Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

9. ročník


Přírodopis


1  týdně, P
Neživá příroda
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje jednotlivé geologické éry podle charakteristických znaků a typických organismů
  • porovná rozdíly mezi jednotlivými geologickými érami vzhledem ke klimatickým změnám
  • objasní vliv jednotlivých sfér Země na vznik a trvání života
  • ropozná vnitřní a vnější geologické činitele
  • objasní vznik jednotlivých typů hornin a nerostů
  • posoudí význam vybraných nerostů pro člověka (paliva, stavební materiál…)
  • orientuje se v geologické stavbě svého regionu (Příbramsko)
  • vysvětlí půdotvorné pochody a rozezná základní typy půd

- geologická stavba a vývoj Země
- vnitřní a vnější činitelé (zásady chování při přírodních katastrofách - OČMU)
- horniny, nerosty
- geologické éry Země

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

neznečišťování a nepoškozování přírody

Vztah člověka k prostředí

ochrana přírody

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

sledování přírodopisných dokumentů

Fyzika

9. ročník

Vesmír

Chemie

8. ročník

Oxidy

Chemie

8. ročník

Kyseliny a hydroxidy

Chemie

8. ročník

Soli

Chemie

9. ročník

Energie a chemické reakce

Chemie

9. ročník

Uhlovodíky

Chemie

9. ročník

Paliva

Zeměpis

6. ročník

Země a vesmír

Zeměpis

6. ročník

Krajinné sféry Země

Zeměpis

8. ročník

Společenský a hospodářský zeměpis

Zeměpis

9. ročník

Česká republika

Praktické činnosti

6. ročník

Provoz a údržba domácnosti

Fyzika

9. ročník

Vesmír

Chemie

9. ročník

Energie a chemické reakce

Chemie

9. ročník

Uhlovodíky

Chemie

9. ročník

Paliva

Základy ekologie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se v základních ekologických pojmech (ekosystém, potravní řetězec, populace, společenstvo, biom)
  • posoudí vliv vnějšího prostředí na zdraví člověka
  • rozlišuje živé a neživé složky životního prostředí
  • uvede konkrétní příklad potravního řetězce a vysvětlí důsledky oslabení jednoho článku řetězce
  • vysvětlí základní vztahy mezi populacemi a uvede konkrétní příklady parazitismu a symbiózy
  • uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a jejich důsledky pro rovnováhu ekosystémů
  • sleduje aktuální stav životního prostředí
  • uvede principy trvale udržitelného rozvoje
  • orientuje se v globálních problémech biosféry
  • popíše ořírodní katastrofy a uvědomuje si vztahy mezi katastrofou a počasím
  • uvědomuje si důsledky globálního oteplování Země

- vzájemné vztahy mezi organismy
- potravní řetězec
- ochrana ŽP (národní parky, chráněné krajinné oblasti, přírodní rezervace, přírodní památky)
- globální problémy (oteplování planety, tání ledovců, oxid uhličitý a jiné škodlivé plyny v atmosféře, ozónová díra…)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

příkladné chování ve vztahu k životnímu prostředí

Hodnoty, postoje, praktická etika

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

uvědomění si důležitosti mezinárodní spolupráce pří ochraně životního prostředí

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

orientace ve vztazích mezi organismy

Základní podmínky života

šetření zdrojů a třídění odpadů

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

neznečišťování a nepoškozování přírody

Vztah člověka k prostředí

ochrana prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

sledování přírodopisných dokumentů

Matematika

8. ročník

Základy statistiky

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Globální svět

Fyzika

8. ročník

Teplo, změny skupenství

Chemie

8. ročník

Chemické reakce

Chemie

8. ročník

Oxidy

Chemie

8. ročník

Kyseliny a hydroxidy

Chemie

8. ročník

Soli

Chemie

9. ročník

Paliva

Chemie

9. ročník

Chemie a společnost

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

9. ročník

Our environment (naše životní prostředí)

Matematika

8. ročník

Základy statistiky

Chemie

9. ročník

Paliva

Chemie

9. ročník

Chemie a společnost

Praktické poznávání přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • identifikuje důsledky působení vnitřních a vnějších činitelů v přírodě (+ přírodní katastrofy jimi způsobené)
  • rozpozná za pomoci pomůcek a literatury základní typy nerostů
  • vysvětlí vývoj organismů přírodní výběrem

- práce s klíčem a atlasem
- poučení o bezpečnosti v přírodě
- chování v přírodě
- A. Wegener - pohyb kontinetů
- Ch. Darwin - přírodní výběr

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

spolupráce v týmu

Tady jsem doma

regionální soutěž dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
  • vyhledává a třídí data a informace, pracuje s nimi
  • samostatně nebo ve skupině vypracovává výpisky a práce rozsáhlejšího formátu
Kompetence k řešení problémů
  • je schopen použít osvojené poznatky v praxi
  • samostatně i v týmu experimentuje, navrhuje a zachycuje postup řešení
Kompetence komunikativní
  • při vyjadřování uspořádá informace logicky podle souvislostí a souvislosti vysvětlí
  • rozpozná téma a cíl diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce, je ohleduplný ke spolužákům a dospělým
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů