Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

9. ročník


Fyzika


1  týdně, P
Elektromagnetické jevy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede, že kolem elektrického vodiče je magnetické pole
  • popíše cívku
  • určí druh daného magnetického pólu u konkrétního magnetu či cívky s proudem
  • ověří, zda je v okolí magnetu a cívky s proudem magnetické pole a znázorní graficky průběh indukčních čar
  • rozliší stejnorodé a nestejnorodé magnetické pole
  • popíše princip galvanometru
  • určí, jaké bude magnetické pole při větším proudu
  • uvede příklady využití elektromagnetu v praxi
  • objasní podstatu složení a funkce stejnosměrného elektromotoru
  • objasní pojmy : elektromagnetické indukce, indukovaný proud
  • popíše princip vzniku střídavého proudu (napětí)
  • charakterizuje střídavý proud (napětí) pomocí periody a kmitočtu
  • rozliší stejnosměrný proud od střídavého na základě jejich časového průběhu
  • charakterizuje efektivní proud (napětí) jako proud (napětí) zjištěný ampérmetrem (voltmetrem) určeným pro měření střídavého proudu (napětí)
  • objasní činnost transformátoru,určí transformační poměr a jeho využití v praxi
  • objasní podstatu stavby a funkce (jednofázového) alternátoru
  • uvede hlavní složky soustavy výroby a přenosu elektrické energie
  • dodržuje pravidla bezpečné práce s elektrickými zařízeními
  • uvede potřebné schématické značky elektrických spotřebičů

- magnetické pole cívky s proudem
- galvanometr
- elektromagnet a jeho užití
- stejnosměrný elektromotor
- elektromagnetická indukce
- vznik střídavého proudu
- transformátor – primární a sekundární cívka, transformační poměr
- jednofázový alternátor
- výroba el. energie, elektrárna, přenosová soustava el. energie
- dodržování pravidel bezpečné práce s el. zařízeními, šetření el. en.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

uvědomění si souvislosti elektrického a magnetického pole

Komunikace

provádění jednoduchých pokusů

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení úloh na výpočty hodnot střídavého proudu (napětí)

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

objasnění principu elektráren a přenosové soustavy

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

dodržování pravidel bezpečné práce s el. zařízeními a šetření el. energie

Matematika

7. ročník

Racionální čísla

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Matematika

8. ročník

Lineární rovnice

Matematika

9. ročník

Goniometrické funkce

Praktické činnosti

9. ročník

Využití digitálních technologií

Matematika

8. ročník

Lineární rovnice

Matematika

9. ročník

Goniometrické funkce

Vedení elektrického proudu v polovodičích
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností
  • charakterizuje vedení elektrického proudu v polovodičích jako usměrněný pohyb volných elektronů a děr
  • objasní podstatu PN přechodu, podstatu stavby a funkce polovodičové diody a zapojí ji v závěrném a propustném směru do obvodu
  • seznámí se s voltampérovou charakteristikou polovodičové diody

- vedení elektrického proudu v polovodičích
- polovodič typu P a N
- přechod PN, polovodičová dioda – propustný a závěrný směr
- voltampérová charakteristika polovodičové diody
- usměrňovací účinek polovodičové diody
- další součástky s jedním přechodem PN

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozlišování vodičů, polovodičů a izolantů

Komunikace

provádění jednoduchých pokusů

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

provádění jednoduchých pokusů

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

uvědomění si využívání alternativních zdrojů energie

Chemie

8. ročník

Částicové složení látek

Praktické činnosti

9. ročník

Využití digitálních technologií

Chemie

9. ročník

Energie a chemické reakce

Vesmír
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vymezí Sluneční soustavu jako soustavu tvořenou Sluncem a jeho planetami
  • objasní střídání dne a noci otáčením Země kolem své osy a střídání ročních období obíháním Země kolem Slunce
  • charakterizuje Sluneční soustavu jako soustavu vesmírných těles
  • vyhledá základní charakteristiky o Slunci a jeho planetách v tabulkách
  • uvede základní rozdíly mezi hvězdou a planetou
  • charakterizuje Slunce jako hvězdu
  • objasní pojmy: astromomická jednotka, světelný rok, ...
  • pororvnává poznatky získané v zeměpise s informacemi o vesmíru v literatuře nebo na internetu, připraví o nich samostatně nebo ve skupině přehlednou informaci
  • má přehled o základních historických krocích v kosmonautice

- astronomická jednotka, světelný rok
- Sluneční soustava a její složení
- pohyby těles ve Sluneční soustavě
- hvězdy a jejich podstata
- kosmonautika

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vymezení Sluneční soustavy

Komunikace

vyhledávání informací o vesmíru

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

uvědomění si důležitosti poznatků o vesmíru

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

vysvětlení vzniku života na Zemi a důležitosti vody

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

vyhledávání informací o vesmíru

Informatika

6. ročník

Textový editor (Word)

Informatika

6. ročník

Prezentační program (Powerpoint)

Informatika

8. ročník

Textový editor (Word)

Informatika

8. ročník

Prezentační program (Powerpoint)

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Zeměpis

6. ročník

Země a vesmír

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Fyzika zajímavě

řešení zajímavých úloh a výroba jednoduchých pomůcek k danému tématu formou dobrovolných domácích úkolů

Astronomická olympiáda

soutěž pořádaná Českou astronomickou společností, dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
  • vyhledává a třídí data a informace, pracuje s nimi
  • samostatně nebo ve skupině vypracovává výpisky a práce rozsáhlejšího formátu
Kompetence k řešení problémů
  • je schopen použít osvojené poznatky v praxi
  • samostatně i v týmu experimentuje, navrhuje a zachycuje postup řešení
Kompetence komunikativní
  • při vyjadřování uspořádá informace logicky podle souvislostí a souvislosti vysvětlí
  • rozpozná téma a cíl diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce, je ohleduplný ke spolužákům a dospělým
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů