule a její objem a povrch
- řešení úloh z praxe na výpočty objemu a povrchu těles

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozeznání těles

Komunikace

modelování těles

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení slovních úloh z praxe

Zeměpis

6. ročník

Země a vesmír

Zeměpis

6. ročník

Glóbus a mapa

Podobnost
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • určí podobné útvary v rovině
  • určuje a používá poměr podobnosti
  • sestrojí rovinný obraz podobný danému na základě výpočtu
  • rozdělí a změní úsečku dané délky v daném poměru výpočtem i graficky
  • využívá podobnost při řešení slovních úloh, využívá měřítko mapy (plánu)

- podobnost
- poměr podobnosti
- podobnost trojúhelníků (sss, sus, uu)
- dělení úsečky v daném poměru

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozeznávání podobných útvarů

Komunikace

spolupráce ve skupině

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení úloh z praxe

Zeměpis

6. ročník

Glóbus a mapa

Funkce
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná funkční vztah od jiných vztahů z textu, tabulky, grafu a rovnice
  • určí definiční obor funkce a obor hodnot funkce, přiřadí funkční vztah vyjádřený tabulkou k příslušnému grafu a naopak
  • rozliší lineární funkci a nepřímou úměrnost od ostatních funkcí a sestrojí graf
  • vyjadřuje lineární funkci a nepřímou úměrnost rovnicí, tabulkou a grafem, vyčte z grafu význačné hodnoty
  • řeší graficky soustavu dvou lineárních rovnic
  • provede rozbor úlohy z praxe řešené pomocí grafu lin. funkce

- definice funkce
- závislá a nezávislá proměnná
- definiční obor a obor hodnot
- interval
- graf funkce
- lineární funkce a nepřímá úměrnost - vlastnosti, graf
- grafické řešení soustavy lineárních rovnic

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozeznávání funkčního vztahu

Komunikace

grafické řešení soustavy

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

určení definičního oboru a oboru hodnot

Fyzika

7. ročník

Klid a pohyb tělesa

Fyzika

8. ročník

Vedení elektrického proudu v obvodu

Goniometrické funkce
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • určí hodnoty goniometrických funkcí sinus, cosinus, tangens a cotangens pomocí tabulek nebo kalkulátoru
  • užívá goniometrické funkce ostrého úhlu při řešení úloh z praxe

- goniometrické funkce jako poměry stran v pravoúhlém trojúhelníku
- definice goniometrických funkcí
- tabulky hodnot goniometrických funkcí
- užití goniometrických funkcí pro výpočty v pravoúhlém trojúhelníku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

užívání vhodné goniometrické funkce

Komunikace

spolupráce ve skupině

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení úloh z praxe

Fyzika

9. ročník

Elektromagnetické jevy

Fyzika

9. ročník

Elektromagnetické jevy

Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • řeší úlohy na prostorovou představivost, aplikuje a kombinuje poznatky a dovednosti z různých tématických oblastí
  • využívá získané poznatky a dovednosti při řešení úloh z běžného života

- zobrazení geometrických těles
- složené úrokování (FG)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vytvoření obrazu prostorového tělesa

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení úloh na složené úrokování

Výtvarná výchova

9. ročník

Uplatňování subjektivity

Matematický klokan

matematická soutěž dle zájmu žáků

Matematická olympiáda

matematická soutěž dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • plánuje a organizuje si vlastní učební proces
  • vyhledává a třídí data a informace, pracuje s nimi
Kompetence k řešení problémů
  • porozumí textu matematické úlohy a pracuje s ním
  • využívá svých předchozích zkušeností,vědomostí a dovedností
  • volí vhodné způsoby a postupy řešení
  • ověřuje správnost řešení
Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje své myšlenky v logickém sledu v ústním i písemném projevu
  • k vyjádření používá grafického znázornění a příslušné matem. symboly
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce v týmu
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů