Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

9. ročník


Ruský jazyk - 2. cizí jazyk


2  týdně, V
Jezdím s rodiči po celé Evropě – Мы все живём в Европе
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zeptá se a odpovídá na otázky rodinných a příbuzenských vztahů, národností, zaměstnání rodičů, znalostí cizích jazyků, cestování do ciziny
  • učí se napsat krátké, jednoduché vzkazy a stručná sdělení
  • požádá o něco
  • orientuje se v mapě Evropy

- pravopis jmen příslušníků národů v ruštině
- slovesné vazby ve spojení s profesí
- podstatná jména – lexikální tvary: из Чехии, в Чехию, в Чехии
- časování sloves
- mapa Evropy – státy Evropy – zeměpisný kvíz
- internacionalizmy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

organizace vlastního času, zdravý životní styl v konfrontaci s konzumním způsobem života

České a ruské pohádky - Сказки
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zvládá jednoduchý způsobu konverzace za předpokladu, že protějšek je připraven věci opakovat v pomalejším tempu nebo je vyjádřit jinými slovy a pomůže formulovat to, co se pokouší říci
  • komunikuje v modelových situacích
  • popíše, kdo jak vypadá, jak je oblečen
  • zjišťuje, čí jsou věci
  • vyjádří omluvu
  • pošle SMS k narozeninám

- časování sloves
- skloňování podstatných jmen rodu mužského a ženského v jednotném čísle магазин, портфель, школа, неделя, фотография
- časování slovesa быть
- budoucí čas
- tázací zájmena чей, чья, чьё, чьи
- intonace
- počítaný předmět po číslovkách 2, 3, 4

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

zvládání vlastního chování, řešení různých situací (bolest, nemoc, pomoc druhým)

Mne někdy z těch slovíček jde hlava kolem – Голова идёт кругом!
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozumí některým známým názvům, slovům a jednoduchým větám
  • přijme pozvání ke společenské události
  • komunikuje v modelových situacích
  • rozumí jednoduchým informačním nápisům a orientačním pokynům
  • odmítne pozvání s omluvou

- časovaní sloves мочь, помочь
- skloňování podstatných jmen středního rodu v čísle jednotném: место, здание
- nesklonná podstatná jména
- skloňování přídavných jmen podle vzoru новый
- skloňování tázacího zájmena какой
- určování času
- Praha, Moskva - reálie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

volba povolání

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

EU

Slavení Vánoc a Nového roku u nás a v Rusku. Blahopřání. – Пишите по адресу.
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • komunikuje v různých situacích při nakupování
  • učí se názvy obchodů – kde se co prodává
  • učí se napsat krátké, jednoduché vzkazy a stručná sdělení – napíše blahopřání k novému roku a k Vánocům
  • používá ustálené obraty v blahopřání, oslovení v dopise, zakončení dopisu, psaní adresy
  • vyjádří názor na vlastnosti spolužáků

- 1. pád podstatných jmen čísla množného
- číslovky 100 - 1000
- časování slovesa платит
- slovesné vazby odlišné od češtiny заниматся чем, увлекаться чем
- skloňování osobních zájmen
- porovnání Dědy Mráze, Mikuláše, Santa Clause
- blahopřání v ústní i písemné formě                                                          
- psaní adresy v Rusku, originální ruské obálky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

specifika oděvu ve světě

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

upevňování vztahu k životnímu prostředí

Co děláme od rána do večera – všední den – С утра до вечера
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porozumí některým známým názvům, slovům a jednoduchým větám
  • vyjádří časové údaje během dne
  • osvojuje si komunikaci mezi jednotlivými členy rodiny s důrazem na dotazy, prosby, rozkazy, přání
  • vyjadřuje souhlas, nesouhlas, nutnost, povinnost
  • porozumí textu v němž jsou i neznámá slovíčka (aktivní tvůrčí čtení )
  • vyjádří, zda se mu daná věc líbí nebo ne

- intonace otázek s tázacím slovem
- intonace prosby, příkazu
- časování sloves – shrnutí
- budoucí čas – я приду,…
- časové věty – Когда я приду из школы, я пойду…
- vyjádřování českých modálních sloves
- vztahy v ruské rodině
- závěrečné opakování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

EU

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • cítí potřebu vlastního rozvoje v oblasti cizího jazyka
Kompetence k řešení problémů
  • má samostatný a aktivní přístup k řešení problémů
Kompetence komunikativní
  • dbá na kvalitu svého projevu ústního i písemného
  • komunikuje cizím jazykem na úrovni dané ročníkem
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se podílí na práci ve skupině
  • spolupracuje s učitelem
Kompetence občanské
  • je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • v příkladech z praxe využívá cizí jazyk