Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

9. ročník


Dějepis


2  týdně, P
Moderní doba
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • popíše nové politické uspořádání Evropy po 1. světové válce
  • popíše postavení USA po 1. světové válce
  • uvede klady i nedostatky demokratických systémů, což popíše na konkrétních příkladech
  • porovná totalitní systémy
  • hledá ekonomické i politické příčiny nastolení totalitních států
  • uvede na konkrétních příkladech důsledky existence totalitních systému
  • na příkladech popíše antisemitismus a rasismus
  • vnímá nepřijatelnost rasismu a antisemitismu z hlediska lidských práv
  • vysvětlí postavení Československa v období mezi světovými válkami
  • popíše politické, sociální, hospodářské i kulturní prostředí Československa
  • popíše příčiny a průběh 2. světové války i vztahy mezi velmocemi
  • zhodnotí činy našich vojáků na frontách 2. světové války
  • uvede důsledky 2. světové války

- nové politické uspořádání Evropy a postavení USA ve světě
- demokratický systém
- mezinárodně politická a hospodářská situace ve 20. a 30. letech 20.století
- totalitní systémy (komunismus, fašismus, nacismus) a jejich vliv na vývoj Československa a světa
- atisemitismus, rasismus
- vznik Československa, hospodářský, politický a sociální vývoj v Československu, národnostní problémy v Československu
- druhá světová válka, holocaust, domácí a zahraniční odboj u nás
- politické, mocenské a ekonomické důsledky druhé světové války

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

analýza postojů vybrané osoby

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

diskuse na téma přijímání odpovědnosti za své postoje a činy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

uvažování o meznicích evropské historie

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

diskuse na téma předsudky, vžité stereotypy

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

práce s mapou

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Naše vlast

Zeměpis

6. ročník

Regiony světa

Zeměpis

7. ročník

Afrika

Zeměpis

7. ročník

Amerika

Zeměpis

7. ročník

Asie

Zeměpis

8. ročník

Evropa

Zeměpis

9. ročník

Česká republika

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

9. ročník

Komunikační a slohové cvičení

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Naše vlast

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Občan

Chemie

9. ročník

Deriváty uhlovodíků

Výtvarná výchova

9. ročník

Ověřování komunikačních účinků

Rozdělený a integrující se svět
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí příčiny rozdělení světa na dva bloky
  • hledá příklady střetávání dvou rozdílných systémů
  • uvede hlavní konflikty z období studené války
  • popíše na vybraných příkladech situaci v zemích východního a západního bloku
  • vysvětlí závislost Československa na Sovětském svazu
  • vymezí hlavní mezníky našich dějin
  • uvede vybrané osobnosti spojené s vývojem v Československu a České republice
  • na příkladech vysvětlí mocenské i politické důvody euroatlantické hospodářské a vojenské spolupráce
  • vysvětlí pojem rozvojová země
  • popíše postavení rozvojových zemí
  • vysvětlí příčiny rozpadu koloniálního systému na konkrétních případech
  • hledá a hodnotí problémy současného světa
  • vyhledá informace o objevech a vynálezech 20. století a počátku 21. století
  • na příkladech popíše vývoj kultury i sportu během 20. století a počátku 21. století

- studená válka, rozdělení světa do vojenských bloků, konflikty studené války
- politické, hospodářské, sociální a ideologické soupeření velmocí
- situace v zemích východního a západního bloku
- vývoj Československa od roku 1945 - 1968
- vývoj Československa od roku 1968 - 1989
- vznik samostatné České republiky a její vývoj
- Euroatlantická hospodářská a vojenská spolupráce
- rozpad koloniálního systému, rozvojové země
- problémy současnosti
- věda, technika, vzdělání, sport, zábava 20. a počátku 21.století

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

vytváření přehledu mezníků evropské historie

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

diskuse na téma multikulturalita současného světa

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

analýza našeho současného životního stylu

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

porovnávání mediálních sdělení ke konkrétní události

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Globální svět

Zeměpis

6. ročník

Regiony světa

Zeměpis

7. ročník

Afrika

Zeměpis

7. ročník

Amerika

Zeměpis

7. ročník

Asie

Zeměpis

8. ročník

Evropa

Zeměpis

8. ročník

Společenský a hospodářský zeměpis

Zeměpis

9. ročník

Česká republika

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

9. ročník

Komunikační a slohové cvičení

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Občan

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Globální svět

Výtvarná výchova

9. ročník

Ověřování komunikačních účinků

Exkurze se zaměřením na historii

seznámení s významnými historickými událostmi naší země

Dějepisná olympiáda

prohloubení a ověření znalostí žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
  • vyhledává a třídí data a informace, pracuje s nimi
  • samostatně nebo ve skupině vypracovává výpisky a práce rozsáhlejšího formátu
Kompetence k řešení problémů
  • je schopen použít osvojené poznatky v praxi
  • samostatně i v týmu experimentuje, navrhuje a zachycuje postup řešení
Kompetence komunikativní
  • při vyjadřování uspořádá informace logicky podle souvislostí a souvislosti vysvětlí
  • rozpozná téma a cíl diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce, je ohleduplný ke spolužákům a dospělým
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů