Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

9. ročník


Chemie


1  týdně, P
Energie a chemické reakce
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí princip výroby elektrické energie chemickou cestou
  • rozezná oxidaci a redukci, vysvětlí pojem elektrolyt a elektrody
  • rozezná rozdíly mezi exotermickou a endotermickou reakcí
  • vysvětlí pojem: jaderná reakce ( řetězová a termonukleární)
  • popíše hlavní části jaderné elektrárny (jaderný reaktor, primární a sekundární okruh)
  • charakterizuje příznivé a nepříznivé vlivy výroby elektrické energie ve vodních, tepelných, jaderných,větrných, … elektrárnách na životní prostředí (obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie, znečišťování ovzduší, vody atd.)
  • rozpozná v jednoduchých případech vzájemnou přeměnu jedné formy energie na jinou a využívá těchto znalostí při objasňování procesů v přírodě a v praktickém životě
  • uvede významné představitele a držitele Nobelovy ceny
  • uvědomuje si negativní dopady na životní prostředí a lidské zdraví při jaderných katastrofách
  • zapíše jednoduchými chemickými rovnicemi vybrané chemické reakce
  • přečte zápis chemické rovnice s užitím názvů chemických látek

- chemická reakce a chemické rovnice
- štěpení jádra atomu, řetězová reakce
- termonukleární reakce
- jaderná elektrárna, jaderný reaktor
- druhy energií, výroba el. energie a její vlivy na životní prostředí
- možnosti radiační havárie v jaderné elektrárně a ochrana obyvatelstva v případě radiační havárie jaderné elektrárny,atomové bomby (OČMU)
- oxidace a  redukce
- elektrolýza
- exotermická a endotermická reakce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání nových možností získáváná energie

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení chemických rovnic

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

analýza reakcí probíhajících v přírodě

Základní podmínky života

vysvětlování principů reakcí v přírodě, uvědomění si nebezpečnosti jaderných katastrof

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

seznámení se s ochranou obyvatelstva v případě radiační havárie

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

seznamování s kovy vyráběnými elektrolýzou

Fyzika

9. ročník

Vedení elektrického proudu v polovodičích

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Uhlovodíky
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozezná anorganické a organické sloučeniny
  • zapíše vzorec, určí název, vlastnosti, použití a zdroje základních organických látek

- strukturní, racionální a molekulový vzorec
- jednoduchá, dvojná a trojná vazba
- alkany (sleníkové plyny, skleníkový efekt), alkeny, alkyny, areny
- uhlovodíkový zbytek
- uhlovodíky a životní prostředí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

určování uhlovodíků v organických sloučeninách

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

vyhledávání informací o těžbě surovin

Fyzika

8. ročník

Práce, energie

Chemie

9. ročník

Paliva

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Deriváty uhlovodíků
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozezná základní typy derivátů
  • provede zápis vzorců základních alkoholů a karboxylových kyselin, uvede jejich vlastnosti a využití

- derivát uhlovodíku (nebezpečné látky - OČMU)
- kyslíkaté deriváty / alkoholy,fenoly, karboxylové kyseliny

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

vyhledávání užití derivátů uhlovodíků v lékařství

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

analýza významu uhlovodíků pro průmysl

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Paliva
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede příklady fosilních a průmyslově vyráběných paliv, popíše jejich vlastnosti a zhodnotí jejich využívání
  • posoudí vliv spalování různých paliv na životní prostředí
  • uvede základní produkty při zpracování ropy a černého uhlí
  • porovnává vyčerpatelné a nevyčerpatelné zdroje enregie zhlediska vlivu na ŽP
  • uvede příklady alternativních zdrojů energie

- základní druhy paliv
- vlastnosti paliv
- zpracování ropy
- fosilní a vyrobená paliva
- alternativní zdroje energie (biomasa, bioplyn, Slunce, voda, vítr, ..)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

určování skupenství paliva

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

vyhledávání umístění alternatinvích zdrojů energie v ČR

Základní podmínky života

zhodnocení možností vyčerpatelnosti zdrojů surovin

Fyzika

8. ročník

Práce, energie

Fyzika

8. ročník

Teplo, změny skupenství

Přírodopis

7. ročník

Biologie rostlin

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Přírodopis

9. ročník

Základy ekologie

Chemie

9. ročník

Uhlovodíky

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Přírodopis

9. ročník

Základy ekologie

Přírodní látky
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede příklady zdrojů přírodních látek a jejich vliv na lidský organismus
  • uvede základní vlastnosti jednotlivých přírodních látek a jejich praktické využití a možnosti dalšího zpracování (např. výroba mýdel)
  • orientuje se ve výchozích látkách a produktech dýchání a fotosyntézy
  • uvede podmínky pro průběh fotosyntézy a její význam pro život na Zemi
  • objasní význam zdravého způsobu života

- sacharidy, polysacharidy
- tuky, zmýdelnění
- bílkoviny
- vitamíny
- zdravá výživa člověka
- fotosyntéza
- potravní řetězec a vztahy mezi organismy
- biotechnologie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Chemie a společnost
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede důsledky chemizace na ŽP a člověka
  • uvede příklady prvotních a druhotných surovin zhlediska trvale udržitelného rozvoje na zemi
  • rozdělí nejznámější léčiva a uvede jejich vlastnosti a účinky na lidský organizmus
  • uvede příklady rozdělení otravných látek, jejich účinky a ochranu proti jejich působení
  • určí základní plasty podle jejich charakteristických vlastností
  • zdůvodní pravidla bezpečné práce s hořlavinami a hasicími přístroji, aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací
  • zhodnotí ekonomický a ekologický význam recyklace odpadů
  • rozdělí a uvede příklady hnojiv, stavebních pojiv a keramiky
  • dokáže vysvětlit a uplatňovat argumenty proti užívání návykových látek, umí poradit sobě i druhým, kde hledat případnou odbornou pomoc při různých závislostech, analyzuje společenská rizika užívání drog a navrhne jejich možnou prevenci
  • uplatňuje osvojené sociální dovednosti při kontaktu se sociálně patologickými jevy

- chemická výroba, chemizace
- biotechnologie
- léčiva a návykové látky, prevence zneužívání návykových látek
- otravné látky, pesticidy (chemické a biologické látky - OČMU)
- plasty a jejich recyklace (polyethylen, polypropylen, polystyren, polvinylchlorid) a syntetická vlákna (polyamidy a polyestery)
- detergenty a mýdla
- chemie a ŽP
- koloběh látek v přírodě, hromadění zdraví škodlivých látek v potravním řetězci
- koroze
- průmyslová hnojiva
- keramika a stavební pojiva

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

rozlišování nejvýznamnějších sacharidů

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

vyjmenování oblastí využití chemie

Základní podmínky života

čtení textů obsahujících varovné informace o znečištění prostředí a o narušování rovnováhy v přírodě

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

vyhledávání informací o stavu ozonu

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

zjištění jmen sportovců, jimž byl dokázán doping

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

předvedení se spolužáky určené situace

Komunikace

předvedení se spolužáky určené situace

Hodnoty, postoje, praktická etika

vyhledání na internetu protidrogových institucí a odborníků poskytujících služby drogově závislým

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

předvedení se spolužáky určené situace

Výchova k občanství a ke zdraví

9. ročník

Globální svět

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Přírodopis

9. ročník

Základy ekologie

Přírodopis

9. ročník

Základy ekologie

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
  • vyhledává a třídí data a informace, pracuje s nimi
  • samostatně nebo ve skupině vypracovává výpisky a práce rozsáhlejšího formátu
Kompetence k řešení problémů
  • je schopen použít osvojené poznatky v praxi
  • samostatně i v týmu experimentuje, navrhuje a zachycuje postup řešení
Kompetence komunikativní
  • při vyjadřování uspořádá informace logicky podle souvislostí a souvislosti vysvětlí
  • rozpozná téma a cíl diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce, je ohleduplný ke spolužákům a dospělým
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů